[ Deep|Blue @ 25.07.2021. 02:00 ] @
Verovatno većina ljudi danas menja točkove kod vulkanizera slušajući veselo štektanje pištolja dok zašrafljuje šrafove,
ali šta raditi kad dođeš u situaciju da moraš sam da skineš točak!?
Nedavno dođem u situaciju da treba da skine močak da bih proverio nešto ...
Namestim dizalicu i krenem starom školom - olabavi šrafove pre nego podigneš vozilo na dizalicu.
Ubacim ključ na jedan šraf i krenem da ga odšrafim i ... polomi se ključ!
Srećom nisam na putu, zovnem drugara, on brzo dođe da mi njegov ključ (oni ukršteni ključevi, ali stariji, nisu ovi novi kineski) i ... gle čuda, posle minut polomim i taj ključ.
Pritom, štrafovi se nisu ni pomerili, a točak veselo stoji na vozilu.

Pitanje za čitaoce ..
Da li možete odšrafiti šrafove koje vulkanizer zakuca?
[ Living Light @ 25.07.2021. 05:03 ] @
-Da li možete odšrafiti šrafove koje vulkanizer zakuca?
Ako ga vulkanizer zakucao sa pneumatskim čekićem
na kojoj ne radi regulacija, ili ga stegao do kraja...

Onda češ teško da ga odšrafiš,
Samo pravi-Dobar Krstak, i nogom da ga gaziš
u smeru odšrafljivanja.
[ Java Beograd @ 25.07.2021. 08:05 ] @
Može, jako teško, sa dobrim gedorama i dugačkom cevi za polugu.

Ali, sve sam bliže odluci da više nikad, ali nikad, ne dozvolim vulkanizeru da mi zateže šrafove.



Moram ovde da izdvojim firmu Beo Guma, gde se pneumatski pištolji koriste samo i jedino za odšrafljivanje, a zašrafljivanje rade isključivo ručno.
[ test1234 @ 25.07.2021. 11:22 ] @
Pre jedno 5-6 meseci crkla mi udarna šrafilica, neka Ruska, koštala 70€ preko kupujem prodajem, preporučile mi kolege, crkla posle 3 meseca. I ajde da se ne zezam uzmem neku Bosch iz delova, posebno mašina, posebno dve baterije i posebno punjač bez kutije. Bilo nešto baš povoljno. Taj prodavac mi baš dobar prijatelj, nahvalio je samo tako. Te može ovo te može ono te može i šrafove sa točkova od kola da odvrće. Sa starom Ruskom sam imao problem da neće neke torexe da odvrće a polomi adapter. E sad ova Boschova kroz sredine glave ima rupu da standardne, recimo dugačke torexe, direktno kupluje bez adaptera. Plus dve godine prave garancije. Uglavnom kupim ja to.

E sad dolazi glavno “razočarenje”. Odem ja do mog Fijata da probam da odvrnem šrafove, oćeš djohku, ma ni da čuje. Zovem ja ovog mog prijatelja i kažem mu da je roba šit. Padne opklada. Izadje on, skine jedan šraf, uzmem ja ponovo neće. Kaže on majstor si a pojma nemaš. I tako zezo me jedno pola sata.

Uglavnom fora je pored naj jačeg stepena udaranja i obrtanja pre nego što počne da odvrće treba uključiti zavrtanje pa onda uključiti odvrtanje, valjda da malo protrese. Probali na nekom Land cruzeru, isti fazon, direktno odvrtanje neće a malo nazad pa odvrtanje ide. Takodje imam neki adapter za dizalicu, podigne auto za sekund.

Dakle majstori koji koriste ovakve udarne šrafilice nemaju tih problema.



[ Deep|Blue @ 25.07.2021. 16:06 ] @
Citat:
Living Light:
-Da li možete odšrafiti šrafove koje vulkanizer zakuca?
Ako ga vulkanizer zakucao sa pneumatskim čekićem
na kojoj ne radi regulacija, ili ga stegao do kraja...

