[ MajorFatal @ 06.03.2023. 18:10 ] @
Da li je prava tema za tehničko zaverinički forum?

Kaže u Ohaju bila ekološko katastrofa, neki voz se skrljo, a nosio opasne materije, tad su jurili one dečije balone po nebu samo da skrenu pažnju javnosti, i već danas, dva dana posle dakle, nema više balona, nit se pominju ...

U Grčkoj sudar vozova, a jedan od vagona zimonitor, to je navodno vagon, koji tako može da preuzme kontrolu nad vozom i spreči sudar nesreću, koristi se za prevoz opasnih materija kao vakcine, i granate, uranijum.

Pišem da ne bi ovi naši naručili odma deset komada ako dobiju mito od 1 mil $, toliko su iskristalisali ekipu, kod nas vozovi i sami iskaču, 12 iskakanja za tri godine, jedan bez kiseline, šta li će im tolika kiselina ...

[ djoka_l @ 06.03.2023. 19:48 ] @
Zimonitor meri tempretauru vazduha, vlažnost, otvaranje vrata, nestanak struje i javlja GPS lokaciju.
Koristi se za prevoz osetljivih (i kvarljivih) materija, a ne koristi se da zaustavi voz, nego da kontroliše da li se tovar u kontejneru/vagonu prevozi pod zadovoljavajućim uslovima.
[ MajorFatal @ 06.03.2023. 20:47 ] @
Ah, mnogo bolje, hvala, tako nekako sam i zamišljao, tamo gde sam pročitao pominjali su i hakere :)

Pa dobro, zašto nije dojavio svoju gps lokaciju da je na istim šinama kao putnički voz? Nego je to ono: Samo ti brajko moj kupi ovaj vagon, i možeš da otpustiš 20 radnika, vagoni ne traže platu, a i ne protestvuju ...
[ Ivan Dimkovic @ 06.03.2023. 21:24 ] @
@MajorFatal,

GPS signal je potpuno neadekvatan za takvu upotrebu. Sa njim bi samo pogorsao bezbednost posto bi morao da imas protokle za ophodjenje sa raznim greskama koje bi takav sistem uneo.
[ MajorFatal @ 06.03.2023. 22:00 ] @
@Ivan Dimković

Drago mi je da si mi se obratio, nismo razgovarali još od kako si me poslao na vazduh da malo ohladim glavu ja kao ostrašćen, izveštaj sa čistog vazduha sledi: Pišem i čitam oba pisma, i o oba mogu da razgovaram ili raspravljam, to što neki drugi ne mogu, ne znači da je moja glava usijana, nego da oni kao imaju neki problem sa pismenima .. :)

Verujem ti za gps signal, ali znaš kako to ide, ti u autu, voziš 120 na sat, razgovaraš na mobilni, hvata se i ovaj i onaj signal, plus gps, plus triangulacija .. ako gps signal nije adakvatan za tu upotrebu, koji signal jeste, pa nisu se sudarali vozovi direktno ni dok je telegraf služio za komunikaciju i morzeova azbuka? Ne može ne znam kakvu grešku da unese pošto voz ide po fiksiranim šinama, čim krene iz stanice znaš gde je i na kom pravcu? Ču pošaljemo tomahavk 500 kilometara i pogodi metu, tesla auto vozi sam po putu, a ne moš da znaš gde je voz u lokalu, nema odgovarajući signal za to, nego ljudi izginu?
[ B3R1 @ 07.03.2023. 09:32 ] @
Citat:
MajorFatal:Verujem ti za gps signal, ali znaš kako to ide, ti u autu, voziš 120 na sat, razgovaraš na mobilni, hvata se i ovaj i onaj signal, plus gps, plus triangulacija .. ako gps signal nije adakvatan za tu upotrebu, koji signal jeste, pa nisu se sudarali vozovi direktno ni dok je telegraf služio za komunikaciju i morzeova azbuka? Ne može ne znam kakvu grešku da unese pošto voz ide po fiksiranim šinama, čim krene iz stanice znaš gde je i na kom pravcu? Ču pošaljemo tomahavk 500 kilometara i pogodi metu, tesla auto vozi sam po putu, a ne moš da znaš gde je voz u lokalu, nema odgovarajući signal za to, nego ljudi izginu?

Nekada su vozovi isli sporije, bilo ih je manje, a i pruge su bile jednostavnije, bilo je manje skretnica, signala, rampi ... i manje ljudi.

U danasnje vreme saobracaj je jezivo gust, broj vozova koji saobracaju je ponekad uzasno veliki, neke zemlje imaju prilicno slozene zeleznicke mreze, sve to kontrolisu slozeni IT sistemi ... ali na vrhu te piramide je uvek covek od krvi i mesa. Koji vrlo cesto radi pod uzasnim stresom i pritiskom, a u rukama su mu zivoti drugih ljudi. Dok je sistem prilicno osetljiv. - jedna mala greska u sistemu signalizacije ili pogresno postavljena skretnica moze da dovede do ogromne tragedije.

Nema tu nikakvih zavera. Prosto, od ljudi se ocekuje previse, a ljudi pucaju po savovima.

Nazalost, ovakvih slucajeva ce biti sve vise.
[ Ivan Dimkovic @ 07.03.2023. 10:07 ] @
Citat:
MajorFatal:
@Ivan Dimković

Drago mi je da si mi se obratio, nismo razgovarali još od kako si me poslao na vazduh da malo ohladim glavu ja kao ostrašćen, izveštaj sa čistog vazduha sledi: Pišem i čitam oba pisma, i o oba mogu da razgovaram ili raspravljam, to što neki drugi ne mogu, ne znači da je moja glava usijana, nego da oni kao imaju neki problem sa pismenima .. :)

Verujem ti za gps signal, ali znaš kako to ide, ti u autu, voziš 120 na sat, razgovaraš na mobilni, hvata se i ovaj i onaj signal, plus gps, plus triangulacija .. ako gps signal nije adakvatan za tu upotrebu, koji signal jeste, pa nisu se sudarali vozovi direktno ni dok je telegraf služio za komunikaciju i morzeova azbuka? Ne može ne znam kakvu grešku da unese pošto voz ide po fiksiranim šinama, čim krene iz stanice znaš gde je i na kom pravcu?


Stvar je vrlo jednostavna za opisati (resenje, na zalost, nije): Problem koji imas je oduvek bio problem zivota i smrti i ogromne materijalne stete. U izboru metoda za izbegavanje katastrofalnog scenarija ces, zbog toga, koristiti najefikasnija tehnicka i operativna resenja koja su ti dostupna u datom trenutku.

Ako si u IT-u i razvijas softver, siguran sam da redovno koristis primitive za sinhronizaciju paralelnih korisnika deljenog resursa, gde je jedan od fundamentalnih principa 'interlock' mehanizam, implementiran na nivou masinskog jezika. Na tom principu se grade osnovne primitive za sinhronizaciju.

E taj koncept je potekao iz zeleznice. Zeleznica je jedan od pionira sigurnosnih procesa.

Od samog starta je problem koji zeleznica ima isti (ne zelis 2 voza na istom koloseku koji se krecu na nacin koji dovodi do sudara). Ono sto se menjalo je kompleksnost resavanja i ocekivanja (u pogledu vremena reakcije, broja dogadjaja i sl.). Te stvari rastu na gore i taj rast zahteva inovaciju u resenjima koja su ili pouzdanija ili jednako pouzdana ali sa brzim odzivom i sl. Dodatni problemi su sama resenja cija kompleksnost stvara nove izazove (sistemski problemi) i realnost (stvari van tvoje kontrole: politika, ekonomija, razliciti nekompatibilni sistemi).

Evo ti za pocetak mali uvod u problematiku: https://hsr.ca.gov/wp-content/...er/factsheets/cahsr_safety.pdf - obrati paznju na akcenat na senzore (kako duz sina, tako u vozu) koji imaju za cilj davanje precizne lokacije i kretanja voza u svakom momentu. Ti podaci moraju biti najprecizniji moguci, sa najmanje greska i najvisom pouzdanoscu. Zbog toga je smer razvoja u otpornosti signala, pouzdanoscu senzora, itd.

Uzgred, oko samih zeleznickih stanica imas dodatne probleme kojima se gornji PDF ne bavi, ali i ovo gore je dovoljno za start.

GPS niti je pouzdaniji, niti pomaze u smanjenju latencije do odluke (i, samim tim, duzine segmenta pruge koji mora biti ekskluzivan za jedan voz). GPS bi samo dodao na listu ljudskih napora neophodnih za koriscenje te mere. GPS 'rezolucija' je suvise mala a greske previse velike. Sine su udaljene jako malo u odnosu na greske GPS sistema, a takva greska (voz identifikovan na pogresnom koloseku) bi bila apsolutno katastrofalna. Da ne pricamo o svim drugim situacijama kada GPS zakazuje (slab signal, smetnje, namerno ometanje ili unosenje greski itd.).

Plus, napor koji bi GPS dodao je upravo na najskupljem delu infrastrukture: ljudstvu. Vec kuburis sa ljudstvom i sad im jos dodajes novi zadatak - analizu GPS alarma, filtriranje laznih pozitiva i odvlacenje paznje sa drugih, preciznijih, indikatora.

Plus plus, na primeru Grcke kao najskoriji primer - dzaba ti i savrsena tehnicka mera (sto GPS ne da nije, nego obrnuto) kada imas problem drugde i gde operater naredjuje vozacu da ignorise tehnicke mere ('crveno svetlo').

Citat:

Ču pošaljemo tomahavk 500 kilometara i pogodi metu, tesla auto vozi sam po putu, a ne moš da znaš gde je voz u lokalu, nema odgovarajući signal za to, nego ljudi izginu?


Nista od toga (Tomahavk, autonomna voznja) se ne oslanja na GPS za kljucni tj. kriticni deo posla.

Taj kriticni deo se oslanja na intercijalnu navigaciju i druge unutrasnje senzore i izvore podataka (na primeru automobila: niz kamera, RADAR/LIDAR, ziroskope, telemetriju od ostalih ECU-a) i prepoznavanje objekata radi preciznog lociranja mete i poboljsanja informacije o sopstvenoj 'pozi' (lokacija + ubrzanje).

--

TL;DR: GPS ne resava ni jedan problem koji zeleznica ima kad pricamo o prevenciji sudara, vec ga samo moze produbiti uzimanjem resursa koji su kljucni.

Da ne pricamo o tome da postoje daleko adekvatnije tehnicke i operativne mere. Implementacija tih mera zahteva ulaganja u tehniku i ljudstvo.

GPS je tu 'resenje' koje trazi problem.
[ MajorFatal @ 07.03.2023. 22:44 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: GPS 'rezolucija' je suvise mala a greske previse velike. Sine su udaljene jako malo u odnosu na greske GPS sistema, a takva greska (voz identifikovan na pogresnom koloseku) bi bila apsolutno katastrofalna.


