[ MajorFatal @ 08.01.2022. 16:15 ] @
Kaže u Sloveniji postavili solarne panele na aerodromsku zgradu i izvukli 7% od celokupnog elektro energetskog sistema. Sa druge strane aerodrom franjo tuđman dat pod koncesiju Francuzima. Sad za Sloveniju mi je jesno šta su dobili, oko 7% energije, zanima me šta su tačno dobili na ovom drugom aerodromu, i koji je od ova dva poteza bolji?
[ B3R1 @ 08.01.2022. 19:50 ] @
To su dve totalno razlicite price.

Slovenacki slucaj je primer odrzivog razvoja. Aerodrom je resio da deo energije proizvodi lokalno za sebe koristeci prirodne izvore energije i time ustede pare, a i energiju koju crpu iz zajednickog EES. Ali Slovenci ostaju gazde tog aerodroma i malo verovatno je da ce da urade isto sto i Hrvati. Slovenci su jedina drzava Istocne Evrope koja nije poslusala Dzefrija Saksa i njegov savet da se sve privatizuje u bescenje ... vec su imali svog Jožu Mecingera, koji je savetovao umerenu privatizaciju, uz zadrzavanje stroge kontrole drzave nad kljucnim velikim preduzecima i sistemima. Taj princip imaju i danas.

Hrvatski primer je klasicna investicija - investitor daje pare, a zauzvrat trazi deo profita (koncesija). Slicno je uradila i Srbija (Aerodrom Nikola Tesla je 2018. dat u koncesiju firmi VINCI Airports). Koliko vidim Hrvati nisu zadovoljni svojom koncesijom ... kod nas niko nista ne prica o ovoj nasoj.

Ali mi vec odavno pevamo onu poznatu - Ajde Jano, ajde duso, kucu da prodamo ... da prodamo, samo da igramo ... pesma koju je tako majstorjski skinuo i obradio Nigel Kennedy ... a nama ostaje samo da igramo, jer smo sve rasprodali:



[ Java Beograd @ 08.01.2022. 20:30 ] @
Pa nije samo "da prodamo ..."

Činjenica je da je Bgd aerodrom bio ruglo.
Mislim, mogu da nabrajam redom: od nepostojećih podrazumevajućih usluga, preko divljih taksista koji su harali, do smrzavanja zimi / kuvanja leti ... bez pristojnog parkinga, baz normalnog restorana / kafića ...
Rečju: go vno od aerodroma.

Da li je donosio pare, tj. da li je država zarađivala od njega? Nije.
Da li je država bila sposobna da od fekalija napravi uglednu vazdušnu luku? Nije. Probali su više puta - svaki put bezuspešno. Ne umemo, nemamo iskustva, ne znamo "how to", i / ili je pozicija direktora aerodroma bila zapravo kamuflaža za nepotizam, korupciju, pljačku i otimanje državnih para.

I sad - šta? Dilema:

a) Ostaviti fekalije da smrde
ili
b) Ustupiti, za pristojnu svotu novca onome ko ume da to dovede u red i još da plati državi

Ovo, pod b) podrazumeva i povećani protok putnika, što posredno dovodi do povećane zarade.

I sad, šta je tvoj odgovor na dilemu?



Sličnih dilema je bilo oho-ho.
Sećam se kuknjave kako smo sve banke prodali strancima.
Hvala bogu da smo ih prodali, jer ono malo neprodatih je samo nastavilo da čerupa državni kapital, presipajući ga u džepove Perčevića i sličnih tajkuna.

[ MajorFatal @ 08.01.2022. 21:00 ] @
Paneli - koncesija 1:1

Šta sprečava neku samosvesnu administraciju da instalira panele i da pod koncesiju?

