[ Darko Nedeljković @ 09.06.2020. 16:02 ] @
Pre nekoliko meseci sam sredio komplet kocnice na automobilu - novi diskovi, nove plocice, nove kocione celjusti, novo kociono ulje.Potom vozio svega par hiljada km. Danas dodjem na tehnicki i imam sta da vidim - izvestaj o utvrdjenom stanju vozila na kom pise:
Vozilo je tehnicki neispravno
Neujednacenost sile kocenja po obrtu tocka (ovalnost kocenja) stepen neispravnosti 020107
Inace, prosle godine sa starim kocnicama auto mormalno prosao tehnicki, nego potom oterao kod majstora jer je rucna ponekad zaglavljivala, pa on verovatno bio besposlen i zamenio sve sto ima veze sa kocnicama potpuno novim delovima. Ovaj na tehnickom pregledu kaze - jesu delovi novi, to se vidi, ali su verovatno nekvalitetni. Ali se i on nesto mnogo ne razume. Razume li de neko na forumu u kocnice, sta je tu problem i kako se resava? Da li su stvarno diskovi fabricki neispravni, ili naprimer ABS moze da uzrokuje takav problem?
[ pajapop @ 09.06.2020. 17:37 ] @

Ovako, na "prvu loptu"...sasvim je moguce da ti kocioni sistem nije dobro ozracen, tj. da imas vazdusnih cepova, pa ti je zbog toga efikasnost kocenja umanjena i ne ujednacena...Najbolje da se vratis do majstora, pa nek to uradi jos malo..kako treba...
[ Java Beograd @ 09.06.2020. 21:57 ] @
Ja prvi put čujem za termin "ovalnost kočenja".
Takođe, nisam znao da se to testira na tehničkom. Koliko znam, a možda i grešim, upoređuje se sila kočenja levo/desno i ako je veća od kolikoonobeše procenata - auto je neispravan.
[ Darko Nedeljković @ 10.06.2020. 02:03 ] @
Pominje se ovalnost kocenja u nekoliko pravilnika i uputstava za tehnicke preglede, ali nista opsirno nego vrlo sturo i uglavnom fokusirano na instrukcije kako to izmeriti. Ako guglas lako se nadje. Kolko ja to za sad kapiram, mene asocira da disk trese i samim tim ne koci ravnomerno tokom svih 360 stepeni. Ja sam jos nasao i na jednom youtube snimku da covek objasnjava da do te neujednacenosti kocenja dolazi zbog krivih (neravnomerno potrosenih) diskova, i takodje pominje da kad de potpuno novi disk usrafi na glavcinu koja nije ociscena nego ima neke prasine/peska/korozije po sebi, tada se disk ponasa kao da je kriv a uredjaj pokazuje ovalnost. Ono sto je meni poznato je da jedan ABS senzor ne valja, tj. nemam pojma da li senzor ili kabl, a za sad niko nije raspolozen da ceo kabl od kompjutera do senzora izvadi/proprati/ispita pa ako je dobar da kupim senzor. Ali, svi majstori i svi radnici tehnickih pregleda se kunu da nema nikakve sanse da neispravan ABS senzor (niti ABS pumpa niti bilo sta sto ima veze sa ABS-om) pokaze bilo kakvu neispravnost na valjcima. Ja se ne razumem toliko, ali ne bi mi bio prvi put da bude netacno ono sto mi pricaju ljudi koji se razumeju. Valjda mi je takva sudbina da ako se ne razumem nista ne vredi sto dam neke stotine evra za delove i za rad ljudi koji tvrde da se razumeju, nego moram ja sam sad da prostudiram sta je tacno ovalnost, kako se neispravan ABS ponasa na valjcima, kako se skidaju i vracaju diskovi i kako se proveravaju i ciste glavcine. Ceo zivot tako, kad ce vise da dodje dan kad mogu da se ne razumem nego samo da platim i budem siguran da su i delovi perfektni i da su majstori perfektno obavili posao
[ gti2 @ 10.06.2020. 06:16 ] @
Imao sam ja isti problem na prethodnom automobilu.Zamenio diskove (napred, pozadi bili doboši) i posle izvesnog vremena počelo da trese.Skinuo diskove, odneo kod strugara na egaliziranje (ravnanje), vratio nazad i sve bilo OK neko vreme da bi nedugo zatim opet počelo da trese.
Problem je nestao sam od sebe, ali posle više hiljada pređenih kilometara.Loš kvalitet diskova, verovatno materijal nije prošao sve procese u fabrici.
[ bakara @ 10.06.2020. 10:02 ] @
Kada se diskovi krive obicno budu krive glavcine, a moze biti i do lose montaze, montiran disk na neosmirglanu glavcinu i to vremenom dovodi do krivljenja diskova...

Uglavnom ja sam muku mucio sa tim, nekoliko puta mi menjali diskove i na kraju ga oterao na obradu diskova na glavcini.
[ bordzija @ 10.06.2020. 10:27 ] @
Svašta se tu dešava recimo: Nekvalitetni novi diskovi koji se obavezno iskrive prilikom prvog jačeg kočenja (ili kočnja pa ulazak u baru). Nekada može obrada diskova to da sredi a nekada moraju opet novi diskovi. Ovo je vrlo česta pojava kod nas jer su delovi žnj.
servis zadnjih doboša sa nekvalitetnim zamenskim delovima, odmah procuri pomalo i uđe falš vazduh. Nekvalitetan servis tj zamena kočionih gumica kada majstor ošmirgla stare kočione i u njih uvali nove gumice.
I još sto miliona razloga da ne nabrajam sad sve... Od ručne kočnice koja preko poluge pomera pločice i- tu ulazi vlaga pa za relativno kratko vreme dođe do promene sile kočenja na oba točka.

