[ pisac @ 21.08.2022. 19:25 ] @
Tomos ANP4 ili APN6 ili ATX
za offroad
Koji i zašto?

ATX je oko 3 puta skuplji od APN4, a APN6 je negde između. No ja ne znam ni o jednom ništa konkretno sem izgleda, a svi bi trebalo da imaju isti motor iste snage, pa me zanima koja je onda razlika za offroad i zašto uzeti ATX umesto APN4 ili šta god.
[ VlaK @ 21.08.2022. 19:26 ] @
Tomos CTX
[ pisac @ 21.08.2022. 19:38 ] @
Preskupo i nepotrebno.
Treba mi za 30 dana godišnje, ne isplati se.

Da se vratimo na pomenute. Možda može i automatic iako sam ga u startu otpisao jer imam predrasude prema automatskom menjaču za offroad.
[ VlaK @ 21.08.2022. 19:58 ] @
Automatik za offroad? Taj je jedva po Vojvodini vukao po asvaltu. ATX je dobar a i mogao se,koliko se sećam, nešto frizirati da daje više snage. On jedini od tri predložena liči na motor za offroad. Gde APN 4 za takvu rabotu? A onaj Tomos 15? Jel to dolazi u obzir? od ova tri za offroad ATX. Evo jedan dobar video baš na tu temu.
link
[ gilopile @ 21.08.2022. 20:05 ] @
Ondak apn6.

Atx je pogodniji za offroad, al ja sam ga uvek izbegavao zbog loseg hladjenja.
Trebali su napraviti vodeno ili makar vece leptire na cilindru staviti.
Po leti ako se vozi malo jaci offroad gde su male brzine moze laganini da zariba od grejanja. Apn je tu doskocio i napravio ok vazdusno hladnjenje.

CTX preskup. Bolje onda potrziti nesto tipa yamaha dt50.
Strava motoric, 8 klasa ispred tomos prdilica.
[ pisac @ 21.08.2022. 20:41 ] @
Ima yamaha dt50 za 300 eur, u "zadovoljavajućem" stanju, ali ja se nešto pitam koliko je skupo to za popravke pošto je verovatno pred generalkom?
Našao sam ATX za 370 evra sa nekim L klipom i "obrušenim cilindrom kako bi se stavilo hlađenje" - što nemam pojma šta znači (ako neko zna da objasni) ali eto zvuči da je rešen problem grejanja
Našao sam i APN6 za 250 evra

Na slikama mi deluje da ATX ima mnogo dužu viljušku (baš za offroad) nego APN6, a pošto vozim bajs offroad znam koliko duža viljuška znači, pa mi je to jedini razlog zato dati 370 umesto 250 evra. Da li grešim?
[ Java Beograd @ 22.08.2022. 07:58 ] @
Automatic, APN6 i ATX su motori sa agregatom radne zapremine 49cc - zbog načina registracije, onakva kakva je bila u SFRJ
Nisu razvijali "više od 60 km/h na ravnom putu", opet zbog načina registracije, onakva kakva je bila u SFRJ

Ja sam lično imao jednog zelenog Automatika (Automatik je po dizajnu daleko najlepši) u mladosti, i u sreći, radosti i veselju ga vozao nekih 5-6 godina.
I mnoge sam devojke smuvao, pa i svoju sadašnu gospođu!


Ništa to nije za off-road. To su praktični, mali - ali slabašni gradski mopedi.
Akcenat je na "bez održavanja" (praktično), pošto su dvotaktni. I ne kvare se. Nema šta da se pokvari.
Dakle, sipaš mešavinu - i voziš. Troši nešto malo, sipaš 5L u rezervoar (toliko stane), i zaboraviš kad si sipao.

Već po samoj specifikaciji radne zapremine - jasno ti je da su svi oni isti.
Možda se ovako na izgled viljuška nekog čini veća ili manja, ali jok - sve je to isto, ili maksimalo slično.



Dakle, moj ti je savet da ne kupuješ ništa od navedenog za off-road. Bačena para.