Pa sad, šta znam, radio sam sa uređajem koji ima 2 gps-a raspoređena na udaljenosti od pola metra, i to kad nakačiš da ti azimut gde je usmerena antena u delić stepena, parovi šina su razmaknuti više od pola metra, ali ajde verovaću ti da gps nije odgovarajući, samo pokušavam da shvatim kako dođe do direktnog sudara vozova .. pretpostavljam da su oba voza imali i mašinovođe, znam velike brzine, dug put za kočenje ali ipak ..

Citat:
Plus, napor koji bi GPS dodao je upravo na najskupljem delu infrastrukture: ljudstvu. Vec kuburis sa ljudstvom i sad im jos dodajes novi zadatak - analizu GPS alarma, filtriranje laznih pozitiva i odvlacenje paznje sa drugih, preciznijih, indikatora.


Vidim koliko su bili precizniji indikatori ...

Sad si malo u faulu, upravo je ljudstvo to koje pokušavamo da spasemo, ne bi voleo da si na mestu studenata koji su putovali vozom? A faul je dupli, ljudstvo ti je "skupo", de može ljudstvo da bude skupo, upravo je ljudstrvo to koje zarađuje, znaš li ti koliko bi zaradili ti studenti da su poživeli za ceo radni vek. Sve u svemu, tvrdiš da ni tehnologija koja je veoma zaživela, kao gps, nema smisla ugrađivati je, i bolje da se oslanjamo na mašinski kod koji razume samo Jorgos Jorgosakis koji ga napisao?

Citat:
Plus plus, na primeru Grcke kao najskoriji primer - dzaba ti i savrsena tehnicka mera (sto GPS ne da nije, nego obrnuto) kada imas problem drugde i gde operater naredjuje vozacu da ignorise tehnicke mere ('crveno svetlo').


Je l imao taj operater zamenika, da ga odmeni kad mu se prispava, tako je u avionima? Zašto se zamenik nije bunio?
[ Ivan Dimkovic @ 08.03.2023. 07:05 ] @
@MajorFatal,

Citat:

Vidim koliko su bili precizniji indikatori ...


To sto je neka zeleznica u losem stanju, zbog manjka ljudstva ili adekvatne tehnike ne znaci da im treba lose resenje kao 'resenje'.

Senzori na sinama i unutar same kompozicije su drasticno pouzdaniji i precizniji od GPS-a. Problem je sto cesto nisu svi koloseci i vozovi opremljeni najsavremenijom tehnikom.

Nisi cuo da se sudaraju najbrzi vozovi? To je zato sto, 'fala $bozanstvu, "brze pruge" imaju sve implementirano zato sto je, jednostavno, to bilo neophodno za bilo kakav saobracaj.

Medjutim kako zalazis u pruge 'nizeg ranga' gde saobracaju vozovi raznih svrha (sporiji putnicki, teretni, negde i brzi) i na komplikovanim stanicama mozes naici na losije stanje tehnike i manjak ljudstva. Ali to nisu problemi za koje je GPS resenje, resenje je nesto drugo i nije jeftino na zalost.

Citat:

Je l imao taj operater zamenika, da ga odmeni kad mu se prispava, tako je u avionima? Zašto se zamenik nije bunio?


I tu dolazimo do sustine. Videcemo sta ce istraga da kaze (ako kaze ista) ali sanse su da je zbog hronicnog nedostatka investicija takvo ponasanje postalo normalizovano - tj. da nije ni bilo nikog da se suprotstavi :(

Lako je sad tudjim qrcem gloginje mlatiti i biti pametan posle cinjenice, ali do katastrofalnog sudara su verovatno svi unutra tolerisali propuste samo kako bi vozovi kako tako isli na vreme. Ako ti je sistem los, imas uvek opciju da vozovi kasne ali ta opcija verovatno nije preferirana od strane nekih drugih faktora tamo - pogotovu ako se uzme u obzir da Grcka ima luke i kargo transport predstavlja vrlo vaznu granu privrede. Rezultat je katastrofalan.

Zato te stvari ne mogu nikad biti za*bancija, kao sto je zakljucak Challenger katastrofe bio: za uspesnu tehnologiju, realnost mora biti vaznija od odnosa sa javnoscu zato sto se priroda ne da prevariti.

Sta tu mozes da uradis? Resenja postoje, bogu 'fala ima izbora i tehnologija razvijenih u proteklih nekoliko decenija.

Sva ta resenja kostaju i pitanje je para i samo para, dosetke ne pomazu. Nema tu nikakve vece filozofije :(

Citat:

Sad si malo u faulu, upravo je ljudstvo to koje pokušavamo da spasemo, ne bi voleo da si na mestu studenata koji su putovali vozom? A faul je dupli, ljudstvo ti je "skupo", de može ljudstvo da bude skupo, upravo je ljudstrvo to koje zarađuje, znaš li ti koliko bi zaradili ti studenti da su poživeli za ceo radni vek. Sve u svemu, tvrdiš da ni tehnologija koja je veoma zaživela, kao gps, nema smisla ugrađivati je,


?!?! Naravno da je ljudski zivot najskuplja stvar i jedina prihvatljiva brojka je nula, kada su gubitci u pitanju.

Resenje koje vodi ka tome postoji i nije GPS, vec investicije u infrastrukturu i ljudstvo. Tehnika vec postoji, ne moras je izmisljati - ali treba opremiti koloseke, vozove, stanice - izgraditi signalizaciju i osigurati sve tacke gde se vozni saobracaj moze mesati sa drugim (automobilskim, pesacima, itd.), imati dovoljno natreniranih ljudi kako bi sigurnosni procesi mogli biti izvrsavani adekvatno i bezbedno.

Citat:
i bolje da se oslanjamo na mašinski kod koji razume samo Jorgos Jorgosakis koji ga napisao?


Kakav sad masinski kod? Masinski kod je bio primer za tebe, primer svakodnevnih stvari u nasoj (IT) praksi preuzetih iz zeleznice (koji su originalno bili mehanicki!) i, da, kada se radi o kriticnim sistemima resenja mora razumeti ne Jorgos nego svako sa matematickim treningom, zato sto kriticna resenja moraju biti formalno verifikovana.

Kod koji kontrolise kocnice u tvom autu je pisan tako, i mozes biti siguran da mora postojati matematicki dokaz kroz formalnu vefirikaciju da svaki manevar radi to sto se ocekuje da radi. Ista stvar vazi za hardver koji trci taj kod.

Pomenuti 'interlock' princip koji se koristi za sinhronizaciju je tacan i radi posao uvek kako treba (ako je hardver ispravan, a i za to ima resenja). E sad, to sto mozes dati - i sto smo dali, kalkulator ("kalkulator" = paralelno programiranje u ovom slucaju) majmunu danas, pa svaka dalabu moze da se naziva 'softverskim inzenjerom' u IT industriji bez da ima pojma sta radi je druga prica, nevezana za zeleznicu ili temu. Kalkulator radi, nije u njemu problem, nikad bio.

Uporedi to sa GPS-om - "mozda sam tu negde u radijusu od po koji metar do koju desetinu metara, osim ako se nije pos*ala ptica na antenu, ili ne vidim dovoljno satelita iz pun q mogucih razloga... cekaj malo, stani, skidam almanah sa satelita... moram se kalibrisem... ooops, usli smo u tunel..."

Sa tim da kontrolises mrcine od N hiljada tona koje se krecu ne-zanemarljivom brzinom? Rezultat bi bio spektakularan, ali ne u pozitivnom smislu.
[ Ivan Dimkovic @ 08.03.2023. 07:30 ] @
Evo ti jedan od (uspesnih) metoda koji se koriste - primeti da je ovo samo jedan stub bezbednosti, i da je ovaj primer vezan za brze vozove, ali je dobar uvod u problematiku:

https://www.mathworks.com/comp...-high-speed-rail-software.html

Citat:

In France, high-speed TGV trains operate at 300 kilometers per hour and run just three minutes apart. In this environment, even a minor signaling malfunction can be disastrous. Because passenger safety is paramount, software reliability and security are a top priority. For fast trains such as the Paris subway, CSEE Transport is subject to security regulations as strict as those imposed in the nuclear industry.

To ensure safe operation of the trains, CSEE Transport engineers often spend months verifying their code. CSEE Transport used Polyspace® products for Ada to automate tasks in this labor-intensive process and detect a wide range of run-time defects.

Challenge

A high-speed TGV signaling system is composed of ground-based equipment placed every 14 kilometers and an embedded, onboard software application. The ground-based equipment automatically calculates the train’s “halting sequences” (momentary halts, acceleration, or deceleration) according to its position. This information is transmitted via the rails, processed by the onboard computer, and displayed on the operator’s screen. Unless there is a counter-command from the operator, the computer executes the commands automatically.

The security software for CSEE Transport’s signaling system was developed in Ada in about one year. After the initial development phase, the team expected to spend another three or four more months verifying the code. CSEE Transport sought a more advanced and automated validation technique to ensure dependable operation of its software.

...


Formalno verifikovan softver je samo detalj (bitan, ali samo detalj) - sustina je u opremi (svakih 14 km u ovom slujcaju), adekvatnom ljudstvu i procedurama.

Saobracaj na "sporim" prugrama ima dodatne komplikacije, takodje na mestima ranziranja imas dodatne zahteve, itd. itd.

Skupo, ali bezbednost nema cenu.

Evo ti i mali uvod sa cime imas posla u evropskoj zeleznici: https://transport.ec.europa.eu...07_interoperability_safety.pdf
[ Java Beograd @ 08.03.2023. 08:59 ] @
U Grčkoj železnici, na pruzi Atina - Solun, ništa od signalizacije nije radilo godinama. Ništa! čak ni crveni / zeleni signal.
Funkcionisanje vozova je bilo po sistemu telefonskih poziva: jedan šef stanice zive sledećeg i kaže "pustio sam taj-i-taj voz na levi kolosek u toliko sati, a ti pusti taj-i-taj u toliko sati".
Praktično, nesreća je samo čekala da se desi, lebdela u vazduhu godinama.

Zaposleni su redovno protestvovali, tražili izmene, poboljšanja, ali - nema para. (to je ta "EU")
[ Ivan Dimkovic @ 08.03.2023. 09:30 ] @
Citat:
Java Beograd
(to je ta "EU")


Ali EU nije zaduzena za budzete drzava clanica (postoje nominalni maksimumi zaduzenja koje ne bi trebao da predjes, ali da se ne lazemo - ti maksimumi se gaze, plus cisto sumnjam da bi iko i primetio da je neka clanica pregazila maksimum zbog ovakvih stvari). Na kraju krajeva, ko ce ako ne sama drzava da bude najodgovorniji za zivote i bezbednost ljudi na svojoj teritoriji?

Drugi potencijalni problem bi bila intervencija - u kom slucaju imas ogranicenja koji je max. "drzavne pomoci" koju smes da alociras a da se to ne smatra kao nelegalna pomoc, ali opet... i za sve to postoje nacini i te stvari se rade bukvalno sve vreme, samo ako postoji volja i lova. Grcke zeleznice su 100% drzavne + EU ima istorijat odobravanja "drzavne pomoci" i preko dozvole kada je u pitanju zeleznicka infrastruktura.