Imao sam sad skoro na svom autu, kako sam stavio nove zimske gume na čelične felne - trese. Skinuli, felna kriva. Stara guma tj originalna prva ugradnja se tako pojela i prilagodila da nije tresla. Opalio macolom, izbalansiro i ko novo :)

ABS kada nesto ne radi bilo sta, ide u safe mod i isključuje se. Nebi trebao da se vidi na valjcima mada hoće da zeza u vožnji ponekad, da pojača silu ili slično nenadano ali uglavnom ode u safe mod. I ja sam krpario taj kabl ali nikada nije urađeno da valja tj senzor je bio probl. Kako je to tada bio skup posao, batalio sam. Danas imaš jeftinih zamenskih i popravi to obavezno.

Ima mogućnost i da se rešetka senzora raspala tj zakrdžavila.
[ pajapop @ 08.10.2020. 19:46 ] @
Na nekom drugom forumu sam naleteo na problem "ovalnost kocenja", na tehnickom pregledu i setim se ove teme ovde...Pa Nedeljkovicu, kako se na kraju zavrsio ovaj tvoj problem? jesi li prosao tehnicki i sta je to bilo na kraju?
[ AstralPro @ 08.10.2020. 21:05 ] @
Problem je u kupovini neoriginalnih diskova i plocica. Ne moze set novih prednjih diskova da kosta 50 evra a plocice 15 evra i jos da valja. Nema jeftino a dobro.

[ Java Beograd @ 09.10.2020. 08:41 ] @
Može da košta i triput više a da opet ne valja.
[ bakara @ 09.10.2020. 10:55 ] @
Bas tako...

Kocioni diskovi su komad gvozdja i 50eur je je i vise nego dovoljno za kvalitetan komad, ali ima tu dosta drugih stvari koje mogu da dovedu do neispravnosti diskova.
Aljkava montaza pre svega.
Vecina majstora pristupa zameni diskova kao da tu nista ne moze lose da bude, mrzi ih da ociste glavcinu, namazu mast i sl...a vecina korisnika ne obraca paznju na te sitne "propuste"
I onda budi diskovi losi.
[ since1986BC @ 09.10.2020. 13:03 ] @
Citat:
bakara:
Bas tako...

Kocioni diskovi su komad gvozdja i 50eur je je i vise nego dovoljno za kvalitetan komad, ali ima tu dosta drugih stvari koje mogu da dovedu do neispravnosti diskova.
Aljkava montaza pre svega.
Vecina majstora pristupa zameni diskova kao da tu nista ne moze lose da bude, mrzi ih da ociste glavcinu, namazu mast i sl...a vecina korisnika ne obraca paznju na te sitne "propuste"
I onda budi diskovi losi.


Ala si ti kontradiktoran covece.
Od proste fizikalije napravi nuklearnu fiziku a skup ti "komad gvozdja".
[ bakara @ 09.10.2020. 13:13 ] @
Da, od prostog komada gvozdja koji se milimetar ukrivo namontira bez namazane masti dobices krive diskove posle par meseci.
retki su majstori koji se potrude lepo da ociste glavcine, i koriste bakarnu mast kada montiraju plocice i diskove, kao da je to ne znam koliko tesko.

A jos ne videh ni jednog majstora da koristi komparator kada montira diskove...kao da je to neki egzotican alat.

na tom videu covek iz japan shopa lepo objasnio.
inace su ljudi vrhunski strucnjaci za kocnice.
[ pajapop @ 09.10.2020. 15:15 ] @
Citat:
HoT_Steppa:


Covece...koji ce to biti "udari" na nase dzepove...Evo, ja sad 19-og imam zakazan tehnicki pregled. I rucna mi slabo hvata..'ajd da odem do majstora da mi je malo pritegne (???). Na kraju ispade: 2 sajle, 2 kociona cilindra, novi paknovi, obrada dobosa....13500 din..... I uzgred, posle 2 dana, dok sam malo izvozao auto, morao sam malo i sam da "dotezem" sajlu...dok su se sad novi paknovi malo ustelovali...
[ mjanjic @ 09.10.2020. 23:31 ] @
Samo kad sam se oterasio auta koji je pozadi imao doboše, majstor našteluje, odem na tehnički, jedan točak pri većoj brzini (valjda testiraju kočnice na 2 brzine) koči do pola i posle toga nema nikakve linije, kao da ne koči uopšte.
Ja objašnjavam vlasniku tehničkog, koji se tu zadesio da "pomaže", da mu radnik ima 150kg, meni trapovi imali podešavanje visine i bili podešeni na najveću visinu, on kad legne na kočnicu, prednji toškovi "potonu", odnosno opruge se sabiju toliko, posebno na levom točku, da se zadnji desni točak odigne i praktično kao da ne dodiruje valjke. Ja ga pitam da sednem na suvozačevo mesto i da se ponovi test, on mi priča o liniji... na kraju, posle još jedno kruga kod majstora, i iste priče, on nešto tamo isčuka na toj mašini i kao ubaci da su kočnice u redu (valjda od nekog drugo auta rezultati).

Lepo, promenio prvo tehnički, a posle promenio i auto, i samo gledao da su pozadi diskovi.
Jesu doboši dobri kad su novi i čisti (nekima spadne onaj gumeni čepić sa rupice kroz koju se vrši štelovanje pa tu ulazi prljava voda i blato), mehanizam ručne je valjda potpuno odvojen od glavnog kočionog sistema ili tako nešto, ali zato kod ovih starijih automobila stalno neka glavobolja. Meni se jednom bio raštelovao jedan doboš, tako da sila kočenja nije bila ista na oba točka i auto bi na kiši pri naglom kočenju blago zanosio... Kod diskova se samo ozrači sistem kako treba da nema mehurića, i to je to, povremeno valja promeniti kočionu tečnost, pošto je higroskopna.
[ bordzija @ 12.10.2020. 02:42 ] @
U ja sam sa diskovima imao velikih problema, magarac mi ošmirglao klip i cilindar pa sam morao da menjam cela kočiona klješta - kod doboša nema tog problema za siću kupiš nove cilindre. Jesu zadnji diskovi sportskiji ali su pozadi i plivaju u vodi i soli pa daleko brže propada sistem. Da ne pričam o sistemu ručne itd. Ko još menja prašinarku prilikom svake zamene pločica? Niko živi. Kakve su te gumice koliko traju? Manje od kočionih pločica kod dobrog vozača (100.000km)
I ta neuravnotežena sila kočenja zadnjih točkova je kada prodre vlaga u sistem tj staro ulje. Može to da se razradi ali kratkoh daha i smrtonosno je. Zakočiš a auto se zanese po mokrom i snegu. To sam vido kod svoje lade pre xy godina a često viđam na onim ruskim sigurnosnim kamerama na yt. Lada hop i ode pod šleper.
Doboš mila majka.
[ Java Beograd @ 12.10.2020. 07:57 ] @
Zanimljivo kako to zamišljaš da prednji točkovi (i kočioni sistem) zaobiđe "vodu i so" a zadnji točkovi na]ebu, pa "plivaju u vodi i soli pa daleko brže propada sistem"?!? WTF?