Ili, možda bi najbolje bilo da nam malo jasnije objasniš kakav to off-road imaš na umu, pa da vidimo šta može jeftino a kvalitetno da se nađe.
[ Java Beograd @ 22.08.2022. 08:03 ] @
Citat:
pisac:... sa nekim L klipom i "obrušenim cilindrom kako bi se stavilo hlađenje" - što nemam pojma šta znači ...


"L" klipovi, "L" karike, rezonantni auspuh i ostale "majstorije" su način da se iz ponuđenih 49 cc izvuče više snage.
E sad, to je sve "ručni rad" u garaži. Pa ko šta ume, i kako ume ...
[ Java Beograd @ 22.08.2022. 08:11 ] @
CTX ima agregat od 80 cc, ali ....

Tomos je proslavljeno svetsko ime u domenu malih motora tj. motora male kubikaže.

Tako je vanbrodski T4 dostigao svetsku slavu i više puta proglašavan najboljim na svetu.
Ali, kad je Tomos probao da napravi vanbrodske T10 i T18 - tu je već krahirao, i napravio prilično loše, i već zaboravljene vanbrodske motore.

Slično i sa mopedima.
Kad je u pitanju agregat 49cc - u bilo kojoj varijanti - odlično, lepo radi, ne kvari se, pouzdan i dugotrajan.
Kad je Tomos probao da napravi motocikl višeg ranga, sa agregatom 80 cc i veći - prdnuo u čabar.


Dakle, ako kupuješ 49 cc - kupi Tomos.
Ako kupuješ jači - Tomosa zaboravi.
[ pisac @ 22.08.2022. 08:20 ] @
Treba da obilazim njive ukrugu od 15km, što uključuje vožnju po livadama, seoskim raspalim putevima, i kroz šume. Dakle offroad

Živo me zanima da li se isplati dati 370€ za ATX (sa hlađenjem i budženjem) umesto 250€ za APN6.

Ovaj skuplji je težak 70kg, a ovaj jeftiniji 55kg, bar tako kažu specifikacije. Tih 15kg može biti značajna razlika na uzbrdicama, možda ne u vožnji ali svakako na nekom terenu gde moram ručno da "prenesem" motor par metara da bih mogao da nastavim vožnju.

Šta dobijam sa ATX što nema APN6, odnosno ima li šta što realno dobijam za offroad sa tih 120€.
[ Java Beograd @ 22.08.2022. 08:33 ] @
Ne dobijaš ništa.
Štaviše, za njive i livade ti je zgodniji oblik rama kakav ima APN6. Zbog drugačijeg položaja tela u toku vožnje.

[ pisac @ 23.08.2022. 21:15 ] @
Ok, imamo suprotstavljena mišljenja ovde, gilopile kaže da bi ATX bio bolji ako bi imao bolje hlađenje, a Java kaže da je APN6 bolji.

Pošto sam našao ATX sa budženim hlađenjem, onda stičem utisak da je taj konkretan ATX bolji izbor, ako mi ne smeta da se oprostim sa sumom po kojoj bih mogao kupiti cele APN4 i APN6 zajedno
[ Java Beograd @ 24.08.2022. 07:21 ] @
Postoji off road tipa A i tipa B (za početak)


Ako si u A fazonu - kupi APN6, a ako si u B fazonu, kupi ATX



Ovo je - što se tiče principijelnog odabira.
A onda, ipak na kraju dođe poređenje konkretnog primerka motocikla: izgled, stanje, ispravnost motora i pratećih sistema, kočnice, amortizeri ...
[ gilopile @ 24.08.2022. 07:53 ] @
Njemu treba type A.
Za te tvoje rabote apn6.
Nema gde on ne moze da prodje. Blato, skrape...uzbrdice...

ATX je kanta naspram apn. Bajagi je napravljen za offroad, al to veze nema.

Kazem ti, yamaha dt50 ( licno imao ) kao i atx, a ctx sam vozio i ne moze ni po cemu da se porede sa yamahom, a bajagi su u rangu...

