|
[ kole19 @ 30.06.2023. 22:22 ] @
| -Pozdrav svima, nadam se da ovo nije postavljano pre, početnik sam ovde još :)
-Dakle imam tojotu corollu xl, 1990. godište, 1.3 benzinski motor (2E), prešla oko 223000km. Opremljena je za GCC tržište, odnosno ima neke sitne razlike u odnosu na evropski model i ima klima uređaj. Odlično me služi godinama ali mi se skoro javio izuzetno frustrirajući problem oko elektrike. Dakle nakon što su kola stojala oko 2 meseca bez vožnje, garažirana, seo sam prosto i upalio motor, međutim, istog trena se začuo jak zvuk zujanja ispod haube i zasmrdela je izgorela instalacija, što mi se nikad nije desilo. Odmah sam skočio i otvorio haubu da pogledam šta se dešava, i ipak ostavio motor da radi ukratko, ali nigde nisam locirao niti dim niti miris zapaljene izolacije niti je šta gorelo ili bilo vrelo. To zujanje (posle sam shvatio da je bio alternator u pitanju) je trajalo oko još pola minuta i nestalo (ništa od električnih potrošača nije bilo uključeno tad, ni svetla) i jednostavno sam nastavio da vozim. Prošlo je oko pet dana bez ikakvih problema, i oteram je ja da se zakrpi auspuh, malo jeprogoreo iza lonca. Završi to majstor i kako je skinemo sa dizalice i upalim *hladan* motor odjednom se začuje opet isti zvuk zujanja i miris izgorele instalacije. Ja ostavih motor da radi i odmah otvorim haubu kad pogledam ispod jasno se čuje veoma jak zvuk zujanja alternatora i još gore, mnogo je vreo bio, iako je motor hladan bio, pa sam polio alternator malo vodom i odmah je proključala i isparila. Ugasim motor i olabavim malo kaiš misleći da sam ga pretegao i tako uništio lager alternatora (ipak nisam) i odvezem se do kuće, i napominjem da sve ovo vreme i vreme posle ovoga kada sam menjao nekoliko alternatora (na trećem sam sad, posle prvog originalnog koji je izgoreo) alternator JE PUNIO AKUMULATOR na oko 14,2-14,4v i nije se palila lampica za punjenje, ali je bio alternator vreo.
-Odem dan posle i nabavim polovan isto tojotin alternator sa corolle na otpadu (važno je napomenuti da alternator za evropske modele tj. taj sa otpada je iste konstrukcije samo ima manji stepen skorišćenja odnosno pravi 5A manje jačine struje nego moj original koji je pregoreo - za GCC corollu je specifikacija 12V 55A a za evropsku 12V 50A, iste su konstrukcije, isto sve, razlikuju se po otvorima za hlađenje reglera na poklopcu). I montiram taj alternator na kola i odem sa mojim izgorelim do dobrog autoelektričara i dam mu da ga sredi misleći da su lageri, međutim on ga rastavi u istom danu i zove me da dođem da ga pogledam jer su lager odlični ali je stator pregoreo i napravio kratak spoj. I to se baš jasno vidi. Kaže mi da je preživeo preopterećenje i da je izgoreo, pa ga ja pitam jel ok što imam H4 sijalice 60/55W (koje su ok prema ToyoDiy-u), što imam dodatne zvučnike pozadi (nisu jaki) i što ovaj polovni ima 5A manje max struje od mog, kaže da je totalno sve ok samo da vozim i ne brinem i da za svaki slučaj proverim akumulator pošto kada on prespoji ili je slab može dosta da optereti alternator, što je istina. Proverim ja akumulator (DVAPUT u toj nedelji) i sve je perfektno, health na 92%, daje 406 od 440CCA. napunjen 100% napon 13V, inače je u pitanju Varta B18, 440CCA, 45Ah. Odoh ja tako...