I kako to zamišljaš "brže propadanje sistema" ?!?

Kočioni sistem disk (a i doboš) kočnica, na točku, je imun na so i vodu. Uz napomenu da potrošne delove treba zameniti kad se potroše:
- diskovi kad se utanje preko zadate mere
- pločice kad se utanje preko zadate mere

Kočiona klješta su od aliminijuma, klip zaštićen gumom. Najbolje je ništa ne dirati.
Kočiona tečnost je zapravo glicerin, koja "hrani" gumu i održava je dobrom stanju.

Puno sam automobila promenio i nikad, ni na jednom nisam ništa radaio sa kočionim klještima. Nikad!

Menjao sam diskove, pločice, kočiona creva, kočionu tečnost.
[ bordzija @ 12.10.2020. 10:58 ] @
Prednji zabacuju, isto kao što eksere i armature uglavnom vadiš iz zadnjih točkova. Diskovi su daleko osetljiviji od doboša. Jesu bolje performanse ali fala ti.
[ bakara @ 12.10.2020. 11:43 ] @
Kakve sad eksere i armature vadis pobogu?
[ bordzija @ 12.10.2020. 11:57 ] @
Iz zadnjih guma, ti bi to trebao prvi da primetiš. Koliko puta ti se probušila prednja guma a koliko zadnja?
[ Darko Nedeljković @ 12.10.2020. 13:08 ] @
Da preduhitrim Java Beograd - meni se nikad nije probusila guma na automobilu.
[ bordzija @ 12.10.2020. 13:28 ] @
Ni meni u krugu dvojke ali sam svašta viđao kod drugara po gumama naročito po ruralnim krajevima. Moj ćale je večito imao šrafove i vijke u zadnjim gumama. Prednji točak pređe preko šrafa i podigne ga pa zadnji naleti i probuši se guma. Kod dtugara sam vido čak komad armature koji je pokupio u zadnjoj gumi. U razgovoru sa vulkanizerom sam dobio pojašnjenje fenomena. Guma počne da pušta više manje i kada ti dosadi odeš na čepovanje. Isto sam i za problem zadnjih klješta dobio objašnjenje od mehaničara. Na corradu su mi potpuno istrulili i zadnji zaštitni limovi diskova pa sam kupio ko nove polovne sa auta iz uvoza.

Naravoučenije, kada zimi puškirate auto obavezno pretrčite i kočioni sistem koliko možete. Ja uvek posle nekog dužeg puta zimi obavezno ispuškiram auto odozdo koliko se to može. Kod nas se koriste nenormalne količine soli jer je jeftinije od čišćenja.
[ Java Beograd @ 12.10.2020. 14:44 ] @
Lupetaš bre Bordžija, pojma nemaš ni šta lupetaš.

Počeo si lupetanjem o teoriji o boljim dobošima od diskova na zadnjim točkovima, jer su zadnji točkovi izloženi vodi i solju, a onda si nastavio lupetanjem o tome da se pneumatici zadnjih točkova češće probuše ... pa onda lupetaš da ti je vulkanizer nešto objasnio, pa onda objašnjenje nekog mehaničara o zadnjim klještima (valjda isti onaj koji ti je šmirglao klip kočionihg klješta), pa onda sve to potvrdiš korozijojm zadnjih zaptitinih limova ...

I na kraju, blago nama - daješ naravoučenije o ukupnom lupetanju koje si ovde izneo.
[ Darko Nedeljković @ 12.10.2020. 15:46 ] @
Citat:
bordzija:
Kod nas se koriste nenormalne količine soli jer je jeftinije od čišćenja.

Eh... Kod nas se koriste izuzetno male kolicine soli u odnosu na ove drzave gore, severozapadno. Po nekim pokrajinama nemacke, belgiji, holandiji, sneg mora da se istopi u trenutku kad pada na kolovoz, nista ono "sneg iznenadio putare, napadalo pola metra". Nego, kad metorolozi najave da bi sutra moglo da se desi da pada sneg, putari vec danas navale da rokaju so kao ludi, sutra sneg zaveje livade, a na putu ga nema uopste... Firma u kojoj sam radio ranije je uvozila polovne kamione iz holandije, da vidis samo na sta to lici, so pojela kamionsku sasiju debelu 3cm, a da nece lim... Jos u holandiji izuzetno retko pada sneg.
[ bordzija @ 12.10.2020. 15:56 ] @
Citat:
Java Beograd:
Lupetaš bre

Mislim da ovaj nivo konverzacije treba da zadržiš za ispred dragstora i u svojoj kući.
[ bakara @ 12.10.2020. 16:05 ] @
Mislis da ima dragstor u kuci?
[ mjanjic @ 12.10.2020. 19:24 ] @
Nisam nikad imao problema sa diskovima na zadnjim točkovima, to za eksere i šrafove jeste tačno, jer prednji točak kad nagazi ekser, najčešće ga podigne tako da na njega naleti zadnji točak (ne uvek, ali od 1000 puta po našim putevima, jednom ga zadnja guma nabode, i onda vidite da traje 2-3 dana pre nego što delimično ispusti), ja sam tako našao u zadnjoj gumi šraf prečnika 2-3mm, u prednjoj nikad ništa. Dešava se vrlo retko, ali eto, dešava se, i kad se desi, u 99% slučajeva je zadnja guma.