Uzimaj yamahu ili apn...Sa oba na kraj sveta ladno.
Sa yamahom sam skakao i penjao se bukvalno po bunkerima, kamenjima ( hr krsovit predeo, najgori ), a apn je isao isto tako svukuda...nije, naravno za skakanje i eksremni offfroad, al itekako moze da ide van ceste, po makadamu, blatu, travi...


Atx ce da ti zariba leti na uzbrdici ako ga teras u prvoj pola sata na 6000rpm.
Apn ce da izgura ladno i da bude mlak :)
Ctx je malo bolji, veci cilindar i malo bolje hladnjenje od petaestice, recimo, Nista specialno. Tek je elektronik 90cc bio neki pomak.
Al i tada se bataljivao i kupovao se MZ 250 i cao dovidjenja :)

Elektronik sam imao, sredjen kao trkalica, sediste, spojleri...
Glava se nabavljala i klip iz italije.
Glava poveca, fabricki spustena, klip sa L karikom, nafriziran maksimalno usis.
Ispolirani kanali u cilindru, `piramida` suplja, laksa od originalne...
Pila auspuh...Vrtio se na oko 12000 i isao oko 130 ladno :)
Eksperimentisalo se cak i sa prenos prednjim i zadnjim pogonskim zupcanicima.
13, 14 i 16 zuba...u zavisnosti gde i kako se vozi :)

ZD-Rijeka/Opatija/Grobnik se islo:)
Vreca za spavanje, nesto para za gorivo i klopu i vozi misko :D






[Ovu poruku je menjao gilopile dana 24.08.2022. u 09:25 GMT+1]
[ Java Beograd @ 19.09.2022. 13:55 ] @
I šta bi, pišče, na kraju? Jesi li kupio motor?
[ pisac @ 25.09.2022. 23:31 ] @
Htedoh da kupim ovaj ATX:

https://www.youtube.com/watch?v=r1rXMkDGalY
jer je dečko upravo taj prodavao u tom trenutku, ali je nešto otezao, te za neki dan, pa još neki dan, pa još neki dan, pa mi se pre neki dan smučilo to čekanje i kupio sam neki APN6 za 300 evropljana.

A odgovarao mi je taj ATX i zato što je lokacija na kojoj je motor blizu Leskovca, vrlo blizu mojih offroad terena za koje mi treba i gde bih držao motor.

Ovaj APN6 sam kupio u Vojvodini, trenutno je kod mene u Beogradu, i treba da ga prevezem dole do Leskovca. Ali pre toga da sredim karburator koji preliva i guši povremeno. Razmišljam da kupim ceo novi bing 12 umesto da se bakćem i gubim vreme sa reparacijom ovoga, jer ipak vreme je novac, ceo dan je ceo dan, a karburator je samo nekih 30 evra.

APN6 je izgleda budžen, vlasnik (neki treći ili četvrti po redu) nije znao kakav klip je unutra, ima pet brzina i rezonantni auspuh i vuče kao zmaj na žestokoj uzbrdici u trećoj (sve dok se ne uguši karburator iz nekog razloga), a možda bi mogao i u četvrtoj no karburator mi se ugušio baš kada sam ga ubacio u četvrtu i posle nije vukao ni u drugoj.

Ima problem sa izbacivanjem iz brzine ponekada, nekada mora da se potera ručno na suvo (ili u vožnji da se olabavi kvačilo, odnosno da spoje lamele) da bi izbacio iz brzine. Nešto dakle zeza u menjaču, ali u toku vožnje nema većih problema.
[ ademare @ 26.09.2022. 10:03 ] @
Ovo sto se sa njim godinama jurcalo po njivama i sumama , mozes odmah da teras na otpad !


Verovatno i ta starudija sto si kupio je jos gora !
[ pisac @ 26.09.2022. 12:38 ] @
Jedino što je sigurno jeste da si ti toksičan, a sve ostalo je samo tvoje nagađanje
[ Java Beograd @ 26.09.2022. 13:00 ] @
Kupi novi karburator, stvarno se isplati.