Plus, ironicno - https://greekreporter.com/2023...ures-weeks-before-fatal-crash/ - samo koju nedelju pre katastrofe :( Sa svim tim, cisto sumnjam da bi Grcka imala problem da investira u zeleznice bar kada je EU u pitanju.

Ali... sta god da je problem u Grckoj, sasvim sigurno taj problem nije tehnicki u sustini - pa originalna prica o GPS-u cak nije ni teorijsko resenje za problem (prakticno ne moze biti svakako).



[ MajorFatal @ 08.03.2023. 22:19 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
@MajorFatal,
To sto je neka zeleznica u losem stanju, zbog manjka ljudstva ili adekvatne tehnike ne znaci da im treba lose resenje kao 'resenje'.


Ne znam što smo se uhvatili za gps, valjda zato što ga Zimonotor emituje ili šta već, ali ja ne predlažem loše rešenje, nego dodatno rešenje, bezbednosti nikad dosta, ne?

Citat:
Medjutim kako zalazis u pruge 'nizeg ranga' gde saobracaju vozovi raznih svrha (sporiji putnicki, teretni, negde i brzi) i na komplikovanim stanicama mozes naici na losije stanje tehnike i manjak ljudstva. Ali to nisu problemi za koje je GPS resenje, resenje je nesto drugo i nije jeftino na zalost.
I tu dolazimo do sustine. Videcemo sta ce istraga da kaze (ako kaze ista) ali sanse su da je zbog hronicnog nedostatka investicija takvo ponasanje postalo normalizovano - tj. da nije ni bilo nikog da se suprotstavi :(

Lako je sad tudjim qrcem gloginje mlatiti i biti pametan posle cinjenice, ali do katastrofalnog sudara su verovatno svi unutra tolerisali propuste samo kako bi vozovi kako tako isli na vreme. Ako ti je sistem los, imas uvek opciju da vozovi kasne ali ta opcija verovatno nije preferirana od strane nekih drugih faktora tamo - pogotovu ako se uzme u obzir da Grcka ima luke i kargo transport predstavlja vrlo vaznu granu privrede. Rezultat je katastrofalan.

Zato te stvari ne mogu nikad biti za*bancija, kao sto je zakljucak Challenger katastrofe bio: za uspesnu tehnologiju, realnost mora biti vaznija od odnosa sa javnoscu zato sto se priroda ne da prevariti.

Sva ta resenja kostaju i pitanje je para i samo para, dosetke ne pomazu. Nema tu nikakve vece filozofije :(


Sve mi nekako provejavaju pare kroz sve izjave, al ja ne verujem u tu novu čudnu ekonomiju sa bankarskim derivatima, i blek rokom što seče prašumu da poveća cenu deonice sa 5,83 na 5,92 .. ili je železnica u minusu pa je ukini, ili je u plusu jer je neophodna za kargo, pa izvoli uloži u nju.

Citat:
Uporedi to sa GPS-om - "mozda sam tu negde u radijusu od po koji metar do koju desetinu metara, osim ako se nije pos*ala ptica na antenu, ili ne vidim dovoljno satelita iz pun q mogucih razloga... cekaj malo, stani, skidam almanah sa satelita... moram se kalibrisem... ooops, usli smo u tunel..."

Sa tim da kontrolises mrcine od N hiljada tona koje se krecu ne-zanemarljivom brzinom? Rezultat bi bio spektakularan, ali ne u pozitivnom smislu.


Niko ne traži kontrolu, nego ako je 300 putnika na internetu uz pomoć mobilnih, i jedan mašinovođa teretnog voza, mogu da konstatuju da se približavaju jedni drugim, kad izađu iz tunela, znači dodatno i preko svih onih mehaničkih senzora koji su nepogrešivi, ali je pogrešiv operater, bolje i to nego da pregledam 15.000 linija ada koda za tri meseca, koje ne razumem.
[ djoka_l @ 08.03.2023. 23:36 ] @
Eto, mislim da su grčke železnice samo čekale da Major objasni šta treba da rade, pa da se sve sredi.

Nije mi jasno odakle ti ideje da se bolje razumeš u neke stvari (o kojima ništa ne znaš) od ljudi koji se tim stvarima profesionalno bave.

Te napravićeš program za kompresiju bilo kog fajla, te ćeš da praviš bolji periodni sistem, pa hidrocentrale na potocima, a sada sređuješ i železničku signalizaciju.
[ Ivan Dimkovic @ 09.03.2023. 05:58 ] @
@MajorFatal,

GPS nije dodatna bezbednost. Sve sto GPS moze da ponudi bi vec bilo realizovano sa senzorima na samom koloseku i u vozovima - sa daleko vecom preciznoscu i pouzdanoscu za problematiku koju pokusavas da resis.

Razmisli - za razliku od automobila ili kamiona, voz uvek saobraca na sinama. Znaci ako imas signalizaciju na sinama i u vozu, imas tacnu informaciju gde se voz nalazi. Sa tim onda imas odmah i autonomni sistem hitnog kocenja koji bi sluzio kao poslednja mera za sprecavanje nesreca bez ljudske intervencije ako se nekim slucajem desi da se voz nadje gde ne treba. Sve to vec postoji kao deo signalizacije "samo" je cela stvar ocigledno intenzivna sto se infrastrukture tj. troskova tice.

GPS bi samo dodao nepouzdan signal koji bi zahtevao dodatno ljudstvo za analizu i reakciju i uneo nove mogucnosti za fatalne incidente.

Nekada dodavanje informacija i povecavanje kompleksnosti sistema nije prava stvar.
[ Bora Sonar @ 09.03.2023. 17:43 ] @
Zašto samo GPS, kada može istovremeno i GPS i GLONASS i Galileo i BeiDou. Možda hoće jedan sistem da pogreši, ali neće sva četiri!
[ Ivan Dimkovic @ 09.03.2023. 19:06 ] @
Zasto bilo sta od njih?

Imas mnogo pouzdaniji metod kome ne trebaju sateliti, antene, almanasi, korekcije i kompleksna obrada signala pre nego sto si i dosao do dela koji se bavi pitanjima pouzdanosti i dostupnosti.

Senzori na samom koloseku i u vozovima brate. Jednostavnije, preciznije, sa daleko manjim mogucnostima za greske, sa manjom latencijom, vecom otpornoscu na ometanja, … … …

Osim ako ne prevozis radioaktivne krave (kao u SSSR-u kratko posle Cernobila), mada sumnjam da bi u tom slucaju GPS sistem uopste i radio :) Tu moras da se degradiras na 100% ljudsku kontrolu.
[ Bora Sonar @ 09.03.2023. 19:50 ] @
Još samo da rešiš kao da obezbediš te senzore na prugama. Ljudi skidaju čitave koloseke i prodaju u staro gvožđe, a ti ćeš da se osloniš na senzore na pruzi! Ja se ne bih pouzdao ni u satelite u niskoj orbiti, ima i to da do'vate i da poskidaju sve šta može da se skine.

Pored pomenuta četiri satelistska sistema, razmotrio bih i primenu radara i sonara.
[ Ivan Dimkovic @ 09.03.2023. 21:28 ] @
Svi se oslanjaju na senzore.

Niko se ne oslanja na satelite.

Ti senzori su izuzetno zilavi i beskorisni bilo kome drugom osim kao otpad. Ako imas problem sa kradjom kljucne infrastrukture, taj problem ce kaciti i druge elemente signalIzacije (svetlosne signale na zeleznickim prelazima, kablove/zice itd…) - to je izuzetno opasno po zivote ljudi i nesto bi morao da uradis povodom toga, ali ne nesto jos neadekvatnije - kao npr. trpanje GNSS tehnologije gde joj. nije mesto.
[ MajorFatal @ 09.03.2023. 22:44 ] @
Citat:
djoka_l:
Eto, mislim da su grčke železnice samo čekale da Major objasni šta treba da rade, pa da se sve sredi.


I major je samo čekao da mu ti objasniš šta su Grčke železnice samo čekale da im major objasni, pa da se sve sredi.

Citat:
Nije mi jasno odakle ti ideje da se bolje razumeš u neke stvari (o kojima ništa ne znaš) od ljudi koji se tim stvarima profesionalno bave.


Ideje su mi iz malog mozga, a od profesionalaca bih pohvalio 800.000 stanovnika manje za 10 godina, sudar vozova sa par desetina žrtava u odnosu na to deluje naivno.

Citat:
Te napravićeš program za kompresiju bilo kog fajla, te ćeš da praviš bolji periodni sistem, pa hidrocentrale na potocima, a sada sređuješ i železničku signalizaciju.


Zapravo ti si pomenuo da Zimonitor već šalje gps lokaciju, a ja sam se samo u pola rečenice našalio: Pa kad već šalje što ga ne koriste, a onda ste vi počeli da objašnjavate u esejima od više od pola rečenice zašto ne treba, što je prilično pouzdan znak da bi verovatno trebalo.

Citat:
Ivan Dimkovic:
@MajorFatal,

GPS bi samo dodao nepouzdan signal koji bi zahtevao dodatno ljudstvo za analizu i reakciju i uneo nove mogucnosti za fatalne incidente.


Danas je u modi korišćenje volontera kad neko ljude gleda samo kao trošak, dovoljno je da putnicima stigne sms da teretni voz ide prema njima, oni bi mogli da analiziraju signal, i imali reakciju da povuku ručnu kočnicu, zaustave voz i izađu iz voza, na taj način bi teretni voz udario u prazan putnički voz, pa bi bilo manje žrtava, koje su kao što svi znamo .. trošak.

Citat:
Nekada dodavanje informacija i povecavanje kompleksnosti sistema nije prava stvar.


Naravno, ali samo nekada, neki drugi put zavisi od situacije, na primer bojler ima tri nezavisna sigurnosna sistema da nam slučajno ne eksplodira u kući, niko nije rekao: Već ima jedan sigurnosni sistem, dodavanje još dva bi povećalo broj informacija i kompleksnost ...
[ Ivan Dimkovic @ 09.03.2023. 23:14 ] @
Problem je sto GNSS nije nikakav sigurnosni sistem za to sto hoces da uradis.

Da bi postigao visoku rezoluciju, moras zrtvovati latenciju tako da je opet beskorisan zbog toga sto u momentu kad imas preciznu lokaciju voz je vec negde drugde ;-)

U standardnom rezimu je beskorisan zbog niske (prostorne) rezolucije, pa dolazis u rizik da se voz "pojavi" na pogresnom koloseku.

Takodje, sve te idealne mere sto se rezolucije tice mozes da bacis u djubre kada se radi o objektu u pokretu sa gomilom smetnji okolo i mogucnosti za pad broja vidljivih satelita.

--

A pazi sad - cak i da nekim magicnim stapicem obrises sve ovo gore i imas savrseni GNSS koji ti garantovano daje tacnu lokaciju u dovoljno kratkom vremenu i uvek zna da li je rezultat OK ili ne...

... i dalje imas problem.

Cela ta aparatura end-to-end ukljucujuci i kocenje, kontrolu i sl. mora biti formalno verifikovana sa dokazanim putem do failsafe moda za bog te pita koliko nacina da stvar zabaguje, inace puno srece sa atestima/dozvolama, osiguranjima i tako tim sitnicama.