To sa prednjim diskom... jedne zime nešto razibala leva čeljust, jedva se dovukao kući, disk bio narandžast... sutra kod majstora, zamenio diskove, pločice, creva (lajtunge) i šta je već još trebalo, na pola puta do kuće još gore... i tako 5-6 puta, zamenio čeljusti, opet isto, zamenio glavčinu, još gore prvi dan, sledeći dan sve u redu, pa posle 2 dana opet samo dosta blaže... ali na kraju sve leglo, da bi se posle par meseci opet desilo nakon jedne duže vožnje nizbrdo, pa posle ništa nekoliko meseci, pa opet pre 3-4 meseca, i od tada nijednom, sad treba da budem vidovit da znam da li će se i kad desiti.

Majstor jednom uspeo da "replicira" problem, skinuo lajtung, čeljust i dalje drži, samo blago udario čekićem, odmah pustile... dakle, nije klipić niti bilo šta vezano za ulje, ja sumnjam na onu žicu što drži pločice, kao da se čeljust nekako ukosi ili šta već pa zato neće da popusti.
Uglavnom, kad nešto počne tako, treba kupiti novo, nego što ovde nisam bio 100% siguran da će to rešiti problem, jer nakon zamene čeljusti i glavčine, problem se samo prvih par dana javljao onako "random" i dosta blaže (tek da na 1% nagibu auto neće da krene sam kad je izbačen iz brzine), posle gradske vožnje felna bi bila onako mlaka do topla, ne vrela, ali opet iritira...

Bukvalno ne bih žalio da platim nekom majstoru koji se bavi samo time, ali takvih nema, bar ovde kod mene.


Neko može da se pita kako su nekad doboši bili i na pogonskim točkovima, pa nije bilo problema na tehničkom. Bilo je problema, ali ranije nije bilo ovih privatnih tehničkih, nego AMSS ili AMK, i imale pojedine transportne firme tehničke preglede zbog svojih vozila, a koja su mogla koristiti i građani, ali je uz te tehničke preglede bio i servis pa se na licu mesta mogao otkloniti problem.
Sad ovi "moderni" tehnički te vrate kod majstora, a majstor nema opremu za ispitivanje kočnica kako bi znao da li je dobro podesio doboše.
[ bordzija @ 12.10.2020. 19:51 ] @
Eto java jedini misli da šrafovi i ekseri stoje uspravno i čekaju automobil da mu probuše gumu :-)

Ima tu i do stila vožnje i do materijala tj delova koji se ugrađuju. Jednom davno sam 90tih lepio pločice i paknove u južnom bulevaru pa kada sam se spustio niz nemanjinu od slavije kočeći, skrenuo u kneza miloša i na sledećem skretanju u masarikovu shvatio da - nemam kočnice. Zakočio nekako ručnom, nožna uopšte nije radila. Sačekao malo i sve proradilo kako treba. Drugi put se sjurio niz bubanj potok i kočio naravno ford krš, pretiče me lik i svira, okrenem glavu ono iza dim. Stanem dole cvrči zadnji desni doboš. Auto 10 dana pre toga prošao tehnički. Uglavnom materijal koji su lepili prilikom reparacije je bio neki krš koji se pri kočenju brzo usija i - sve nabubri. Čelik se širi i eto žurke. Kad se pregreje nema ni kočenja. O staroj kočionoj tečnosti da i ne pričam koliko šteti aluminijumu u kočionom sistemu. Oksidacija samo takva.
[ Java Beograd @ 13.10.2020. 08:10 ] @
Citat:
bordzija:
Citat:
Java Beograd:
Lupetaš bre

Mislim da ovaj nivo konverzacije treba da zadržiš za ispred dragstora i u svojoj kući.


Izvini bordžija, brate, znaš da uglavnom nisam takav u diskusiji, ali ajd' budi realan pa pročitaj svoje postove:

Ovalnost kočenja - loši diskovi pozadi (?!?) - više se kvasi zadnji točak (?!?) - zadnje gume se češće buše (wtf!!!) - armatura u zadnjoj gumi - "problem zadnjih klješta" (samo kod tebe) pa saveti vulkanizera i automehaničara - truljenje zaštitih limova - naravoučenije o pranju (puškiranju) auta i kočionog sistema - količina soli na putevima (opet u tuđega tatka pogolema patka)

Pa da li je tebi jasno šta ti pišeš?
[ bordzija @ 13.10.2020. 09:54 ] @
Moj komentar je bio na to da neki ljudi tvrde kako su zadnji diskovi neprikosnoveni i bajni u odnosu na doboše, za mene je to bilo u ono vreme ako se dobro sećam oko 250 evra po čeljustima + adaptacija (audi a3 nove original) i izneo sam svoja zapažanja i probleme. Pisao sam i na temu ovalnosti te na temu starog kočionog ulja i propadanja aluminijuma u kočionom sistemu te blokiranju kočnica ili nekočenju. Uglavnom o lošijim radnim uslovima zadnjih kočnica u odnosu na prednje koje u suštini 70% više rade u odnosu na zadnje.

Ti se uhvatio samo za ovalnost, malo je to sve kompleksnije nego što ti se čini. Sobzirom da sam to nekada sve sam radio, čak i na automobilu koji ima 80 godina mogu valjda da iznesem neka svoja zapažanja bez pljuvačine.

Naravoučenije loše pločice brzo usijaju disk i ako se naleti u baru eto ovalnosti prilikom kočenja.
[ Java Beograd @ 13.10.2020. 10:32 ] @
Nema tu filozofije:

Diskovi - bolje i jače koče. Neophodan je jači servo.
Doboši - jeftiniji u proizvodnji

Prevelika sila kočenja na zadnjim točkovima uzrokuje njihovo blokiranje, i nekad je to bio problem koji se teško rešavao, posebno ako su diskovi pozadi.
Pošto svi automobili u Evropi, od 2004 moraju da imaju ABS, onda to više nije problem.