Onda češ teško da ga odšrafiš,
Samo pravi-Dobar Krstak, i nogom da ga gaziš
u smeru odšrafljivanja.


ehh,
jedan od polomljenih šrafova je upravo krstak i to dobar,stari

[ Living Light @ 25.07.2021. 16:55 ] @
Kada sam rekao KRSTAK nisam mislio na šraf nego na alat,
i to ovaj:
[ Deep|Blue @ 25.07.2021. 23:08 ] @
Znam na šta si mislio,
žao mi je što ga ne slikah. odlomio se deo koji se stavlja na šraf
[ mjanjic @ 26.07.2021. 01:34 ] @
Ja imam za točkove ključ koji je došao uz auto, podeblja šipka u slovo "L" sa otvorom za šraf/brezon na kraju, i kad sam jednom morao da zamenim točak, jer mi je guma ispustila zbog šrafa koji sam negde pokupio na putu, koristio sam neku čeličnu cev od metar, jer samo sa ključem nije imalo šanse.
Drugi put sam negde na putu udario u isečen asfalt pri 80km/h, jer ludaci nisu stavili nikakav znak, posle kilometar guma ispustila, na felni sa strane na 2 mesta trag, jedva smo uz 4 ruke uspeli da popustimo šrafove čak i sa takvim ključem (nismo imali produžnu cev/šipku).

Pokušaj da nađeš ključ kao na slici, ako njime ne odvrneš (uz neku dužu šipku i kraću cev odgovarajućeg prečnika kao adapter za ključ), onda ručno nećeš ničim drugim:


ili eventualno možeš da probaš i ovakvim ključem:
[ peromalosutra @ 26.07.2021. 02:47 ] @
Imao sam istu situaciju, drugar polomio i svoj i moj kljuc pokusavajuci da skine zapekli tocak. Onda smo otisli kod vulkanizera koji nam je dao treci kljuc i sledeci savjet:

Uzeti kljuc i cekic. Jedna osoba udara cekicem po kljucu u pravcu ose sarafa, dok druga osoba cima kljuc, tj. pokusava odvrunuti saraf, ali ne tolikom silom da se kljuc polomi.

Tako smo i uradili i nakon jedno minut udaranja i cimanja, saraf se odvrnuo.
[ X Files @ 26.07.2021. 07:29 ] @
Posle jedne slične situacije kada mi je pukao fabrički ključ (bila zima i debeli minus), obavezno nosim:

- Poseban "L ključ"
- Cev kao nastavak za "L ključ"
- Čekić

Čekić ne služi da se udara po cevnom nastavku nego direktno u šraf, pre bilo kakve intervencije, da ga malo zagreje i razmrda...
[ Java Beograd @ 26.07.2021. 07:45 ] @
Žalosno je, dragi forumaši, žalosno da nas prosti vulkanizeri ovako j u mozak.
[ Deep|Blue @ 26.07.2021. 08:53 ] @
Citat:
mjanjic: Ja imam za točkove ključ koji je došao uz auto, podeblja šipka u slovo "L" sa otvorom za šraf/brezon na kraju, ,,,
Pokušaj da nađeš ključ kao na slici, ako njime ne odvrneš (uz neku dužu šipku i kraću cev odgovarajućeg prečnika kao adapter za ključ), onda ručno nećeš ničim drugim[/img]



a ovo je prvi ključ koji sam polomio

izgleda da posledice treba rešavati na izvoru, kod vulkanizera
[ Deep|Blue @ 26.07.2021. 09:06 ] @
Citat:
X Files: ...
- Čekić
...


rešenje svakog problema
[ B3R1 @ 26.07.2021. 09:42 ] @
Izvinite, nisam mogao da odolim ... evo nekoliko metoda, hahaha:

[ gilopile @ 26.07.2021. 09:45 ] @
lol
Poslednja metoda sa klipa je definitivno najucinkovitija.

Ja sm imao isto onaj na L, al je bio bas masivan. Stenke na glavi debele, nema sanse da pukne, skakao sam ko sivonja po njemu. :)
Mislim da je nakakva gvozdjurija u pitanju, nista celik i sl.
Jedan takav i suplja cevka i mora da ide, koliko god bio stegnut kod vulkanizera.

I uopste ne mora tolko da se steze, fin je to navoj, dovoljno je rucno muski stegnuti i cao.
Al razumem ja vulkanizere, ne prepustaju nista slucaju, pa bolje stegnuti malo bolje, nego da odgovara sto je nekome ispao tocak, ne daj Boze.


Ovaj `krstak` sto je Living okacio kao ilustraciju u poslednjem postu, deluje smesno, najgori kinez. Glava se rascveta dok si keks rekao, kao i one gedore od 500 din.



[Ovu poruku je menjao gilopile dana 26.07.2021. u 10:56 GMT+1]
[ X Files @ 26.07.2021. 10:04 ] @
Dobar "L ključ" i dovoljno dugačka cev rešavaju problem 100%.