<Nancy Reagan>Just say no</Nancy Reagan>
[ MajorFatal @ 09.03.2023. 23:25 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Da bi postigao visoku rezoluciju, moras zrtvovati latenciju tako da je opet beskorisan zbog toga sto u momentu kad imas preciznu lokaciju voz je vec negde drugde ;-)


Pa ne treba ti bogzna kako precizna lokacija, dovoljno je da znaš da je na nekom delu pruge između dve stanice, ako se još neki voz nađe na tom delu pruge, a šine samo jedne, valja ih zaustaviti oba?
[ Ivan Dimkovic @ 09.03.2023. 23:46 ] @
To bi moglo tako, kada bi ziveli u 1D svetu.

U ovom trodimenzionalnom, zbog greske od nekoliko metara, eto tebi tvog voza na drugom koloseku ;-)
[ MajorFatal @ 10.03.2023. 20:38 ] @
Pa nije voz bajatović, pa da uleće na naplatnu rampu punom brzinom, pa posle jadni šizoje mora da pregleda uznemirujuće snimke, ali ne i porodica .. doduše ima u novije vreme: Pomerite se od perona, voz prolazi i ne zaustavlja se ..

Ali da bi bili sigurni da pričamo o istom: Peron to je ona platforma gde čekamo voz, koloseci su pruge u okviru železničke stanice, obično ih ima duplo više od perona, pa onda možeš sačekati svoj voz na peronu 3, kolosek levi, ili desni, ili kolosek broj 6, čim šine malo odmaknu od stanice, više nisu kolosek, jer bi ga bio samo jedan jedini, nego samo pruga ili šine. Kamo sreće da svuda ima po dva koloseka, onda bi voz uvek mogao da ide svojom desnom stranom, ili desnim kolosekom, kao u saobraćaju na asfaltu, pa se nikad ne bi sudarili. Obično između dva naselja postoji samo jedan kolosek, ili pruga, ili jedan par šina, i onda zbog toga vozovi saobraćaju naizmenično, čekaju se na stanicama gde ima bar dva koloseka. Gde tačno misliš da može da dođe do situacije da se "voz nađe na drugom koloseku", ovde je problem ako se nađu na istom i jedinom koloseku ... ?

Uostalom nek im vojska pozajmi svoj precizni gps bez ugrađene greške, dokle će taj vojni military sektor da gnjavi nas civile, i bude vazda jedina i najozbiljnija pretnja miru?
[ BrutalCoin @ 10.03.2023. 21:54 ] @
Na slici koju je postavio MajorFatal izgleda da ima samo jedan kolosek.
Da li je to sudar dva voza?

U prilogu je slika iz CNN izveštaja havarije voza sa opasnim materijama u Ohaju 23. februara ove godine.A general view of the site of the derailment of a train carrying hazardous waste in East Palestine, Ohio, U.S., February 23, 2023.
Ako sam dobro razumeo kažu da su tri voza izletela sa koloseka.
Tekst je napisan tako da se teško može doći do samih činjenica.
Više piše u stilu rekla-kazala u kome su svi "zabrinuti" i intoksirani "safety" frazama.

Nikakav tu GPS ne pomaže. Ne samo zbog tehničkih ograničenja GPS-a nego i zbog brzine vozova.

Čak i da direktno posmatrate takve vozove onda kad shvatite da su na istim kolosecima kasno je.

[ MajorFatal @ 10.03.2023. 22:01 ] @
Upravo zato nikad ne bi smeli da završe na istom koloseku, a ako slučajno i završe, neko mora to skapira mnogo pre sudara ili pre nego što se vide. I neki abs vozni da im dodaju, kakvo bre kočenje 500 metara, mora da zakoči na putanji 50 metara.
[ Ivan Dimkovic @ 10.03.2023. 22:39 ] @
Citat:
MajorFatal:
Pa nije voz bajatović, pa da uleće na naplatnu rampu punom brzinom, pa posle jadni šizoje mora da pregleda uznemirujuće snimke, ali ne i porodica .. doduše ima u novije vreme: Pomerite se od perona, voz prolazi i ne zaustavlja se ..

Ali da bi bili sigurni da pričamo o istom: Peron to je ona platforma gde čekamo voz, koloseci su pruge u okviru železničke stanice, obično ih ima duplo više od perona, pa onda možeš sačekati svoj voz na peronu 3, kolosek levi, ili desni, ili kolosek broj 6, čim šine malo odmaknu od stanice, više nisu kolosek, jer bi ga bio samo jedan jedini, nego samo pruga ili šine. Kamo sreće da svuda ima po dva koloseka, onda bi voz uvek mogao da ide svojom desnom stranom, ili desnim kolosekom, kao u saobraćaju na asfaltu, pa se nikad ne bi sudarili. Obično između dva naselja postoji samo jedan kolosek, ili pruga, ili jedan par šina, i onda zbog toga vozovi saobraćaju naizmenično, čekaju se na stanicama gde ima bar dva koloseka. Gde tačno misliš da može da dođe do situacije da se "voz nađe na drugom koloseku", ovde je problem ako se nađu na istom i jedinom koloseku ... ?


Evo ti fotografija sa grcke nesrece, zutom bojom sam ti obelezio sustinu problema sa GPS idejom - GPS sistem ne moze da omoguci da se pouzdano identifikuje da li je voz na prvom ili drugom koloseku. Samo to je dovoljno za fatalnu gresku koja bi verovatno svaki dan ukucavala neki voz u drugi.



A ima jos i-haj problematicnih situacija cak i kad GNSS funkionise, a da ne pominjemo situacije gde ne funkcionise.

Sto je, ujedno, i razlog zasto niko na ovoj planeti ne koristi GNSS sisteme za tu svrhu.

Citat:

Uostalom nek im vojska pozajmi svoj precizni gps bez ugrađene greške, dokle će taj vojni military sektor da gnjavi nas civile, i bude vazda jedina i najozbiljnija pretnja miru?


Vojni i civilni sistemi vec pun q godina imaju istu preciznost prakticno. Vojne implementacije u realizacijama imaju vecu preciznost od tipicnih civilnih zato sto koriste vise frekvencija, ali i civilni uredjaji mogu da unaprede preciznost - od a-GPSa pa do koriscenja raznih GNSS servisa.

Medjutim sve to neminovno povecava latenciju + ne predstavlja >garanciju< da ce uvek rezultat biti precizan, zbog cega ga niko i ne bi ni uzimao u razmatranje za ovaj problem.

Plus, kao sto ti rekoh, nije vojni GPS nikakva magija i stvari koje si pominjao zapravo ne koriste GPS za to sto mislis da ga koriste.

Evo ti primer blizi nama - autonomna voznja, L4 sistem. L4 sistem ce koristi GPS mapu za rutiranje i za odredjivanje sta se >grubo< nalazi okolo (semafori, znakovi, ...) ali se konkretna poza (lokacija, brzina + vektor ubrzanja) racuna preko sopstvenih senzora. Svi manevri koje L4 sistem planira moraju biti izracunati u senzornom prostoru i koristeci informacije iz senzora a za validaciju da se ne sudaras sa necim ili dovodis ljude u opasnost se nece koristiti GPS svakako vec... pogodio si, senzori.

Ukratko, van navigacije, GPS je koristan kao izvor informacija koje mogu sluziti za optimizaciju drugih stvari ali se ni jedna od njih sustinski ne oslanja na GPS, niti garancije dolaze od GPS-a.


[Ovu poruku je menjao Ivan Dimkovic dana 10.03.2023. u 23:52 GMT+1]
[ Java Beograd @ 11.03.2023. 07:53 ] @
Citat:
MajorFatal:Kamo sreće da svuda ima po dva koloseka ...

Velika većina Evropskih pruga ima po dva koloseka.

Logo britanskih železnica, "dupla strela" je uveden (otprilike) šezdestih godina prošlog veka, od kad su sve pruge u kraljvstvu sa dva koloseka.
[ MajorFatal @ 11.03.2023. 12:08 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Evo ti fotografija sa grcke nesrece, zutom bojom sam ti obelezio sustinu problema sa GPS idejom - GPS sistem ne moze da omoguci da se pouzdano identifikuje da li je voz na prvom ili drugom koloseku. Samo to je dovoljno za fatalnu gresku koja bi verovatno svaki dan ukucavala neki voz u drugi.


Ponoviću da gps nije spomenut da bude jedini sistem, nego dodatni, ne onaj na koji bi se neko oslanjao, nego onaj koji bi zaustavio voz ako postoji sumnja da nešto nije u redu.

Žutom bojom je razmak između dva koloseka, razmak između dve šine jednog koloseka je 1400 mm, veličina uređaja koji sam ja koristio je prikazana narandžastom bojom, na osnovu položaja, pozicija 2 ugrađena gps-a radi svoj posao. Tako da malo mi čudno to što pričaš, čemu onda taj gps signal iz Zimonitor vagona, da znaju u kom kraju zemlje je voz?



Citat:
Java Beograd: Velika većina Evropskih pruga ima po dva koloseka.
Logo britanskih železnica, "dupla strela" je uveden (otprilike) šezdestih godina prošlog veka, od kad su sve pruge u kraljvstvu sa dva koloseka.


Pametni, ako drže uvek levo ne mogu nikad da se sudare, i oni su to opisali kao "ulaganje", a mi bi kao "trošak".
[ BrutalCoin @ 11.03.2023. 14:54 ] @
Citat:


veličina uređaja koji sam ja koristio je prikazana narandžastom bojom, na osnovu položaja, pozicija 2 ugrađena gps-a radi svoj posao.

Ti u stvari hoćeš da GPS prijemnik postaviš na nosače koloseka.
A onda kad voz predje preko njega zakloni signal (GPS satelita) i lokacija GPS prijemnika je lokacija voza.
I onda GPS prijemnik daje crveni signal za vozove iz suprotnog smera na istom koloseku i zaustavlja ih.

Jel tako?


[ MajorFatal @ 11.03.2023. 18:24 ] @
Samo sam natuknuo da je gps u stanju da konstatuje 2 pozicije na razdaljini od pola metra, sa takvom preciznošću da utvrdi koji pravac zauzimaju, u delić stepena, ali ni tvoja ideja (valjda) nije loša ..
[ Ivan Dimkovic @ 11.03.2023. 18:34 ] @
Citat:
MajorFatal
Ponoviću da gps nije spomenut da bude jedini sistem, nego dodatni, ne onaj na koji bi se neko oslanjao, nego onaj koji bi zaustavio voz ako postoji sumnja da nešto nije u redu.


Ali GPS ne dodaje nista, vec samo unosi nepouzdanu informaciju i podize cenu u operativi. Fiskni senzori na koloseku daju sve sto najsavrseniji GNSS daje, bez GNSS mana i sa manjom kompleksnoscu implementacije sto je kriticno kada su stvari od zivota u pitanju.



Nema nikakve sumnje - voz ili jeste ili nije na segmentu pruge X (identifikovan fiksnim senzorima), ako je situacija nepoznata - automatska blokada dok se ne otkloni smetnja. Sta hoces vise?