I sad, ako je auto težak preko neke određene granice - ugrađuju se diskovi na zadnjim točkovima (obavezno)
Ako je težina i veličina auta takva da može i ne mora jača sila kočenja na zadnjim točkovima (diskovi), onda sve zavisi od proizvodne cene koju proizvođač želi da postigne. Jeftinije - doboši, skuplje - diskovi.

I to je to.
Oba sistema, ako su ispravna, dobro koče u zahtevanim granicama.
Pogrešno je (neretko i pogubno) menjati fabrički ugrađene kočione sisteme.



- Ostavi se mudrolija o manjem/većem kvašenju i češćem/ređem naletanju na armaturu prednjim/zadnjim točkovima.
- Aluminijumske kočione čeljusti u 99% slučajeva nadžive svaki auto. Ni tu ne treba tražiti rupu na saksiji.
- Količina soli na srpskim putevima je "mala maca" u odnosu na potrošene količine u razvijenim i bogatim državama zapadne Evrope.
[ Java Beograd @ 13.10.2020. 10:51 ] @
Takođe:
- diskovi, doboši, pločice, pakne, sajle ručne kočnice, kočiona creva - sve je to potrošni materijal koji treba NEMILICE menjati, tj. bacati staro i ugrađivati novo, u svakoj zgodnoj prilici.
- ako dođe do defekta glavnog kočionog cilindra, ili kočionog cilindra doboša - bacati i ugrađivati novo.
- kočione čeljusti disk kočnica podležu reparaciji samo ako je stanje samih čeljusti besprekorno. U reparaciji se menja i klip i sve gumice. (ne šmirgla se klip)





Dakle, ako se vratimo na "ovalnost" kočenja. Ne mudrovati previše nego menjati potrošene potrošne delove.

Jbt, ako nešto čuva glavu u saobraćaju - to su kočnice!
[ ademare @ 13.10.2020. 11:58 ] @
Jedna od poenti ove teme bi trebala da bude Uvodjenje novog Haraca !

Meni licno , a verujem i mnogima je promakla informacija da je zajedno sa onim merenjem izduvnih gasova doneto i ovo , kao i isti rok za prilagodjavanje servisa za tehnicki pregled .

Tako da za sada jos nije obavezno , pa ko ide na tehnicki moze da bira da li da ode u servis koji nema ovo ili koji ima , pa da padne na tehnickom zbog necega sto nije obavezno jos .

Druga strana price je Rigoroznost u zadatoj normi ! Zadata je vrednost do 20 , sto je relativno tesko postici cak i sa novim delovima . U isto vreme nema dokaza da je to neka kljucna granica od koje pocinje Neispravnost .

Na primer 30 nema statisticki neke bitne razlike sto se tice samog kocenja i bezbednosti , a razlika je velika u smislu prolaznosti , itd .

Sustina na kraju ostaje samo na jos jednom Haracu !
[ Java Beograd @ 13.10.2020. 14:11 ] @
Da li je uopšte utvrđeno da "ovalnost kočenja" bilo kako utiče na ukupno zaustavljanje vozila, tj. zaustavni put?

Ako jeste - onda OK.
Ako nije - onda je mrsomuđenje.
[ bordzija @ 13.10.2020. 15:21 ] @
Klješta uopšte nisu teoretski problem već klipovi koji su od aluminijuma (donekle i klješta naravno kada ih indijanac ošmirgla) Svi problemi sa kočnicama počinju od nemenjanja kočionog ulja usled pojave vlage u tečnosti koja je hidroskopska i ima rok trajanja/eksploatacije - pojavljuje se oksidacija koja glavi klip i ne koči ravnomerno ili blokira. U prvom slučaju imamo pogrešnu raspodelu sile kočenja u drugom usijavanje i propadanje kočionih obloga te ubrzano habanje diskova/doboša. Ovo prvo abs može da popegla ali verujem da se u nekom trenutku uključuje signalna lampica za proveru/servis.

Jesu diskovi lepši ali na duge staze i nisu baš rentabilni ako se ja pitam. U suštini jedino je odziv malo brži možda i preciznost ali neke preterane karakteristike i ne vidim kada je sila kočenja uglavnom na prednjim diskovima kod normalne eksploatacije vozila. Kod sportskih automobila i temperamentne vožnje verujem da ima boljih rezultata.

Kao kada audiofili krenu da razvlače temu o hifi opremi reklo bi se.
[ pajapop @ 13.10.2020. 18:23 ] @
Bordzija...u pravu si ti sto se tice ispravnosti kocionog sistema u celini...ali ovde se radi o pojmu "ovalnost kocenja"...tj. o ujednacenosti sile kocenja kroz celu rotaciju tocka. Ne treba mesati "babe i zabe". Ovi problemi, na koje ti navodis, uticu na neujednacenost sile kocenja po "osovini rocka"...A na "ovalnost", na ujednacenost po rotaciji tocka, utice samo ispravnost diskova u smislu njihove zakrivljenosti i njihovo centriranje u odnosu na glavcinu...jer i zakrivljena glavcina, lager...korozija izmedju glave diska i glavcine utice na njegovu centriranost, pa moze dovesti do njegovog vibriranja u rotaciji i eto neravnomernog kocenja po rotaciji. E sad....nije problem u krivim diskovima...uvek mogu da se iskrive i moraju se vremenom inace menjati ili se obraditi pri promeni plocica. Mogu da se iskrive jer su lose napravljeni, pregrejani pa naglo ohladjeni (na primer pri pranju u perionici ili ulaskom u neku vodu) i sl...Problem je u normi ispravnosti od strane zakonodavca. Po pravilu, dozvoljena granica zakrivljenja diska je 4 stota...odnosno, na grafikonu ispravnosti do 20%....A u praksi i 30 i cak 40 % se mnogo ne razlikuje, tj. funkcionalno se ni ne oseca u voznji. Tek veca zakrivljenja se mogu osetiti kao podrhtavanje na papucici kocnice....Znaci..nije rpoblem u zameni diskova, obradi i sl...vec u tome sto se to mora raditi mnogo pre i pri svakoj zameni plocica...a najcesce na tehnickom ti platis pregled (sad je 4500), pa imas 3 dana roka da to otklonis....a sad je kod majstora teze zakazati nego skener ili magnetnu...I to je zehebancija....Nasa jedina nada je u sledecem: I ti zakonodavci..i njihovi rodjaci....i njihove svalerke....deca,babe, tetke i strine...ce nekog dana u nekom trenutku...kad tad...doci pod udar tog propisa...I onda ce oni reci: " Rodjo....Rodjooooo...!!!! I onda ce ini reci: " Eeeee...cek da malo podignemo tu granicu....recimoooo,... kolko' vam treba.....50% .
[ bordzija @ 13.10.2020. 19:22 ] @
Ja se jedino sećam drugara koji su menjali i stavljali nove diskove da su u kratkom roku imali iskrivljene diskove i vibracije prilikom kočenja. To su uglavnom bili sirotinjski automobili tipa golf i delovi šiomigađura. Ne pamtim da se žalio neko sa boljim vozilom. Meni pločice traju po 100.000 km uglavnom gradske vožnje i menjam ih ne čekam da se skroz potroše jer tada izviri klip i ako je loša zaptivna gumica čuvena prašinarka i odoše klješta. Staviš nove pločice, nove diskove i krene kočioni klip da glavi, pregreva, prođeš kroz baru i ćaos diskovi.