@Java tema nije aerodrom Nikola Tesla, nego aerodrom franjo tuđman u poređenju sa slovenačkim .. koji je bolje prošao.
[ Java Beograd @ 08.01.2022. 21:29 ] @
Nije tema, nego odgovaram na post B3R1
[ Java Beograd @ 08.01.2022. 21:41 ] @
Ljubljanski aerodrom je pod firmom "Fraport", tj. Frankfurtski aerodrom.
Pokriti 7% potrošnje el. energije solarnim ćelijama nije zanemarljivo, ali nije ni nešto spektakularno. Više onako, "u trendu". Šatro "evo i mi smo zeleni"

Ali, ne kapiram kako sad to uporediti sa navodom da je ZG aerodrom "predat Francuzima" ? Uzgred nisam uspeo da izguglam nikakve podatke o koncesiji ZG aerodroma.

Uzgred, tamo sam bio triput: prvi put, zadnji put i nikad više, i sve šta sam napisao za Bgd aerodrom, važi za ZG još 10 puta više. To je tek jedna ružna, gadna rupa.
[ BuzzLightyear @ 08.01.2022. 22:54 ] @
Aerodrom u Ljubljani je pre nekih 7, 8 godina ličio više na autobusku stanicu iz filma Ko to tamo peva, nego na aerodrom. Ne znam u kakvom je stanju danas.
[ baresi @ 08.01.2022. 23:19 ] @
Napravili su za oko 20 miliona novi terminal, ali otkad su sje*bali inex adriu, imaju dnevno oko 10 do 15 letova.
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 01:21 ] @
Citat:
Java Beograd:
Nije tema, nego odgovaram na post B3R1


To što ste se vas dvojica razumeli na nekom imanentnom nivou je super, ali B3R1 je omašio temu, ako budeš ubuduće imao šta da mu kažeš molim te da to uradiš kroz privatne poruke.

Moje pitanje je bilo u vezi sa poređenjem 2 aerodroma, slovenačkog i hrvatskog, ko je bolje prošao, ko je napravio bolji dil, Slovenci ili Hrvati, kad se podvuče crta u odnosu na prethodno poslovanje, ko je bolje prošao.

Ako ne umeš da odgovoriš, ili porediš molim te da odsustvuješ sa teme.
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 01:29 ] @
Citat:
Java Beograd:
Pokriti 7% potrošnje el. energije solarnim ćelijama nije zanemarljivo, ali nije ni nešto spektakularno. Više onako, "u trendu". Šatro "evo i mi smo zeleni"


Pretpostavljam kako ko smatra, onda bi to značilo da im treba još oko 15 fabrika sa velikom površinom krova da bi ceo elektro energetski sistem prebacili na panele?

Citat:

Ali, ne kapiram kako sad to uporediti sa navodom da je ZG aerodrom "predat Francuzima" ? Uzgred nisam uspeo da izguglam nikakve podatke o koncesiji ZG aerodroma.


Očekuje se poređenje u finansijskom smislu, koliko su zarađivali do tad, a koliko posle koncesije, u poređenju koliko su zarađivali do tad, a koliko posle montiranja panela.
[ Java Beograd @ 09.01.2022. 09:14 ] @
Citat:
MajorFatal: Pretpostavljam kako ko smatra, onda bi to značilo da im treba još oko 15 fabrika sa velikom površinom krova da bi ceo elektro energetski sistem prebacili na panele?

Već drugi put koristiš termin "elektroenergetski sistem", što je pojam vezan za državu.
Paneli na krovu aerodromskih zgrada i parkinga ne pokriva 7% elektroenergetskog sistema Slovenije, već 7% potrošnje aerodroma.
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 09:59 ] @
Aaa.. tako već može, i učinilo mi se da je mnogo..

3000 kvadrata, 350.000 eura, skup kvadrat majkumu, nominalno 500 kilovata, 530 megavatsati godišnje
[ Java Beograd @ 09.01.2022. 12:32 ] @
A i da se ne lažemo: 500 kW kad je jako sunce.

Jesenji / zimski tmurni dani, zimi kad napada sneg, noću .... nula kW
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 12:52 ] @
Ako piše 530 megavatsati godišnje onda je tako, uključujući zimu, leto, oblake i kišu. Sad samo puta cena struje da bi znali kako su prošli, hoće li se isplati i kad.