Da, to zahteva infrastrukturu - ali ta infrastruktura ti treba i za sve ostalo duz pruge (skretnice, svetlosnu signalizaciju, ranzirne stanice, putnicke stanice, zeleznicke prelaze za auotomobilski saobracaj, itd.). Ako sa tim kuburis, resenje nije da na to dodas neku nepouzdanu stvar, nego da se fokusiras na glavni deo problema. Skupo, ali opravdano - ljudski zivoti nemaju cenu.

Citat:

Žutom bojom je razmak između dva koloseka, razmak između dve šine jednog koloseka je 1400 mm, veličina uređaja koji sam ja koristio je prikazana narandžastom bojom, na osnovu položaja, pozicija 2 ugrađena gps-a radi svoj posao. Tako da malo mi čudno to što pričaš, čemu onda taj gps signal iz Zimonitor vagona, da znaju u kom kraju zemlje je voz?


Za hitno zaustavljanje voza, GNSS implementacija ti ne daje garancije da greska nece biti ispod razdaljine izmedju 2 koloseka. Niko ko to implementira ne bi dao svoje garancije, niti bi neka osiguravajuca kuca to prihvatila da podrzi, ne bi nikada dobio ateste i dozvole za to.

Citat:

Pametni, ako drže uvek levo ne mogu nikad da se sudare, i oni su to opisali kao "ulaganje", a mi bi kao "trošak".


Naravno da mogu da se sudare, ako posaljes voz na pogresan kolosek sto se danas jako retko desava - ali moze da se desi zbog nekih nesrecnih faktora (tipa omoguceno da ljudski operater premosti sve i posalje voz gde ne treba).

Zbog toga i postoje dodatne mere o kojima pricamo ovde (za koje GPS nije dobar) i ciji cilj je da budu poslednji sloj odbrane ako je doslo do gresaka bilo gde drugde - u jednom segmentu ne sme biti 2 voza (ako senzori nisu online ili daju gresku, imas uzbunu i sve staje automatski). Na brzim prugama ili visoko zauzetim regularnim prugama sistem automatski regulise maksimalnu brzinu voza - do nule ako treba, kako ne bi usao u zabranjeni (zauzeti) segment. Ista svar se koristi i u metro sistemima itd.

Sve ovo radi automatski, sa minimalnim racunanjem bas kako bi bilo maksimalno pouzdano - zato sto to sluzi kao poslednja zastita pre katastrofe.
[ MajorFatal @ 11.03.2023. 19:54 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:  Sta hoces vise?

Da se vozovi ne sudaraju.

Zaključićemo da gps signal nije dovoljno dobar za te potrebe.

Ostaje još pitanje iz prvog posta, ako se 11 kompozicija sa kiselinom prevrnulo, koliko su onda prevezli, kome treba toliko kiseline, da li je to neka kiselinska mafija, i zašto ne prilagode brzinu teretu ... ?
[ MajorFatal @ 11.03.2023. 20:00 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Naravno da mogu da se sudare, ako posaljes voz na pogresan kolosek sto se danas jako retko desava - ali moze da se desi zbog nekih nesrecnih faktora (tipa omoguceno da ljudski operater premosti sve i posalje voz gde ne treba).


Kad bi ulazak voza na segment x blokirao mogućnost ulaska iz suprotnog smera na iste šine, ne bi mogao ništa da premosti.
[ Ivan Dimkovic @ 11.03.2023. 22:19 ] @
Citat:
MajorFatal
Kad bi ulazak voza na segment x blokirao mogućnost ulaska iz suprotnog smera na iste šine, ne bi mogao ništa da premosti.


Obicno se te stvari desavaju tamo gde toga nemas, na zalost to i dalje jeste slucaj po negde i u razvijenim zemljama. Srecom stvari kao sto su metro zeleznica, brze pruge i sl. su pokrivene.

Valjda ce posle ove nesrece u Grckoj da se nadje politicke odlucnosti da se progura renovacija infrastrukture kako se ovo ne bi desilo ponovo.

https://international-railway-...council.com/safety-statistics/




Sto se USA tice, zeleznica tamo je bukvalno peti tocak - decenijama je sabotirana od strane auto industrije. Da ne spekulisemo sta je uzrok, ono sto se zna da su vidjene varnice neposredno pre iskakanja iz sina, sto ukazuje na mehanicki problem ali to ce se videti u toku istrage. Tu ne bi pomoglo nista od ovih stvari o kojima pricamo.
[ MajorFatal @ 12.03.2023. 00:23 ] @
Preciznost i faktori koji unose grešku

Za izračunavanje pozicije prijemnika koristi se tačna pozicija satelita i tačno vreme između emitovanja i prijema signala. Pošto se to vreme ustanovljava poređenjem signala sa satelita i internog signala, i u cilju poređenja se identifikuju podižuće i spuštajuće ivice digitalnog signala, sadašnja elektronika u to unosi nepreciznost od oko 10 nanosekundi u C/A kod, što odgovara grešci od 3m u merenju udaljenosti. Kada bi pozicija satelita i vreme časovnika bilo apsolutno tačno, 3m bi jos uvek bila najmanja greška na koju treba računati. Pošto je digitalni signal P-koda brži, greška koja se na ovaj način unosi je manja i iznosi samo 30 cm.

Meni ovo deluje dovoljno dobro da bi utvrdio na kom koloseku je voz?
[ Ivan Dimkovic @ 12.03.2023. 09:38 ] @
Citat:

Meni ovo deluje dovoljno dobro da bi utvrdio na kom koloseku je voz?


Ok. Da li si uzeo u obzir da pricas o kriticnoj aplikaciji i zahteve koji se traze od opreme u njoj?

https://gssc.esa.int/navipedia...iticality_of_GNSS_Applications

Citat:

Categorization of the Criticality of GNSS Applications

In terms of criticality the GNSS Applications can be classified in three different groups:

Safety Critical applications (SCA)
Liability Critical applications (LCA)
Non-Critical applications (NCA)

Safety Critical Applications

Safety Critical Applications are those that possess the potential of directly or indirectly causing harm to humans, destruction of the system, damage to property external to the system, or damage to the environment.[1]. All applications considered as safety critical, or having any safety implication, although indirect, are considered under this group.

Safety Critical Applications are not only those that a misbehavior can cause deaths and accidents, but also some other application that are prone to produce a reduction in the number or people injured or killed (as it is the case of emergency services, traffic information in real time, and so on). Both types have been considered under Safety Critical Application group.


https://elib.dlr.de/137120/1/D...ing-Commercial-Receivers_3.pdf

Citat:

As already happening in other application contexts, like the precision agriculture, geodesy or aeronautical positioning (the latter
much similar to railway for the safety issue), the augmentation networks are used for providing corrections that improve GNSS
positioning performance (e.g. accuracy and precision [1]) and barriers to protect the navigation system against hazard causes
originating from the total Global Navigation Satellite System (i.e. the combined space & ground segments and the on-board
subsystems) and propagation effects. Examples of internal GNSS faults that can lead to system hazard causes are GNSS satellite
fault, SBAS satellite fault, reference station fault. Specifically, for the railway sector, the use of a public and standard augmentation
network has been confirmed in several projects ([2], [3], [4], [5]) as mandatory to support interoperable ERTMS safe train
positioning.

While global or local augmentation can largely increase integrity and accuracy of GNSS positioning, the GNSS threats addressed
with an augmentation network are not the only ones affecting the GNSS Signal-In-Space (SIS) on land. The presence of local GNSS
threats such as multipath, Non-Line-Of-Sight (NLOS) and intentional/unintentional interference that are not detectable by a local or
wide area augmentation network could corrupt the pseudorange measurements and lead to unbounded errors in the position
estimation. One of the goals of the EU project ERSAT-GGC was to perform a classification of the railway tracks according to the
expected presence of local GNSS hazards [6].


https://www.euspa.europa.eu/eu...navigation-safety-service-rail

Citat:

The current ERTMS system relies on train on-board odometry coupled with trackside detection systems to get trains speed and track occupancy computed on the trackside. To augment railway performances and sustainability, trains should continuously compute their position and speed on-board (ERTMS level 3), using EGNSS hybridised localisation systems. The usage of EGNSS hybridised localisation systems could already start with ERTMS level 2 while being specified for ERTMS level 3.


https://www.ertms.net/wp-conte...ads/2021/06/3-ERTMS-Levels.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/LOCOPROL

Citat:

The results of the LOCOLOC/LOCOPROL project[12] have shown that satellite navigation in urban areas is highly restricted by satellites in range. The project has developed algorithms to map satellite signals to a 1D flat track map that allows to check the position even with only two satellites in range (from 6 satellites required for a safe EGNOS measurement it allows 3 failures and in some cases 4 failures).[12] Still the results have not been able to meet SIL4 safety of life boundaries (with 98% of measures successful outside tunnels)[12] however the test model had not been conclusive regarding dependability on all system conditions.[13] The results indicate so far that passive (fixed data) balises are necessary in the vicinity of railway stations to counter the lack of accuracy of the satellite train positioning.[13]


TL;DR - njima ne deluje.
[ mjanjic @ 12.03.2023. 18:32 ] @
Kako se negde pomenulo u nekoj vesti, železnički transport u Grčkoj je privatizovan, odnosno praktično tu postoji samo ova linija između dva najveća grada, Atine i Soluna, ali je država zadržala infrastrukturu u vlasništvu posebnog preduzeća.
Pre nego što krenemo da bacamo drvlje i kamenje na tog "privatnika" čiji je bio voz, železnički transport je kupila italijanska državna kompanija Ferrovie dello Stato.

Sa jedne strane, grčko preduzeće za železnice OSE (Hellenic Railways Organisation - Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) nije praktično ništa ulagalo u modernizaciju pruga i signalizacije, sa druge strane italijanska kompanija nije zaposlila dovoljno mašinovođa, pa su postojeće mašinovođe radile praktično bez dovoljno odmora.

U procesu izvlačenja Grčke iz ogromnih dugova, jedna od stvari koje su tražili kreditori je da se ograniči moć sindikata i štrajkovi proglase protivzakonitim, što je tadašnja vlada i uradila, tako da železničari nisu imali mogućnost štrajka zbog nebezbednih pruga.

Na kraju će sva krivica izgleda biti svaljena na šefa stanice koji je zaposlen na određeno i to na intervenciju visokog člana vladajuće partije (Nova demokratija).

Ovo nije prva neseća, samo u periodu 2018-2020. Grčka je imala više železničkih nesreća sa smrtnim ishodom po kilometru pruge od bilo koje druge članice EU.
[ MajorFatal @ 12.03.2023. 21:27 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
Ok. Da li si uzeo u obzir da pricas o kriticnoj aplikaciji i zahteve koji se traze od opreme u njoj?

...

TL;DR - njima ne deluje.


Problem sa tldr je što tako možeš da uređuješ bilo šta bez bilo kakve odgovornosti, tldr - sve to imaš tamo u mudroj knjizi biblija, železnički priručnik, sql dokumentacija .. ako je tldr prepričaj svojim rečima u jednom kratkom pasusu.