Drugo, po gradu ne mora uopšte da ti se greju toliko ali izađeš ko ja niz bubanj potok i jedan točak se zapali jer konstantno koči zaribali klip.

Sve je to uvezano međusobno ne može da se baš ograniči samo na ovalnost diskova.

I sve je to uglavnom posledica neredovnog servisa.
[ mjanjic @ 14.10.2020. 23:51 ] @
Ja se ne sećam koliko sam platio prednje diskove, pločice i lajtunge, ali nije bilo jeftino, ako se dobro sećam, bilo je sa rukama preko 100€, ali ne garantujem, možda i malo više. Uglavnom, majstor uzima delove ili u jednoj radnji koja ima veoma pouzdan softver (unesu broj motora/šasije ili oznaku motora/auta i dobiju delove koji odgovaraju) ili u prodavnici koja prodaje samo delove za taj brend (mala prodavnica, ali puna "k'o oko" i ako nešto nema danas, ima već sutra), tako da ne moram da mislim. Npr. kod Opela je poznato da bobina ne trpi svakakve svećice i da su ljudi imali problem čak i sa pojedinim ovlašćenim servisima - nemaju originalne pa stave neke zamenske, koje verovatno budu falsifikat, ili radnici uvale neke zamenske, a ukradu originale, ko će znati; uglavnom, sa svećicama nikad nisam imao problema, jer ne tražim gde su jeftinije niti to očekujem od majstora, očekujem da mi auto ne stane zbog gluposti kao nezamenjena pumpa za antifriz jer je mislio da može da posluži za 2 velika servisa, ili svećice koje su bile jeftinije, a "bolje" od onih koje su preporučene za taj motor.

Računam da radnja koja postoji godinama i vlasnik živi od nje neće ulaziti u rizik da nabavlja delove sumnjivog kvaliteta da bi niskom cenom privukao više kupaca.

To posebno važi za delove kočionog sistema, ali ima smisla ako znate da će nešto sigurno rešiti problem - npr. glupo je kupiti nove čeljusti, a problem ostane jer je uzrok nešto drugo, a najveći problem je što nema majstora koji se bave takvim stvarima - ovi što ih zovu "trapadžije" praktično rade samo optičku reglažu trapa, umesto da rade kompletnu uslugu svega što je vezano za trapove.
[ Darko Nedeljković @ 15.10.2020. 10:39 ] @
Ja sam ako se dobro secam servis kocnica platio 200 evra. Nisam se bas nesto narocito interesovao za brend, jer de ni sad ne razumem. U tom trenutku sam razmisljao - komad metala kao i svaki drugi, sta tu ima da se filozofira. Medjutim, sledeci put cu verovatno da odvojim mesec dana za proucavanje proizvodjaca i delova kocionih sistema. I u ovom slucaju se pokazalo da pre koriscenja neke usluge treba detaljno prouciti svu raspolozivu litetraturu. Ako udjes u radnju sa nula znanje, to je recept da platis skupo, dobijes mucak i onda dobro proucis, ponovo platis skupo, ali dobijes kvalitetnu uslugu.

Inace, za mjanjic ce biti interesantno objasnjenje - zamenio sam potpuno dobre diskove i plocice tim djubretom, evo kako je do toga doslo....
Imao sam neki problem sa lezajem tocka. Prilikom skidanja diska, majstor je nekako uspeo da slomi disk. Skidao je klesta bez odgovarajuceg alata za rastezanje, nego cekicem i pajserom?! Njegovo objasnjenje - da je disk bio dobar, on ne bi uspeo da ga polomi.
- Dobro ajd, stavi novi.
- Ali, diskovi se menjaju u paru.
- Dobro, stavi dva nova.
- Ali, kad se menjaju diskovi, menjaju se i plocice.
- Dobro, onda novi diskovi, nove plocice.
- Ali, nesto ti i pozadi celjust ne radi bas najbolje.
- Jel i to ide u paru?
- Ne, samo jedna.
- Koliko sve to kosta?
- Pa, posto sam ti polomio disk, sa popustom... 200 evra.
- Pa sta mogu, taj auto sad ne moze uopste da se vozi ako ne platim 200 evra, a kad sam dosao mogao je.
- Na zalost tako je, sad nije u voznom stanju.

I tako, neopravdano, nicim izazvano i bez ikakve prethodne najave ja bivam doveden pred svrsen cin zamene diskova, lisen ikakvog vremena za detaljno upoznavanje sa problematikom, koje bih da sam planirao zamenu diskova naravno imao.