-I vozim dakle sa polovnim alternatorom isto nekoliko dana i sve ok, nema nikakvih zvukova, međutim kako sam ga proveravao ispod haube povremeno, primetim da se baš greje dosta, odnosno napreže, a ja sam sve vreme u vožnji uključivao samo svetla i povremeno klimu. Kad ja uzmem jedan infracrveni termometar što sam imao, dovoljne tačnosti, i izmerim alternatoru temperaturu, kad on ima 120 C! Baš mi čudno bilo jer se nikad nije grejao tako ali eto nastavim ja da vozim, i jedan dan ispratim ga i primetim da mu je inače temperatura do 90 C što je potpuno ok (kao i motor) ali skače preko 110 C za jedan minut čim se uključe svetla kratka ili duga ili ventilator kabine ili sve zajedno, i čuje se baš blago zujanje kao da je opterećen, i odmah nestaje i ohladi se malo kada isključim sve potrošače. Tako vozim još par dana kad jedan dan isto tako upalim motor i ode i taj alternator, poče da zuji baš jako i ja ga pipnem isto tako vreo i vibrira dosta, i odmah mi je jasno bilo da je izgubio fazu jer mu je pregoreo stator negde i sada ima samo dve ili jednu fazu pa vibrira i zuji zbog neravnomernog magnetnog polja. I tako nabavim ja treći alternator za sad i montirao sam ga juče (original za nju, 12V 55A), i sad sam ubeđen da nešto vuče struju i da je sve skupa veliko opterećenje za alternator kada se uključe i drugi potrošači, pa ga zato ne vozim sad da ne spržim i treći alternator.
-Uzeo sam unimer i prvo sam proveravao kontinuitet (provodljivost). Ima spoj između B+ alternatora i 60A i 30A osigurača na akumulatoru, odnosno + klemi, sve ok. Proverim između B+ na alternatoru i mase svugde po kolima, nema spoj, sve ok. Skinem kleme i proverim između + i mase, nema nigde spoj, sve ok. Uzmem otpor na 200kOhm i merim žicu između B+ i + na akumulatoru, nema otpor, sve ok. Uzmem poskidam SVE OSIGURAČE (i u predelu motoru i kod vozača, i od klime kod suvozača, baš sve) sem ECU-B i IGNITION i GAUGE da bi alternator bio spojen i da bi motor radio, kad on se bukvalno opet greje! Ne baš do 100 C ali se brzo zagrejao, i vratim ja osigurač i upalim svetla i on počne blago da zuji i da se greje. Pogasim sve i vratim sve osigurače, dakle nije ništa od potrošača d pravi problem, kao radio, stop svetla, i ostalo, što mi je čudno. Posumnjam na glavni svod instalacije iza motora i čisto zavirim malo i sve izgleda ok, i još gore, ne mogu da prodrem u te žice, ona 30 godina stara izolacija toliko dobro drži da sam jedva malo skinuo pa nisam hteo više i ostavih sve kako je bilo.
-Dakle, bio sam i kod više električara (oko petoricu) i niko nije našao ništa da ne valja, ni sa unimerom, tako da je ovo baš frustirajući problem. Napominjem da prethodna dva izogrela alternatora imaju odlične lagere, bez lufta, bez zvuka i slobodno se okreću i dalje. Šta može biti uzrok ovome? Pregoreće mi i treći alternator ako budem vozio, jedino se ne pregreva kada su isključena svetla i sve ostalo i tada je na oko 70-85 C, a akumulator je odličan! Jedino mi preostaje da proverim koliko struje ide od B+ na alternatoru ka + na akumulatoru, pa pošto nigde nemam da nabavim ampermetar uzeću osiguraće između alternatora i žice pa koji prvi pukne (valjda bi već pukao ovaj od 60A na akumulatoru da je alternator preopterećen a po standardu ne puni preko 50A odnosno 55A). Takođe sam čuo da loš napon na S terminalu na utikaču alternatora koji inače daje referentni napon regulatoru da bi imao ispravnu pobude ga može naterati da se sam preopterei i izgori.
-Uzeo sam čak rezervni alternator (četvrti) koji je za svaki slučaj, i bukvalno ih nigde više nema za nabaviti. Svi alternatori koji su montirani su bili original Densovi za toyotu i skidani su sa corolla sa 1.3 2E motorom.
-Neka ideja? Bio bih mnogo zahvalan, jer me ovo muči već oko dve nedelje a ne nazire se ni blizu rešenje ovome, mislim da sam skoro sve probao a ne služe mi kola ničemu ovako. |
[ Darko Nedeljković @ 30.06.2023. 23:36 ] @
Citat: Takođe sam čuo da loš napon na S terminalu na utikaču alternatora koji inače daje referentni napon regulatoru da bi imao ispravnu pobude ga može naterati da se sam preopterei i izgori.
I zasto nisi izmerio taj napon, prvo bez potrošača, potom sa potrošačima?
[ kole19 @ 01.07.2023. 10:03 ] @
-Proveravam danas pa javljam, to sam doduše tek saznao juče čitajući po nekim forumima pa zato nisam ni proveravao.
[ Java Beograd @ 01.07.2023. 12:18 ] @
Citat: kole19:... jedino se ne pregreva kada su isključena svetla i sve ostalo ...
Definitivno negde vuče prejaku struju kad se nešto uključi.