Da li si ti uzeo u obzir da su ljudi poginuli i kiselina se prosula? Mada polako kapiram da ne pričamo o istom, ti pričaš o tgv vozovima koji idu 500 km na sat i ne postoji mogućnost da se sudare, iskoče, i uz koje je zajedno sa projektovanjem i pravljenjem predviđeno i održavanje, pa će tako moći duže vreme, ja pričam o grčkoj železnici gde u kupeu još postoji ona ručna kočnica da putnik kad mu dosadno potegne i zaustavi kompoziciju. Da li bi njima gps bio dovoljno dobar kao dodatni sistem zaštite, s obzirom da u mahabharati nema pasus o kritičnim aplikacijama?

Citat:
mjanjic: Kako se negde pomenulo u nekoj vesti, železnički transport u Grčkoj je privatizovan, odnosno praktično tu postoji samo ova linija između dva najveća grada, Atine i Soluna, ali je država zadržala infrastrukturu u vlasništvu posebnog preduzeća.
Pre nego što krenemo da bacamo drvlje i kamenje na tog "privatnika" čiji je bio voz, železnički transport je kupila italijanska državna kompanija Ferrovie dello Stato.

Sa jedne strane, grčko preduzeće za železnice OSE (Hellenic Railways Organisation - Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) nije praktično ništa ulagalo u modernizaciju pruga i signalizacije, sa druge strane italijanska kompanija nije zaposlila dovoljno mašinovođa, pa su postojeće mašinovođe radile praktično bez dovoljno odmora.

U procesu izvlačenja Grčke iz ogromnih dugova, jedna od stvari koje su tražili kreditori je da se ograniči moć sindikata i štrajkovi proglase protivzakonitim, što je tadašnja vlada i uradila, tako da železničari nisu imali mogućnost štrajka zbog nebezbednih pruga.

Na kraju će sva krivica izgleda biti svaljena na šefa stanice koji je zaposlen na određeno i to na intervenciju visokog člana vladajuće partije (Nova demokratija).

Ovo nije prva neseća, samo u periodu 2018-2020. Grčka je imala više železničkih nesreća sa smrtnim ishodom po kilometru pruge od bilo koje druge članice EU.


Jednom rečju jadni smo :) Ma sveta je evropa, ne možeš da voziš kamion sve i da hoćeš duže od 6 sati, ima da odmoriš i šlus .. deo o zabrani sindikata i štrajkova je sačuvaj bože, nek probaju obrnuto, da inteziviraju štrajkove i sindikate, možda im se poprave stvari ...
[ Ivan Dimkovic @ 12.03.2023. 21:58 ] @
Citat:
MajorFatal
Problem sa tldr je što tako možeš da uređuješ bilo šta bez bilo kakve odgovornosti, tldr - sve to imaš tamo u mudroj knjizi biblija, železnički priručnik, sql dokumentacija .. ako je tldr prepričaj svojim rečima u jednom kratkom pasusu.


Iz nekog meni nepoznatog razloga si se fokusirao na pogresnu tehnologiju za problem. GPS nije dovoljno dobar za aplikaciju koju trazis.

Vecina vremena je provedena na objasnjavanju toga, a "biblije" su iz najbolje namere linkovane ako zelis da vidis vise detalja o tome. Ne moras, dovoljno je sve receno na temi, originalnog teksta a ne copypaste.

Citat:

Da li si ti uzeo u obzir da su ljudi poginuli i kiselina se prosula?


Da i bas zbog toga mi je jos manje jasno zasto insistiras na komplikovanijim i pogresnim solucijama kada vec postojece, oprobane i adekvatne nisu implementirane.

Oko Grcke ima vise zemalja koje imaju odlicnu statistiku bezbednosti, mozda umesto predlaganja metoda koje sami eksperti u domenu nisu nasli za dovoljno pouzdane, bolje resenje primeniti... one koji vec rade???

Zbog ljudskih zivota.

Sto se kiseline tice, tek to mi nije jasno sto pominjes, tu se jos i ne zna pouzdano sta se desilo, pa GPS pominjanje ima jos manje smisla od vec dovoljno besmislenog.

Citat:

Mada polako kapiram da ne pričamo o istom, ti pričaš o tgv vozovima koji idu 500 km na sat i ne postoji mogućnost da se sudare, iskoče, i uz koje je zajedno sa projektovanjem i pravljenjem predviđeno i održavanje, pa će tako moći duže vreme, ja pričam o grčkoj železnici gde u kupeu još postoji ona ručna kočnica da putnik kad mu dosadno potegne i zaustavi kompoziciju. Da li bi njima gps bio dovoljno dobar kao dodatni sistem zaštite, s obzirom da u mahabharati nema pasus o kritičnim aplikacijama?


Ne, brzi vozovi su samo navedeni kao primer. I ne samo brzi vozovi, vec bilo koja gusta putnicka zeleznica.

GPS nije dodatni sistem zastite vec problem. Mozda ce postati dodatni sistem jednog dana u buducnosti, kad budemo imali kompletno operativne sve sisteme i kada se usavrsi resavanje problema sa refleksijama i drugim izvorima interferencije i da to bude pouzdano na nivou koji se trazi od SCA aplikacija. Mozda, zato sto i dalje ostaje gomila tehnickih izazova.

All do tada... danas vec postoje izuzetno pouzdani i oprobani sistemi bazirani na senzorima, i potpuno je sumanuto predlagati da se u zemlji koja jos nije ni dotle stigla bacaju pare na eksperimentalne i akademske tehnologije sa poznatim ogranicenjima.
[ MajorFatal @ 12.03.2023. 22:28 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Iz nekog meni nepoznatog razloga si se fokusirao na pogresnu tehnologiju za problem. GPS nije dovoljno dobar za aplikaciju koju trazis.


Iz nekog meni potpuno nepoznatog razloga, na moje pitanje je odgovoreno već u prvom postu, zimonitor ne može da preuzme kontrolu nad vozom, tako da sam zadovoljan odgovorom, djoka_I je dodao da vagon ima gps signal, pa sam samo pitao kad već ima zašto ga ne koriste da spreče nesreću, usledilo je nadugačko i naširoko objašnjenje zašto to tako ne može, ja samo s vremena na vreme postavim podpitanje, nisam se fokusirao na pogrešnu tehnologiju jer me ne zanima, mada mislim da nije zgoreg znati i zašto se nekad nešto ne koristi, i zašto ne bi bilo odgovarajuće rešenje.

Citat:
Ivan Dimkovic: Da i bas zbog toga mi je jos manje jasno zasto insistiras na komplikovanijim i pogresnim solucijama kada vec postojece, oprobane i adekvatne nisu implementirane.

Oko Grcke ima vise zemalja koje imaju odlicnu statistiku bezbednosti, mozda umesto predlaganja metoda koje sami eksperti u domenu nisu nasli za dovoljno pouzdane bolje resenje da primene... one koji vec rade???

Zbog ljudskih zivota.


Kontam da ni sama železnica nije mogla biti implementirana, da kažemo napravljena, bez bar nekog sigurnosnog sistema, ako nisu u stanju da implementiraju, uvedu da kažemo, zadovoljavajuće rešenje, možda im je, ko velim, dobro da uvedu bilo kakvo, bolje i bilo kakvo nego nikakvo rešenje da implementiraju?

Citat:
Ivan Dimkovic: Ne, brzi vozovi su samo navedeni kao primer. I ne samo brzi vozovi, vec bilo koja gusta putnicka zeleznica.

GPS nije dodatni sistem zastite vec problem. Mozda ce postati dodatni sistem jednog dana u buducnosti, kad budemo imali kompletno operativne sve sisteme i kada se usavrsi resavanje problema sa refleksijama i drugim izvorima interferencije i da to bude pouzdano na nivou koji se trazi od SCA aplikacija. Mozda, zato sto i dalje ostaje gomila tehnickih izazova.

All do tada... danas vec postoje izuzetno pouzdani i oprobani sistemi bazirani na senzorima, i potpuno je sumanuto predlagati da se u zemlji koja jos nije ni dotle stigla bacaju pare na eksperimentalne i akademske tehnologije sa poznatim ogranicenjima.


Pa ja i predlažem zbog toga da ne bacaju pare, gleda se i infrastruktura, mašinovođa i zimonitor su imali već ugrađen gps, svi putnici su na mobilnim telefonima imali gps, niko ga nije koristio i sudarili su se. Da su koristili gps koji imaju umesto senzora koje nemaju možda se ne bi sudarili.

Citat:
Ivan Dimkovic:GPS nije dodatni sistem zastite vec problem.


Gps nije ni dodatni sistem zaštite, ni problem, možda bi mogao biti dodatni sistem zaštite za nekog ko već ima neki osnovni, teško da bi u tom slučaju mogao da bude bilo kakav problem sve i da 50% vremena radi tačno, a preostalih 50% vremena netačno, opet bi pomogao da se spreči 50% potencijalnih nesreća, a nijednu ne bi mogao da izazove.
[ Ivan Dimkovic @ 12.03.2023. 23:28 ] @
Ok onda.

Osim jedne stvari, GPS bi i te kako mogao da izazove nove nesrece zato sto bi morao angazovati dodatno ljudstvo da bude "policija" tog sistema koji jos nije pouzdan. To ljudstvo i resursi ne bi bili dostupni za pouzdanije protokole.

Ili to, ili bi morao da ga ucinis prakticno nekorisnim u 100% automatskom rezimu zbog odbrane od laznih pozitiva.
[ MajorFatal @ 13.03.2023. 00:11 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic: Ok onda.

Osim jedne stvari, GPS bi i te kako mogao da izazove nove nesrece zato sto bi morao angazovati dodatno ljudstvo da bude "policija" tog sistema koji jos nije pouzdan. To ljudstvo i resursi ne bi bili dostupni za pouzdanije protokole.


Eh pa sad .. pretpostavljaš da dodatno ljudstvo ne bi moglo biti niotkud drugo angažovano nego samo povučeno sa nekih pouzdanijih sistema, šta fali birou za zapošljavanje, ako ih odatle dodatno angažuju popravili bi i nesrećnu Grčku ekonomiju koja očigledno tavori. Tako kad bi razmišljali nikad nikog nigde ne bi zaposlili, jer bi svi nekad bili neophodni već negde .. Takođe ne bi moralao dodatno ljudstvo kao policija, jer "dodatni" sistem bi bio zadužen samo za zabrane, nikad za dozvole, pošto si već pokazao da ne bi bio dovoljno pouzdan za takvo nešto, služio bi samo da se voz zaustavi ako preti sudar, nikad za raspored voza na taj i taj kolosek ..

Citat:
Ili to, ili bi morao da ga ucinis prakticno nekorisnim u 100% automatskom rezimu zbog odbrane od laznih pozitiva.