Kad kažem "dobar" L ključ, mislim pre svega (pored njegove robusnosti) na način kako naleže na šraf. Dešava se da neki L ključevi (plitki, neprecizni, izraubovani) "beže" sa šrafa, pa je skoro nemoguće bilo šta s njima uraditi. Na žalost, ovo se ustanovi tek kad je kasno :)
[ Java Beograd @ 26.07.2021. 10:20 ] @
Ja sam kupio ovo u Woby housu:




Raspalo se, ni jedan šraf nije uspeo da odšrafi !!!
Raspao sa u smislu da se naglavak za gedoru uvrnuo, torzija. Gedora spala, i više se nije mogla da namesti.
A kad sam kupovao, mislio sam da, eto, sad imam malo jači alat, na koji mogu da naglavim bilo koju gedoru ... dakle, služiće za opšte namene, kad zatreba malo veća sila.


A da mi se ne bi desilo neprijatno iznenađenje na putu, uvek posle vulkanizera, ili majstora, ako je bio kakav servis koji podrazumeva skidanje točka, ja u garaži otpustim šrafove pa stegnem, normalnom silom.
[ gilopile @ 26.07.2021. 10:26 ] @
Kuku Javo, pa gde to da kupis

Ma samo je dovoljno uzeti alat u ruke i odmah znas o cemu se radi.
Ja dobio nekoliko onih T kljuceva, dole kao gedora. Isto kinez.
Rascvetali se kod prve upotrebe.
Smesno.

Al zato velike Unior matore gedore mogu da traju 2 zivota, tj. nema tu ni sta da se polomi.

Imao bas one u zutoj limenoj kutiji, maznuse mi ih iz gepeka jos negde krajem 80-ih.
Tek sam na pola puta da ih prezalim
[ Java Beograd @ 26.07.2021. 10:57 ] @
Ja trenutno za ovakve i slične poslove koristim jedan prastari moment ključ, koji se pokvario, i više ne meri moment.
Pošto je bivšem vlasniku kao takav - potpuno neupotrebljiv, on je to meni dao, i ja sada imam "gedora klackalicu" od oko 70 cm.
I još kad se doda cev fi-50 još oko 80 cm - nema šta ne može da odšrafi.

Citat:
gilopile: Kuku Javo, pa gde to da kupis


Kupio "da mi se nađe na putu"
Sva sreća da sam ga isprobao čim sam kupio.
[ gilopile @ 26.07.2021. 11:04 ] @
Sreca, da.
Taj se vidim jos i sklapa, izvlaci :D
A cev tanka ko ona vesalica za peskire gde obesis mokar peskir a ona se savije :D

Ja bio naletio na neke srafcigere komplet 6 kom valjda 80din kod kineza i uzeo ih pa reko bar za neke gluposti da posluze, a oni se okrne kao da su od aluminijuma. Mada mislim da i jesu, samo ofarbani u crnu boju :D :D

Uzeo tada i jedan dugacak krstak za 100 din, sluzio me je odlicno, bas ok srafciger. Al ga posejah negde.
Nedavno uzeo i jedan mali krstak za mob, laptop srafice 200 din bese. Odusevio se kako je dobar. Dugacak i lepa podeblja rucka, i najupornije srafove sa onom plavom tecnoscu zalepljene sa lakocom odvrce, perfektno naleze glava u sraf.
Uzimam jos jedan cim odem.
[ Nocni @ 26.07.2021. 14:28 ] @
Pogrešno je a i nepotrebno čekićem udarati u šraf!
Samo treba imati adekvatan kljuc i povecati polugu na metar duzine pa ce se nekontrolisano stegnuti sraf svakako odvrnuti...

Inače, bolje je stezati tocak pneumatskim alatom koji ima regulaciju nego rucno (osim prvih nekoliko gvintova) jer se na taj nacin svih 20 šrafova stegnu jednako.
Ručna varijanta je svakako bolja od nekontrolisanog stezanja preko mjere...
[ Living Light @ 26.07.2021. 20:33 ] @
Evo, sad zvao brata (koji ima meh. radionicu)
Njegov savet je:

-On steže zavrtnje sa 110Nm (pneumatski)
Za kombi ili teža vozila steže sa 130Nm (podešavanje pneumatike)
_______________________________
Zna i ON sam da je TO teško odvrnuti na putu,
ako se ima potrebe skidati točak.

Ali Sigurnost je SIGURNOST!
Treba se imati dobar alat + Cevka od metra = Uspeh Zagarantovan.