Ali, mislim da je tu došlo i do začepljenja izduva, što je boljka kod svih Tomos mopeda.
Preporučujem da skineš auspuh, i očistiš izduvnu granu od zapeklog ulja. Sam auspuh, neznamnija, probaj da očistiš dizelom, razređivačem, čime god.

Rezonantni auspusi, iza kojih stoji fizika i mehanika, naravno doprinose većoj snazi motora, ali ako i samo ako su pravilno, besprekorno proračunati, izrađeni i ugrađeni tako da zaista rezoniraju sa motorom na nekom broju obrtaja.

Ali, u 99% slučajeva sa Tomos mopedima, to je samo nesnosna buka (za vozača pre svega) i placebo efekat "au što pičim po šoru, svi mi se dive!"

Zarad očuvanja sluha, mudro je staviti standardni, fabrički auspuh.
[ ademare @ 26.09.2022. 13:12 ] @
Citat:
pisac:
Jedino što je sigurno jeste da si ti toksičan, a sve ostalo je samo tvoje nagađanje



Nema smisla da lozim budalu da je odlicna kupovina Raspali moped star 40 godina !
[ TheSpiridon @ 26.09.2022. 13:15 ] @
APN 6 - 300-400 evra... jel su ti ljudi kršteni??? Do skoro je bio 100 evra sa sve papirima i remontovan.
[ pisac @ 26.09.2022. 16:32 ] @
Citat:
Java Beograd:
Ali, mislim da je tu došlo i do začepljenja izduva, što je boljka kod svih Tomos mopeda.
Preporučujem da skineš auspuh, i očistiš izduvnu granu od zapeklog ulja. Sam auspuh, neznamnija, probaj da očistiš dizelom, razređivačem, čime god.

Rezonantni auspusi, iza kojih stoji fizika i mehanika, naravno doprinose većoj snazi motora, ali ako i samo ako su pravilno, besprekorno proračunati, izrađeni i ugrađeni tako da zaista rezoniraju sa motorom na nekom broju obrtaja.

Ali, u 99% slučajeva sa Tomos mopedima, to je samo nesnosna buka (za vozača pre svega) i placebo efekat "au što pičim po šoru, svi mi se dive!"

Zarad očuvanja sluha, mudro je staviti standardni, fabrički auspuh.


Imam i standardni, dobijen kao prateća oprema. Rezona je bila na motoru i nisam je skidao. Za sada.
A da rezonira, rezonira, i nije placebo nego je tako dobro povukao uzbrdo da sam tek tad shvatio kakav dobar efekat ima ta rezonanca. Verovatno pravi vakum u karburatoru i usisava više vazduha, otkud znam.

Prilično sam siguran da je karburator problem, jer na mašini ima bara od goriva posle svake vožnje kada počne da se guši. Uostalom prodavac mi je rekao da je njegov klinac sipao krdža mešavinu 4% ili i više, od motorne testere, zajedno sa drvenim opiljcima , a bez filtera, i tako vozio.
[ TheSpiridon @ 26.09.2022. 17:50 ] @
Nije vukao zbog 'rezonance' nego zato što klasični fabrički auspuh ima blago usporenje gasova. Zato reli vozila recimo nemaju auspuh, nego samo cev... ili formule
[ pisac @ 26.09.2022. 22:06 ] @
Po tome ispada da bi najbolje išao bez auspuha, no koliko sam se ovlaš informisao najbolje ide sa rezonantnim auspuhom a ne bez auspuha.
Čak treba i štelovati karburator u skladu sa auspuhom, našao sam i takva uputstva.
[ TheSpiridon @ 26.09.2022. 22:10 ] @
Najbolje bi išao bez auspuha ALI uz štelovanje karburatora. Međutim, pošto tu ima varnica i sagorevanja, optimalno je da ima samo jednu široku cev dužine metar. Ali opet treba karburaciju naštelovati. Ali praktično to se ne radi tako, jer je prevelika buka, itd... E onda dolaze rezonantni auspusi, koji daju najčistiji zvuk, bez pucanja i detonacija i krkljanja, itd...