Zavisi od tačke posmatranja, kad su ljudski životi u pitanju meni na primer lažni pozitiv ne smeta, šta je najgore što može da se desi, malo zaustaviš voz, pauzira dok se ne utvrde činjenice, i može da nastavi dalje, bolje nego sudar i mrtvi.
[ Ivan Dimkovic @ 13.03.2023. 06:30 ] @
Lazni pozitiv ti ne smeta? Cak ni lazni pozitiv gde voz >ne bi bio zaustavljen< zato sto je tvoj GPS-baziran sistem mislio da nije rizik za sudar i proglasio segment pruge "cistim" (voz "je" na drugom koloseku = kolosek na kome se stvarno nalazi je "cist") ?

Ili bi mozda samo da ga koristis ako detektuje 2 voza na istom koloseku? Mislis da je pogresno hitno kocenje bez posledica? U tako losem sistemu gde ne radi osnovna signalizacija to moze izazvati samo jos vecu sansu za katastrofe zato sto sa svakim pogresnim hitnim kocenjem unosis kasnjenja i haos u sistem koji je i ovako i onako pod stresom zbog neadekvatne opreme i manjka ljudstva. Sta mislis koji je obicno rezultat toga? Jos vise >pravih< nesreca.

GNSS moze biti dodatni izvor signala za menadzment vozova u nekoj npr. Francuskoj ili Holandiji gde vec postoji potpuno automatizovan i pouzdan hitni sistem kocenja.

Valjati to kao resenje u zemlji koja kaska sa tim osnovnim stvarima ne zvuci kao ispravna ili cak logicna alokacija novca i ljudstva ako se zeli podici sigurnost i smanjiti sanse za nesrece.
[ MajorFatal @ 13.03.2023. 07:24 ] @
Mislim da je nepotrebno hitno kočenje manje loše nego sudar bez kočenja, isto važi i za kašnjenja. Haos si ti pretpostavio, ali morao bi da dokažeš, na primer na autoputu ako zakočiš pri brzinama od 110 i 140 Km/h stvori se haos i gužve, kolone, a pri brzinama od 100, 120, 130 i 150 Km/h bez posledica ..

Nijedan sistem ne može da funkcioniše ispravno sa neadvekatnom opremom i manjkom ljudstva, u tom slučaju može samo da smanji obim posla, ili reorganizuje, ili automatizuje, ili nabavi opremu i zaposli još ljudi.
[ Bora Sonar @ 13.03.2023. 07:59 ] @
Imam rešenje! BLOKČEJN! Ako bi se koristio blokčejn, onda bismo mogli da rešimo problem lažnih poziva.
[ Ivan Dimkovic @ 13.03.2023. 08:22 ] @
AI + Blockchain :)

@MajorFatal,

Ali zasto bi uopste isao na eksperimentalne tehnologije u zemlji koja jos nije komplet uvela postojeca resenja koja vec rade jako dobro i to na istom kontinentu, u komsiluku? Znaci, imas nesto sto vec radi, dokazano, u praksi - imas pun q zeleznica po Evropi koje imaju drasticno bolju sigurnost sto se vidi po ciframa linkovanim nekoliko postova iznad.

Pricas o necemu sto je apsolutno kriticno za cuvanje zivota, zar nije pametnije usmeriti resurse (novac pre svega!) na uvodjenje necega sto znas da funkcionise, oprobano i pokazano? Ti resursi (budzet za zeleznice) su deljeni, odabirom necega smanjujes budzet za ostale stvari.

Ne mozes tek tako da uvezes GPS risivere u nekakav ad-hoc sigurnosni sistem. Za to je neophodan razvoj - protokola, procedura, infrastruture (softvera, racunarske opreme, komunikacione infrastrukture), testiranje i kvalifikacija, sertifikacija za dozvole, treniranje ljudstva koje ce da koristi i upravlja tim sistemom, servisiranje i odrzavanje... potrebna je stalna operativa koja ce da rukovodi i odrzava taj sistem. To kosta novca, to zahteva ljudski rad i vreme - cak i da je adekvatno za taj problem, a nije. Odakle ce da dodje taj novac, i zasto je bolje da taj novac trosis na to umesto na nesto sto vec znas da radi?

Zamisli imas auto ciji vlasnik ne odrzava isti kako treba, kociono ulje matoro, paknovi se izlizali... Savet za njega? Da taj isti vlasnik plati da se taj sistem uveze za aftermarket GPS navigaciju i hitno koci ako se domundja sa drugim autom koji je blizu i utvrdi da su previse blizu... sa sve istim tim raspalim paknovima i matorim uljem i uz pomoc protokola koji treba da se razvije i koji ce magicno da radi kako treba iako je poznato da ima razne nedostatke za takvu svrhu.

Opravdanje? Pa eto, ako ubode nekad i ukoci - to je bolje nego status quo?

[ Bora Sonar @ 13.03.2023. 09:07 ] @
Evo jednostavnog izuma koji na efikasan način rešava problem. Lokomotiva treba samo da gura ispred sebe jednostavnu napravu koja će signalizirati ako se sudari sa drugom takvom napravom ili ako su reciklatori odneli prugu.

[ scoolptor @ 13.03.2023. 10:37 ] @
Boro, da li si ikada cuo za zaustavni put kocenja?
Ovo sto si nacratao moze da radi na decijim modelima zeleznice.
Btw, dobar ti je taj font.
[ Bora Sonar @ 13.03.2023. 11:24 ] @
Naravno da sam čuo za zaustavni put kočenja, potrebno je samo da dužina naprave bude veća ili jednaka zaustavnom putu kočenja.
Pisao sam na grčkom, zato su ti možda slova neobična.

P.S.
Na prethodno opisani sistem može se dodati i sonar kojim bi se detektovali objekti koji se nalaze na pruzi, a izvan su domašaja kotrljajuće naprave.



P.P.S.
Još bolje, izviđački dron koji ide ispred voza i u realnom vremenu šalje podatke. Po potrebi mogao bi i da uništi prepreku na pruzi.



[Ovu poruku je menjao Bora Sonar dana 13.03.2023. u 12:40 GMT+1]
[ scoolptor @ 13.03.2023. 11:53 ] @
Dron. Sad vec krades ideje od ministra https://www.021.rs/story/Novi-...i-se-sprecilo-kamenovanje.html
[ MajorFatal @ 13.03.2023. 13:33 ] @
Citat:
Ivan Dimkovic:
AI + Blockchain :)


Tako bi mogli da zarađuju i samo vožnjom, što više voze više i zarađuju, u stvari .. tako je već sad. Treba nešto smisliti da što manje voze više zarađuju. Neki deflatori mehanizam.

Citat:
Ali zasto bi uopste isao na eksperimentalne tehnologije u zemlji koja jos nije komplet uvela postojeca resenja koja vec rade jako dobro i to na istom kontinentu, u komsiluku? Znaci, imas nesto sto vec radi, dokazano, u praksi - imas pun q zeleznica po Evropi koje imaju drasticno bolju sigurnost sto se vidi po ciframa linkovanim nekoliko postova iznad.


Kao kad bih ja pitao: Zašto nisu uveli tehnologije koje već dokazano dobre rade, eto tako, može im se. .. pa i gps dokazano radi ..

Citat:
Pricas o necemu sto je apsolutno kriticno za cuvanje zivota, zar nije pametnije usmeriti resurse (novac pre svega!) na uvodjenje necega sto znas da funkcionise, oprobano i pokazano? Ti resursi (budzet za zeleznice) su deljeni, odabirom necega smanjujes budzet za ostale stvari.


A da vidi, "železnica nije dovoljno profitabilna" u dosta zemalja, prosto da postavi čovek pitanje ako im nije profitabilna što lepo ne ukinu, ali avaj, nije baš toliko loša kad je kargo u pitanju, računica je prosta, deo zarade od kargo mora da ide u železnicu, pa se vidi da je itekako profitabilna, nego jedan te isti ciklus rastavili na 10 segmenata, segmente od 2 do 9 proglasili za neprofitabilne, izdržavaju ih iz budžeta tek od svoje humanosti i dobre volje da ne bi otišli u stečaj, a i da radnici pod pretnjom ne bi ostali bez posla, pa spali na budžet, još će ispasti da ni sektor za signalizaciju nije profitabilan .. Alan Ford ekonomija, ali na visokom nivou. Što ne usmerim, pa nema para, a gps već ima :)

Citat:
Ne mozes tek tako da uvezes GPS risivere u nekakav ad-hoc sigurnosni sistem. Za to je neophodan razvoj - protokola, procedura, infrastruture (softvera, racunarske opreme, komunikacione infrastrukture), testiranje i kvalifikacija, sertifikacija za dozvole, treniranje ljudstva koje ce da koristi i upravlja tim sistemom, servisiranje i odrzavanje... potrebna je stalna operativa koja ce da rukovodi i odrzava taj sistem. To kosta novca, to zahteva ljudski rad i vreme - cak i da je adekvatno za taj problem, a nije. Odakle ce da dodje taj novac, i zasto je bolje da taj novac trosis na to umesto na nesto sto vec znas da radi?


Šta tačno od svega što si nabrojao nije važilo za uvođenje mehaničkih senzora, nije se železnica rodila sa njima? A od mehaničkih senzora će se odustati kao i od parnih lokomotiva, kad se pojavi nešto bolje, nema ko da čita 15.000 linija koda pisanih u adi ..

Citat:
Zamisli imas auto ciji vlasnik ne odrzava isti kako treba, kociono ulje matoro, paknovi se izlizali... Savet za njega? Da taj isti vlasnik plati da se taj sistem uveze za aftermarket GPS navigaciju i hitno koci ako se domundja sa drugim autom koji je blizu i utvrdi da su previse blizu... sa sve istim tim raspalim paknovima i matorim uljem i uz pomoc protokola koji treba da se razvije i koji ce magicno da radi kako treba iako je poznato da ima razne nedostatke za takvu svrhu.

Opravdanje? Pa eto, ako ubode nekad i ukoci - to je bolje nego status quo?


Tjah .. hajde malo približnije situaciji, zamisli auto sa jadnim uljem i paknovima, neakvom ručnom kočnicom, i preko svega toga neko nakalemi gps, tek da zakoči u retkim situacijama kad vozač ne odreaguje na vreme, uspava se, bleji u mobilni, napala ga čela .. da, bolje je nego status kvo. A na put ne može dok ne prođe tehnički pregled, kočiono ulje matoro, paknovi izlizali .. savet za njega?
[ MajorFatal @ 13.03.2023. 13:40 ] @
Citat:
Bora Sonar:
Evo jednostavnog izuma koji na efikasan način rešava problem. Lokomotiva treba samo da gura ispred sebe jednostavnu napravu koja će signalizirati ako se sudari sa drugom takvom napravom ili ako su reciklatori odneli prugu.


Pa bravo, jednostavna rešenja nekad su i najbolja, samo ako će da se sudari sa sličnom takvom napravom mora i da vuče jednu takvu napravu isto kao što gura, jer šta ako je brža od lokomotive koja je ispred, a ta naglo koči ..