[Ovu poruku je menjao Darko Nedeljković dana 15.10.2020. u 11:53 GMT+1]
[ bordzija @ 15.10.2020. 11:23 ] @
Takve stvari se dešavaju prilikom bilo kakvih intervebcija na trapu, desi se da zarđali šraf pukne i onda ide žurka varenja, grejanja, lupanja, narezivanja, urezivanja bolje da ne znaš šta sve i koliko dugo. A cena rada ostaje ista plus novi delovi. Zna i par dana da potraje ostaneš bez prometala.

Za skidanje doboša/diskova se koristi radapciger veći ili manji prosto mi neverovatno da nema, pre će biti da je to sve zaribalo od soli na putevima. Drugaru taksisti je disk pukao u vožnji na mercedesu sam od sebe. Nije izgledao toliko istanjeno ali je pukao. Krt je to čelik ponekad su i vibracije dovoljne.

U suptini ovalnost kočenja na kraju sredi da pukne disk. Može da se vozi, šušti i krči ali može da se ode do servisa.
[ Java Beograd @ 15.10.2020. 11:41 ] @
Sačuvajmebože majstora sa macolom u ruci.
[ mjanjic @ 15.10.2020. 16:35 ] @
Prvo, po čeljustima se nikada ne udara direktno čekićem ili macolom čak i ako baš mora, jer su od takvog materijala da pucaju na takve udarce. I ako ne puknu, može da se stvori pukotina koja se ne vidi, pa posle da puknu totalno pri zagrevanju od dužeg kočenja (npr. vožnja nizbrdo po krivinama), da ne pominjem ako puknu pri velikoj brzini iz nekog drugog razloga (npr. vibracije tokom vožnje 130km/h na autoputu).

Koliko god da zaribaju čeljusti, tu se uvek menja kočiona tečnost, tako da se lepo otkači lajtung i oslobodi pritisak ulja, pa bi čeljusti trebale da popuste čak i najblažim udarcem čekićem. Ako je zaribao klipić koji vraća čeljusti, možda ih je bolje zameniti, jer tu i da se to lepo očisti i ošmirgla, nikad neće raditi kako treba jer su promenjene tolerancije tim šmirglanjem, možda bi jedino to mogli da dovedu u red oni koji se bave reparacijom čeljusti, ali to ima smisla u slučajevima kad su čeljusti veoma skupe za zamenu, što kod ovih naših prosečnih automobila nije slučaj. Uostalom, raspitivao sam se i mehaničari ovde kod mene ne zanju nikoga ko se time bavi, ima jedan lik koji pravi keramičke kočione pločice, ali nisam koristio usluge istog.
[ bordzija @ 15.10.2020. 16:56 ] @
Bila je firma kod autokomande mislim uz sam autoput koji su se bavili reparacijom tj obradom kočionih cilindara jednom sam nosio na popravku ali je ovalnost bila prevelika pa se ništa nije uradilo. Ima naravno ali treba onda imati i zamenski kočioni klip po zadatoj specijali obrade. Dal ima i hilznovanja tj dal je bilo nekada pojma nemam niti se sećam. Znam da kod zamenskih delova danas recimo kvačilo imamo plastične cilindre sa hilznom.

Postoje i spec čekići na kojima je jedna strana od tvrde gume a druga od plastike za sitna čukanja.

Zanimljivo je recimo da zarđao zabrekli doboš ili neki šraf, zglob... Običnom vodom možemo da razradimo. Pokrene se proces, razmrda, rasklopi, obriše i prosuši a kasnije podmaže.
[ Darko Nedeljković @ 16.10.2020. 00:07 ] @
Ja sam se uvek uzasavao tog postupka gde majstor uzme macolu i pajser, pa macolom udara po pajseru kao kamenorezac dok ga utera izmedju diska i cilindra, a onda disk koristi kao oslonac za polugu-pajser, dok gura klip. Uvek sam mislio da tako mogu da iskrive disk, ali eto, ispostavilo se da disk ne dozvoljava savijanje, nego puca. U poslednje vreme je postalo moderno da te majstori posalju negde u restoran, da ne gledas sta sve rade.
[ bordzija @ 16.10.2020. 01:41 ] @
Ja sam uvek birao očuvane primerke polovnjaka, uslov da su višegodišnji vlasnici i uglavnom sam nastavljao da održavam kod istog čoveka auto. Nikada se nisam prevario. Uglavnom sam ubijao cenu ponudom a ne omalovažavanjem, kasnije pitam za servisnu knjižicu kako bih izbegao lagarije.

I naravno nikad nije bilo pajserisanja i macolisanja.
[ pajapop @ 19.10.2020. 14:32 ] @
Upravo sam presao "tehnicki"...Kako je bilo?...Pa..malo je reci "smesno"....kad bi ovako stalno ostalo ....Malo su pregledali kocnice...osnovno...Sve ostalo je moglo biti i neispravno, nisu ni gledali....Islikali se...cekali da prodje vreme...Eeee, kad bi ovako stalno ostalo...
[ Darko Nedeljković @ 19.10.2020. 15:19 ] @
Citat:
bordzija:
Ja sam uvek birao očuvane primerke polovnjaka

A mi ostali, jelte, biramo neocuvane 😄

Ja mislim da si samo imao srece. Verovatno radis sve isto kao ostali - prvo eliminises sve sto ima skupe delove poput plivajuceg zamajca, dpf-a, EGR-a, turbine, automatske-robotizovane menjace, komplikovana vesanja i slicno. Potom od onog sto je preostalo eliminises ozloglasene proizvodjace i modele za koje su delovi skupi, a nisu bas kvalitetni, jel tako? Na kraju ti ostaje da eliminises one koji spolja izgledaju tako da sve visi, zazori su nejednaki, postoje neka ulubljenja, farovi nejednaki, korozija nagrizla? Potom eliminises one koji izgledaju kao da su sad iz fabrike izasli, jer su verovatno havarisani, gitovani i prefarbani. Potom izbegnes one kojima po instrument tabli sija neka lampica (i proveris da prodavac nije odsekao problematicne lampice)?