Velika je to nauka. Ja sam u svojim postovima obuhvatio generalnu situaciju... i kod auta i kod motora itd.. ali sve zavisi od vrste pogona. Da li je dvotaktni, koliko klipova, kubikaža i slično, a za to postoji približna empirijska računica... koja mi nije sad pri ruci.
[ Java Beograd @ 27.09.2022. 07:06 ] @
Rezonantni auspusi, koliko ja znam, sreću se samo kod jednocilindričnih, dvotaktnih.
[ TheSpiridon @ 27.09.2022. 10:04 ] @
Jeste Javo..
[ gilopile @ 27.09.2022. 10:24 ] @
Apenac i fabricki moze autobus uzbrdo povuci u prvoj i na kvacilo. :)
Koliko god ga neko budzio, ipak fabricki je najbolji i trajace deceniju bez ulaganja.

Fabricki auspuh je odlican i tih, ne treba nikakav rezonantni.
Kad ga nabudzis maksimalno, max sto moze da izvuce je nekih 75 km/h, sa 5 brzina.
Fabricki ide nekih 55-60 koliko se secam.

Uvek se kupovao apenac koji je vozila neka baba ili postar :)
[ Java Beograd @ 27.09.2022. 10:41 ] @
Onaj poštar što je raznosio telegrame.
[ gilopile @ 27.09.2022. 11:39 ] @
Da, postar Mile, Radunkin sin, ako se ne varam
[ pisac @ 28.09.2022. 20:24 ] @
Kočenje nizbrdo motorom na dvotaktnim mašinama?

Pade mi napamet da se tokom kočenja motorom ubacuje samo minimalna količina goriva, a time i ulja, dok motor vrti kao blesav. Deluje mi da to ne može biti dobro za motor.
[ gilopile @ 28.09.2022. 21:04 ] @
Ma nista ne fali na krace relacije kociti motorom.
Naravno, uskladiti brzinu i stepen prenosa. Neces valjda u 1. kociti, a ides 45kmh nizbrdo....

Za nedaj boze, otkaz kocnica, u prvu se siba, pa bolje klip da izleti kroz glavu nego da se stropostas negde :)

Za duze nizbrdice kombinujes, malo prednjom, malo zadnjom...da ima vremena paknovi i dobos da se malo rashladi.
[ pisac @ 29.09.2022. 04:07 ] @
Moram da menjam zadnju gumu. Trayal je trenutno, 2.75 x 17, ćelava je a uz to i totalno klizava na asfaltu (verovatno zbog starosti).

Pitanje je da li moram uzeti 2.75 ili se može stavljati šira/uža kao na bicikli? Ne znam kako to ide na motorciklima.
Drugo pitanje zna li neko šta je dobro za blatnjavi offroad u toj dimenziji, ali da može da odradi i na asfaltu ponekad?
[ gilopile @ 29.09.2022. 06:36 ] @
U zavisnosti od felne uzmes. To su te dimenzije.
Na tebi je kakve ces sare na gazecem sloju. Imas ih uzih, debljih, sa kramponima...

Prednji stavi sa klasicnim sarama, a zadnji mozes sa manjm kramponima, recimo.

Mozes i zadnji zupcanik staviti nesto veci. Dobices bolji odnos. Recimo u 2. da ides 10kmh na nekim nizim obrtajima, a imace dosta snage.

Najbolje je da uspoiredis na terenu ta dva i vidis koji ti vise odgovara.
[ pisac @ 29.09.2022. 20:28 ] @
Svećica je totalno crna i čak i mokra, znači da smeši fali vazduha.
Auspuh sam promenio, stavio neki kao regularni koji je tiši, a iz skinute rezone je tokom rada curilo ulje bukvalno.
Filer za vazduh je nekakav metalni, i sav je zauljen.