Jedini problem sa patentom bi mogao da bude sa elementom pozicijom nazvanim "točkić" za to mogu da ti kažu u zavodu da je već izmišljeno.
[ Bora Sonar @ 13.03.2023. 13:46 ] @
Citat:
scoolptor:
Dron. Sad vec krades ideje od ministra https://www.021.rs/story/Novi-...i-se-sprecilo-kamenovanje.html


Pitaj ministra čija je to ideja.
[ Bora Sonar @ 13.03.2023. 13:50 ] @
Citat:
MajorFatal:
Jedini problem sa patentom bi mogao da bude sa elementom pozicijom nazvanim "točkić" za to mogu da ti kažu u zavodu da je već izmišljeno.


Sistem nije prost zbir sastavnih delova! Čovek koji je izumeo brisače koji se pale i gase sa zadrškom dobio je na sudu milionsku nadoknadu od američkih autokompanija, koje su na sudu zastupale tezu da su svi delovi koje je on koristio (tranzistori, otpornici, elektromotori, kondenzatori, kalemovi...) već izmišljeni i patentirani.
[ Ivan Dimkovic @ 13.03.2023. 13:57 ] @
Citat:
MajorFatal
Kao kad bih ja pitao: Zašto nisu uveli tehnologije koje već dokazano dobre rade, eto tako, može im se. .. pa i gps dokazano radi ..


GPS dokazano radi, ali ne to sto ti zamisljas.

Kad/ako bude radio za pitanja sigurnosti u zeleznici - koristice se.

To nema nikakve veze sa Grckom i njihovim problemima koji nisu tehnicke prirode.
[ scoolptor @ 13.03.2023. 14:27 ] @
Ne znam, Ivane.
Malo sam proguglao, i spominje se koriscenje GPS sistema u sigurnosnim sistemima zeleznice.
Pored sprecavanja kolizije, obuzdavaju se i vozovi koji se prebrzo krecu, ako masinovodja ne uspori posle upozorenja, sprecava se ulaz voza u nedozvoljenu zonu, na nedozvoljen kolosek itd.
Navodno, ranije je masinovodja morao da selektuje da li se nalazi na levom ili desnom koloseku kod sistema paralelenih pruga, a sada to vise nije potrebno.
Spominju se i neki senzori.
https://wabtec-city.com/5/loco...sor/1/navigation-sensor-module
[ Ivan Dimkovic @ 13.03.2023. 14:31 ] @
Procitaj https://www.elitemadzone.org/p4055034

Citat:

The current ERTMS system relies on train on-board odometry coupled with trackside detection systems to get trains speed and track occupancy computed on the trackside. To augment railway performances and sustainability, trains should continuously compute their position and speed on-board (ERTMS level 3), using EGNSS hybridised localisation systems. The usage of EGNSS hybridised localisation systems could already start with ERTMS level 2 while being specified for ERTMS level 3.


[ MajorFatal @ 13.03.2023. 15:03 ] @
Citat:
Bora Sonar:
Sistem nije prost zbir sastavnih delova! Čovek koji je izumeo brisače koji se pale i gase sa zadrškom dobio je na sudu milionsku nadoknadu od američkih autokompanija, koje su na sudu zastupale tezu da su svi delovi koje je on koristio (tranzistori, otpornici, elektromotori, kondenzatori, kalemovi...) već izmišljeni i patentirani.


A ja kad sam zvao da pitam na koji način da nešto patentiram i posle dobijem milionsku nadoknadu, pitali me - Šta da patentiraš, a ja reko - Točkić, a oni kažu - kakav točkić, pa to već ima, a ja kažem Ovakav nema, to je specijalni točkić, a oni kažu - Kakav, specijalni, a ja kažem Ne mogu da vam otkrivam sad sve detalje, al nije ko drugi, itd ... bio dug i naporan razgovor, i na kraju je ispalo da možda ne može.

Citat:
Ivan Dimkovic:GPS dokazano radi, ali ne to sto ti zamisljas.


A šta ja zamišljam?
[ MajorFatal @ 13.03.2023. 15:25 ] @
Citat:
scoolptor:
Navodno, ranije je masinovodja morao da selektuje da li se nalazi na levom ili desnom koloseku kod sistema paralelenih pruga, a sada to vise nije potrebno.


Na mestu železničara ja bih izbegavao takvu terminologiju, "levi" i "desni", jer levo iz njegovog ugla gledanja je desno iz ugla gledanja operatera stanice u koju ulazi ... Nije lak posao, moraš da znaš i odakle si krenuo i kuda ideš ..
[ scoolptor @ 13.03.2023. 16:28 ] @
Bez daljeg istrazivanja, pitao chatgpt:
Citat:

Yes, GPS (Global Positioning System) is used in some train safety systems to improve safety and efficiency.

One example is the Positive Train Control (PTC) system, which uses GPS technology to track the location, speed, and direction of trains. PTC can automatically apply the brakes or slow down a train if it is going too fast, approaching a restricted area, or in danger of colliding with another train.

Another example is the Train Collision Avoidance System (TCAS), which also uses GPS to track the location and speed of trains and warn train operators if they are in danger of colliding with another train.

Overall, GPS technology can enhance train safety systems by providing accurate real-time data on train location, speed, and direction, which can help prevent accidents and improve efficiency.
[ Bora Sonar @ 13.03.2023. 16:33 ] @
Citat:
MajorFatal:
A ja kad sam zvao da pitam na koji način da nešto patentiram i posle dobijem milionsku nadoknadu, pitali me - Šta da patentiraš, a ja reko - Točkić, a oni kažu - kakav točkić, pa to već ima, a ja kažem Ovakav nema, to je specijalni točkić, a oni kažu - Kakav, specijalni, a ja kažem Ne mogu da vam otkrivam sad sve detalje, al nije ko drugi, itd ... bio dug i naporan razgovor, i na kraju je ispalo da možda ne može.



Zvao si pogrešne ljude. Ako želiš prave odgovore javi se Bori Radaru.
[ MajorFatal @ 13.03.2023. 22:48 ] @
Citat:
scoolptor: Bez daljeg istrazivanja, pitao chatgpt:


Znao sam! Chat nikad ne greši, on je prijatelj nekih članova foruma.

Citat:
Bora Sonar: Zvao si pogrešne ljude. Ako želiš prave odgovore javi se Bori Radaru.


Jes, pa da me otpusti, ni prethodni projekat mu nisam priveo kraju.
[ BrutalCoin @ 14.03.2023. 00:03 ] @
Citat:
scoolptor

Bez daljeg istrazivanja, pitao chatgpt:

Taj odgovor izgleda neće prijati Dimkoviću koji je vatreni zagovornik AI.

Ipak, da primetim da ChatBot izvrdava. Tu nema preciznog odgovora da li GPS može da detektuje (bez spoljne intervencije) da li su dva voza na istom koloseku. A to je glavni problem o kome se ovde razgovara.

Zato sam pitao svraku: "how accurate is gps for measuring distance?".

Svraka:
Citat:
GPS satellites broadcast their signals in space with a certain accuracy, but what you receive depends on additional factors, including satellite geometry, signal blockage, atmospheric conditions, and receiver design features/quality. For example, GPS-enabled smartphones are typically accurate to within a 4.9 m (16 ft.)Mar 3, 2022

Iz napisanog sledi da GPS ne može biti pouzdan ako je rastojanje izmedju koloska manje od 5 metara (što je slučaj na prugama Srbije sa 2 koloseka).

Na primer realno moguća situacija u kojoj se dva voza približavaju jedan drugom na istom koloseku.
Zaustavni put teretnog voza koji se kreće 80km/h je recimo...800 metara.
Da bi se dva voza na istom koloseku bezbedno zaustavila treba da počnu kočenje bar u momentu kad su na 1600 metara rastojanja.

Kako će GPS utvrditi da su ta dva voza na rastojanju od 1600 metara na istom koloseku?
Jedno rešenje sam ranije napisao (ne tvrdim da je baš praktično): GPS prijemnik na nosaču koloseka gubi GPS signal kad naidje voz i "zna" da rastrubi na kom se koloseku voz nalazi.

Ali ako je GPS prijemnik na krovu lokomotive - šta onda?
Kako će GPS savladati onih 5 nepouzdanih metara?
To na ravnom.
A posebno situaciju u kojoj se vozovi približavaju na krivini.


[ scoolptor @ 14.03.2023. 06:33 ] @
Citat:
Znao sam! Chat nikad ne greši, on je prijatelj nekih članova foruma.

Kao i svaki drugi alat, moras znati kako da koristis ChatGPT. Posmatras ga kao lazljivog prijatelja.
Pa proveris to sto izbaci.
I onda vidis da se GPS zaista koristi u PTC sistemu u Americi.
U slucaju paralelnih pruga, kada nije moguce zbog preciznosti GPS u ovom trenutku, tacno odrediti na kojoj se nalazi,
problem se trenutno resava tako sto masinovodja bira prugu na kojoj se nalazi voz, iz ponudjenog spiska.
Jedino, ja sam ovo znao i od ranije, jer sam pre ChatGPT malo istrazio tematiku, pa nisam morao da ga proveravam.
[ MajorFatal @ 14.03.2023. 20:59 ] @
Citat:
BrutalCoin:
Ipak, da primetim da ChatBot izvrdava. Tu nema preciznog odgovora da li GPS može da detektuje (bez spoljne intervencije) da li su dva voza na istom koloseku. A to je glavni problem o kome se ovde razgovara.


Ne može, može samo da detektuje gde su vozovi, da li su uopšte na kolosecima, te da li su na istom koloseku mora da kaže čovek.

Citat:
Citat:
GPS satellites broadcast their signals in space with a certain accuracy, but what you receive depends on additional factors, including satellite geometry, signal blockage, atmospheric conditions, and receiver design features/quality. For example, GPS-enabled smartphones are typically accurate to within a 4.9 m (16 ft.)Mar 3, 2022

Iz napisanog sledi da GPS ne može biti pouzdan ako je rastojanje izmedju koloska manje od 5 metara (što je slučaj na prugama Srbije sa 2 koloseka).


Ma to onaj civilni sa ugrađenom greškom 2,5 metra, a pošto greška može da bude i levo i desno od stvarne lokacije, onda to saberu pa ispadne 5 metara. To je sve da ne bi neki civil ili ne daj bože terorista tačno locirao pentagon i kremlj i razrušio ga, raketom koju je pentagon i kremlj napravio, debilana.

Citat:
Kako će GPS utvrditi da su ta dva voza na rastojanju od 1600 metara na istom koloseku?
Jedno rešenje sam ranije napisao (ne tvrdim da je baš praktično): GPS prijemnik na nosaču koloseka gubi GPS signal kad naidje voz i "zna" da rastrubi na kom se koloseku voz nalazi.
Ali ako je GPS prijemnik na krovu lokomotive - šta onda? Kako će GPS savladati onih 5 nepouzdanih metara? To na ravnom.


Možda i na koloseku i na krovu?

Citat:
A posebno situaciju u kojoj se vozovi približavaju na krivini.


Onda bolje da se odaljavaju na krivini :)

Citat:
scoolptor
Jedino, ja sam ovo znao i od ranije, jer sam pre ChatGPT malo istrazio tematiku, pa nisam morao da ga proveravam.


Ti si pametniji od bore sonara, radara, sonara ..

Niko nije odgovorio gde ide onolika kiselina što se prevrće, čukaru peki, azotara .. ?