Nego koncesija mi nešto ostala u magli ..
[ mrki666 @ 09.01.2022. 13:15 ] @
A što ne stave panele i na avione, pa da imaju duplu zaradu?
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 14:27 ] @
To je tvoje poređenje dva aerodroma? :)
[ jovajovic100 @ 09.01.2022. 15:19 ] @
Nikola Tesla vec ima panele

[ mrki666 @ 09.01.2022. 15:39 ] @
Citat:
MajorFatal:
To je tvoje poređenje dva aerodroma? :)


Ja te aerodrome nisam u životu video i ne mogu da imam mišljenje o tome. Ja sam samo malo začinio temu.
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 20:55 ] @
Ma zezam se, nisam očekivao neki preterano ozbiljan odgovor ..

u Sloveniji imaju oko 31.000 eura godišnje od panela ako je struja 7 eurocenti tako da će se isplatiti za 10 - 12 godina, ako traju paneli 20 godina to je zarada u istoj visini kao ulaganje ..

e sad još samo koncesija ..
[ MajorFatal @ 09.01.2022. 23:47 ] @
Izgleda da je koncesionar podigao 200 miliona eura da napravi novi putnički terminal ... i do sada uplatio 31 milion eura, ali sad ova frka oko korone ..

"Neadekvatan prostor putničkog terminala u odnosu na porast broja putnika, uvjetovao je tijekom 2009. godine donošenje Odluke o projektu izgradnje Novog putničkog terminala (NPT). Raspisan je međunarodni natječaja za arhitektonsko rješenje NPT-a, a potom i za izbor koncesionara. Projekt se temelji na koncesijskom modelu s obilježjima javno privatnog partnerstva.

Na međunarodnom natječaju za koncesiju za izgradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb pobijedila je grupacija ZAIC Ltd. sastavljena od uglednih međunarodnih tvrtki Aeroports de Paris Management (ADPM) i Bouygues Bâtiment International (BBI) kojima su se dodatno pridružile firme, Marguerite Fund, IFC, TAV Airports i Viadukt. ZAIC Ltd. je za potrebe realizacije projekta u Republici Hrvatskoj osnovao novu tvrtku Međunarodnu zračnu luku Zagreb d.d. (MZLZ), na koju su prenijeta prava i obaveze iz Ugovora o koncesiji i koja je 5.12.2013. godine preuzela upravljanje Zračnom lukom Zagreb na razdoblje koncesije od 30 godina.

Zračna luka Zagreb d.o.o. i dalje je aktivna pravna osoba s dopunjenom djelatnošću te ima funkciju pružanja stručne i tehničke pomoći Vladi Republike Hrvatske kao davatelju koncesije u nadzoru provedbe Ugovora o koncesiji za izgradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb. Budući da ostaje vlasnikom postojeće infrastrukture i opreme, ZLZ d.o.o. nastavlja upravljati imovinom koja nije predmet koncesije. Pored toga, ZLZ d.o.o., zbog strateškog značaja Zračne luke Zagreb u svakom trenutku treba biti spremna preuzeti radnike i djelatnost i bez prekida nastaviti pružati aerodromske usluge, u slučaju raskida Ugovora o koncesiji ili njegova isteka."

http://www.zlz-zagreb-airport....st-zra%C4%8Dne-luke-zagreb-doo

https://www.ekapija.com/news/1...inal-beograd-ceka-koncesionara

https://novac.jutarnji.hr/nova...-prihoda-od-koncesije-10451374

[ MajorFatal @ 16.01.2022. 23:48 ] @
Očigledno ne umemo da poredimo aerodrome, a fakat nisam ih mnogo kupio, prodao ili dao, uzeo pod koncesiju, tako da ću po sopstvenom nahođenju proglasiti da su Slovenci bolje prošli, ovi drugi već trokiraju zbog korone, ako im otkažu koncesiju platiće terminal zgradu 200 miliona eura, to bi Mića iz crne trave izgradio za 20.000 eura max.

Ovde su komentari zanimljivi, neki tvrde da im se paneli isplatili posle 2 godine, neki posle 6 .. ali mene brine ako postavim na svoju garažu ispada da ću moći da pokrijem .. .. 17,5% potreba, znači moram i na krov?