Nešto nalik ovome (tj. ako je ovo sito od metala onda je to to):


Mislio sam da je to tzv. K&N filter, no nisam siguran. Oko duplo je jeftiniji od papirnog.


Kakav je taj metalni filter? Da li da ga očistim u benzinu? Da li treba da ga nauljim posle ili da ga stavim tako? Ako je to neka K&N tehnologija onda se filter mora nauljiti, koliko znam, samo ne znam s kojim uljem. Mada mi se čini da je najlakše da kupim papirni i ne razmišljam.

EDIT: saznao sam: to je stara verzija filtera, a od neke godine se ugrađuje papirni. Ako može da stane kupiću papirni i gotova priča.

[Ovu poruku je menjao pisac dana 29.09.2022. u 22:39 GMT+1]
[ Java Beograd @ 30.09.2022. 09:33 ] @
Nisam siguran da može papirni filter. Ako može - stavi papirni, pa ga menjaj redovno. To je najbolje.

Metalni filter treba oprati u benzinu, i kad je potpuno čist nauiljiti ga. Bilo koje ulje, motorno, mašinsko.
Ne mnogo, ne treba ga potapati celog u ulje, nego samo malo. Tek toliko da bude lepljiv za prašinu.
Zapravo (sad se setih) najbolje je oprati ga u mešavini (gorivu za moped).
Ima taman dovoljno benzina za pranje i taman dovljno ulja za zauljivanje filtera.

Nije to K&N tehnologija, nego "tehnologija" od pre 100 godina.

Svećicu kupi novu. Ono, kad već sređuješ motor ...
Paziš da kupiš odgovarajuću toplotnu vrednost, što je posebno važno kod dvotaktnih.
[ Java Beograd @ 30.09.2022. 10:21 ] @
Ma, sa malo para taj moped ćeš da središ da bude ko bombonica, i da ga voziš u zadovoljstvu narednih, bar, 10 godina!
[ pisac @ 30.09.2022. 17:32 ] @
To sa svećicama je izgleda prava nauka koju niko ne šljivi ni 5%. Jedni kažu BOSNA F100 i radi super, neki BOSNA F65, u motoru je bio CARLTON SC92B koji je ekvivalent za BOSNA F55 ili BOSNA F35 (tako bar piše na Internetu) a našao sam originalno uputstvo na kome piše BOSNA F70.

Pošto sam već uzeo F65 i F95, ide F65 unutra.
[ pisac @ 03.10.2022. 11:34 ] @
Mislio sam da su kočnice na Tomosu loše (što se i poklapa sa opštim mišljenjem) jer prednja kočnica nije u stanju da zakuca ako stisneš do kraja. Ako namestiš da zakucava, onda točak uvek koči pomalo.

Na bicikli naravno imam prednju koja zakucava kada poželiš, i to mi godinama nije bio nikakav problem jer umem da doziram kočenje čak i kada je naglo, tako da se ne preturim. To sam želeo i na Tomosu pa sam baš razmišljao kako bih napravio neku polugicu koja bi uveličavala hod sajle odnosno omogućavala veći hod paknova uz malo jači stisak na ručki.

Sve do juče, kada sam se žestoko polomio sa bicikle tako što sam se preturio preko prednjeg točka. Pojma nemam kako se to desilo, imao sam isti dan ranije naglo kočenje i sve sam savršeno ishendlovao, ali sledeći put se nekako desilo da sam se preturio.

Tako da sam zaključio da ipak ne mora da zakucava
[ pisac @ 09.10.2022. 11:55 ] @
Nije ipak APN za offroad, previše je nizak pa kače nožice kamenje i zemlju, a i ovi moji amortizeri nemaju podesivu oprugu pa legne čim sednem (82 kile trenutno) no poslužiće za sada. Možda kupim podesive.

Nego, evo dečko iz Lebana putuje autoputem na apencu do Beograda i nazad.


https://www.youtube.com/watch?v=x_-g_kDpa2k