Sta bi jos mogao, kilometrazu i servisnu knjigu naravno ne gledas, jer se to falsifikuje, pricentipa vozila baba ne slusas.
Kako ces znati da motor trosi 1l ulja na 1000km? Nikako, tu pomaze samo sreca. A i da ne trosi, mozda ga je vlasnik malo prekaricio za prodaju, tako da to nista ne znaci. Imas na youtube kanal neovlascni mehanicar - on tamo uci ljude kako da prepoznaju ocuvan automobil, a ispostavilo se da je on morao raditi generalnu mesec dana nakon nabavke automobila za svoju zenu. Dizna moze da ti propisa i unisti motor u svako doba. Letvu volana i katalizator ne verujem da proveravas na svakom automobilu pre kupovine. Diskove i plocice ako su celicne felne ne vidis, ali dobro, to ti je mozda potrosni materijal. Termostat, pumpa sa vodu... ajd i to je potrosni materijal. Senzori neki ako nesto zezaju, to isto ne vidis odmah. I tako dalje, sad je i meni stao mozak pa ne mogu da se setim svih skupih kvarova.

Koliko otprilike km prelaze tvoji automobili kod tebe? Kod mene obicno 100.000km i onda vec mora da se radi motor. Obicno kupujem star 9-13 godina i vozim 4-5 godina.
[ AstralPro @ 19.10.2020. 22:44 ] @
Citat:
pajapop:
Upravo sam presao "tehnicki"...Kako je bilo?...Pa..malo je reci "smesno"....kad bi ovako stalno ostalo :):):)....Malo su pregledali kocnice...osnovno...Sve ostalo je moglo biti i neispravno, nisu ni gledali....Islikali se...cekali da prodje vreme...Eeee, kad bi ovako stalno ostalo...:D:D:D


Pre nedelju dana sam prosao tehnicki sa 12 god starim bmw 320d na kom su trebale da se promene prednje plocice izbacuje gresku svaki put kad se upali auto.
Prosao bez problema. Rucna kocnica kao na svakom tom bmw-u prvo preskoci 2,3 zuba pa onda uhvati. Izgleda da ni to nema veze u voznji koci normalno.

Ono sto me malo iznenadilo su izmereni gasovi nema ni trunke dima vrednosti su na minimumu merenja. Motor je ozloglaseni N47 od 130 kw. Znaci da necu imati problema ni sledece godine kad gasovi budu uslov za registraciju.
[ bordzija @ 21.10.2020. 17:41 ] @
Darko oduvek sam birao očuvane primerke i sipao vrhunsko ulje i radio na vreme redovne servise pa su motori bili kao prvog dana ma koliko km prešli. Poslednjih 10 god kupujem samo nove automobile i prelazim oko 10 soma km godišnje. Za sada sam potpuno zadovoljan mada gledam neki kabriolet da uzmem kao drugi auto.

Naravoučenije, kvarovi su mnogo skuplji od redovnih servisa.
[ Darko Nedeljković @ 21.10.2020. 21:15 ] @
Sta podrazumevas pod vrhunskim uljem, koji proizvodjac i model i gde nabavljas?
Ustvari, tada je sve jasno. Automobili devedesetih i ranih dvehiljaditih su bili vrhunac kvaliteta, pa nisi imao nekih problema da izaberes kvalitetan, sa jeftinim odrzavanjem. Kasnije, kad su knjigovodje pocele da projektuju automobile tako da sto manje kostaju da se proizvedu, a nek traju koliko traju i da deru cenama delova, ti si mudro presao na nove, pa si izbegao celokupnu zavrzlamu sa polovnjacima proizvedenim izmedju 2005 i 2015. Ne znam zasto sam mislio da si tipican prosecan srbin - korisnik EURO3/EURO4 automobila. Nego, tu imas ogroman trosak na padu cene, verovatno 2.000 evra godisnje? Ta prica nije izvodljiva za ljude sa prosecnom platom. Ja koji sam totalni manijak za odrzavanje automobila ne uspem godisnje potrositi vise od 1.000 evra za odrzavanje EURO4/EURO5 automobila i cesto pricam kako je to mnogo novca, a ustvari kad bolje razmislis i nije bas mnogo.
[ bordzija @ 21.10.2020. 22:10 ] @
Nemam neki trošak, auto kupljen bez poreza, malo troši, ne kvari se, držim ga koliko mogu u garaži, dva seta guma... Još me jedan odvalio otpozadi uzeo 2500 evra popravio za 50. Sada da ga prodam u srbiji bio bih u minusu možda hiljadarku :D
E sad što je kriza i što je auto dobar, ne daju mi se pare na nov. I ne znam šta bih uzeo jer mi se ništa ne sviđa za te pare a da malo troši. Da je jeftinija vožnja od gsb karte!

Uvek sam sipao mobil1 dok sam znao uvoznika lično, danas idem u prosečan servis i sipam neki kastrol koji su sipali i u ovlašćenom.

Ps: auto sam uzeo i zato što fabrika sipa mobil1. I zato što je ovlašćeni servis naplaćivao mali servis 60-70 evra. I naravno 4 cilindra 16 ventila tada najnoviji motor na koji su ulupali velike pare.

Za 5 soma mi ide veliki servis, lanac, filteri, pumpa, filter pumpe goriva, zamena antifriza... I to je to po kilometraži. U principu ovo mi je prvi veliki trošak od preuzimanja u salonu.
[ Darko Nedeljković @ 21.10.2020. 22:23 ] @
Citat:
Još me jedan odvalio otpozadi...

Ih, kad bi mogao svakog meseca da nadjes po jednog da te odvali otpozadi...
[ bordzija @ 21.10.2020. 22:40 ] @
Nebi hvala mesec dana nisam mogao vrat da pomeram to me mrzelo da naplatim iskreno. Ne isplati se nikako, ko zna kakve ću posledice imati kada omatorim.