Pozdzdav Društvancetu!
Svako Dobro!
[ Deep|Blue @ 27.07.2021. 00:21 ] @
Citat:
Nocni:...Inače, bolje je stezati tocak pneumatskim alatom koji ima regulaciju nego rucno (osim prvih nekoliko gvintova) jer se na taj nacin svih 20 šrafova stegnu jednako.
Ručna varijanta je svakako bolja od nekontrolisanog stezanja preko mjere...


Donekle se slažem. Pneumatski alat sa regulacijom može biti loš, ako se "majstor" iživljava sa momentom.
Dosta se priča i o zatezanju zbog sigurnosti.
Za početak, nijednom mi se nije desilo da se ručno zategnut šraf, odšrafi sam od sebe. Desilo mi se jednom posle vulkanizera, ali pretpostavljam da je zaboravio da dotegne šrafove na jednom točku.
Dalje, iživljavanjem će samo doći do oštećivanja šrafa i potencijalnog pucanja istog.
I na kraju, kakva je sigurnost ako ti negde pukne guma, a ti ne možeš da je zameniš?
[ sdurut @ 27.07.2021. 10:25 ] @
Preneću vam neka moja iskustva. Puno ljudi koje sam posavetova da tako rade ne slažu se samnom.
1. Šraf koji se skine pre vraćanja podmazati. Naprskati WD-40 sprejom ili umočiti u ulje i staviti na novinu da se dobro ocede.
Ovo sam prvi put video kod jednog starog majstora kad sam bio još mali. Inače majstor je imao diplomu automehaničara iz Nemačke.
Inače šraf koji je korodira nikada ne možete da zategnete odgovorajajućim momentom ili ga pretegnete ili je labav i može sam da se odvije.

Ja lično zatežem šrafove na točku isključivo moment ključem. Podmazan šraf zatežem na 75Nm.
Ovako zategnut šraf lako žena može da odvije standardnim ključem za gume sa jednom ili dve ruke.

Mnogo se plaše da podmažu šraf misleći tako da će lakše sam da se odvije. Propisno zategnut šraf koji je podmazan nikada neće da se sam odvije sem ako je brezon oštećen ili navoj u glavčini.
Pitajte nekog dobrog automehaničara da li kad vraća šrafove od glave motora da li ih podmazuje i ako zna zašto neka vam objasni.
[ Java Beograd @ 27.07.2021. 14:45 ] @
Čovek sve objasnio, i potvrdio šta je 100 Nm

https://www.youtube.com/watch?v=Az_b9EOSWTQ&t=143s
[ mjanjic @ 28.07.2021. 16:30 ] @
Citat:
sdurut:
Pitajte nekog dobrog automehaničara da li kad vraća šrafove od glave motora da li ih podmazuje i ako zna zašto neka vam objasni.

Koliko ja znam, nakon skidanja glave preporuka proizvođača je da se nikako ne vraćaju stari brezoni, već da se stave novi. A to što će naši majstori reći da su oni "fabrički" mnogo bolji nego ti "novi" koji se prodaju na tržištu je neka druga priča. Znam za slučaj da se čoveku nekoliko kilometara od ovlašćenog servisa ugasio auto i nije hteo da upali dok nije stavio druge svećice, ispostavilo se da su stavili zamenske koje su "prve na listi iza preporučenih od strane proizvođača".
[ DUSKEZ @ 30.07.2021. 12:44 ] @
Ja koristim obican viljuskasti i na njega cev ne kraca od 2m tako za kola tako za imt ove i ne samo ja svi mi u kuci
[ Java Beograd @ 30.07.2021. 13:33 ] @
Kako bre viljuškasi za šrafove točka ?!??!
[ DUSKEZ @ 30.07.2021. 13:40 ] @
bez ikakvih problema ne znam sto te to cudi
[ Deep|Blue @ 03.08.2021. 09:06 ] @
I mene čudi ..
Misliš na ovakvo nešto?
[ gilopile @ 03.08.2021. 09:29 ] @
Dule, moze na traktoru, jer su srafovi napolje.
Kod automobila su sada skoro svi unutra i mora cevasti.
Ili je felna takvog oblika da opet ne moze viljuskasti iako vire napolje.

A sve i da moze da pridje, a sraf dobrano stegnut, lako moze i da proklize, jer viljuska hvata samo na 2 strane srafa, a sila treba ogromna.
[ paterson @ 06.08.2021. 18:19 ] @
Znači, 100 Nm za zatezanje običnih šrafova na točku, a za specijalni šraf kojim se zabravljuje točak radi sprečavanja krađe točka?