Dobro je što možeš da pratiš temperaturu alternatora.
Ja bih decidno utvrdio da li se pregreva kad i ako radi:
- samo ventilator (na primer)
- samo poziciona svetla
- ...
i tako redom
- Lično, mislim da sledeći problem: kad su uključena svetla, ISTOVREMENO je negde neki kratak spoj, i to onda vuče veliku struju, pregreva se i izgori stator.
- Proveri releje. Za svetla, za ventilator ... i ostale koje i kakve imaš. Možda oni vuku strujju
Alternator, dal' je 50A ili 55A, mislim da je to svejedno.
Pitanje: da li je regler odvojen, ili je u sklopu alternatora. Ako je odvojen, da li si možda proveravao / menjao regler?
- Da li imaš tehničkih mogućnosti da meriš struju sa alternatora? Ovo bi bilo jako zgodno, da se okaneš merenja temperature alternatora.
Jer, zna se, na primer, oborena svetla 2 x 55W (ako je H4) = 110 W, pri 14V to je oko 8A.
Ne mora baš skroz precizna tačnost, ali jasno je da ako kod uključenih svetala vuče 40A - tu nešto nije u redu.
[ kole19 @ 01.07.2023. 14:14 ] @
UPDATE
-danas sam izmerio napon na S terminalu utikača pošto sam pre pomenuo da sam negde pročitao da to isto može biti uzrok preopterećenja ako daje loš signal napona i pokazuje napon akumulatora (oko 12.5V), tako da je sve ok, MEĐUTIM
-desilo se nešto mnogo čudno kada sam upalio kola, bolje rečeno ponovilo se sve isto kao i kada mi je prvi alternator otišao, dakle
-seo sam i upalio kola i kako sam pustio ključ i proradio motor tako je i počeo glasno da zuji alternator kao i kada mi je prvi pregoreo, i ja odmah ugasim kola. Napominjem da NIŠTA nije radilo od potrošača (nijedno svetlo pa ni u kabini, baš ništa, sve je pogašeno bilo). Dakle, odmah sam ugasio kola da ne oštetim alternator, a možda se već i oštetio ko zna, ali nije bio ni topao, ostao je hladan, ali nevažno sad. Mnogo važnija stvar je da sam primetio da lampica za punjenje na instrument tabli više NE SVETLI uopšte, ni pri radu motora ni pri kontaku. Odmah sam proverio osigurač koji čuva ovu lampu i deo strujnog kola za punjenje označen kao 7.5A CHARGE i bio je skroz ok. Šta se ovde dešava, pojma nemam, ne mogu ni da posumnjam na bilo šta. Takođe, regler je u sklopu alternatora, uvek je davao ispravan napon (svi su alternatori davali od 14.2 do 14.5V)
-Kako je 7.5A CHARGE osigurač ispravan, a verujem da je ok i 7.5A IGN (zato što bez njega motor ne radi), mislim da mi je pregorela lampica za punjenje, ali šta je uzrok svemu ovome?
-Takođe, proverio sam jedini relej koji je uključen u strujno kolo alternatora, prema toyotinom uputsvtu, (ENGINE MAIN relej) i skroz je ok. Isto i za H4 sijalice, mogu da stavim slabije one R2 ali ne verujem da išta menja jer se sad ovo sve izdešavalo sa pogašenim sijalicama i svim ostalim potrošačima, a i toyodiy katalog za delove isto piše da mogu da se koriste i H4 i R2 kada sam ukucao broj šasije za pretragu. I još nešto, probao sam već juče dok je još normalno zvučao alternator da decidno proverim kako je @Java Beograd preporučio, ali alternator se greje na bilo kom potrošaču (većem) ili kada su zajedno, odnosno greje se na oko 105 C kada mu radi samo ventilator kabine ili kada mu samo rade svetla (kratka ili duga), ili kada su oba uključena, a i kada radi samo ventilator motora ili zajedno sa ovim potrošačima (pošto i on inače vuče dosta struje). Bolje rečeno, pregreva se koji god veći potrošač da radi, sam ili zajedno sa drugima, tako se nikad pre nije pregrevao pre a vozio sam ga leti sa klimom i ventilatorom i svetlima, tad je išao najviše do 90ak C. Mislim da je bolje da ne merim više temperaturu nego sad da se bacim više na elektriku jer se ovo izdešavalo što napisah malopre, iako ne znam više šta da probam :D
šaljem sliku strujnog kola za alternator. NAPOMENA: kako broj šasije corolle sadrži oznaku EE, tako u strujnom kolu pratiti samo ožičenje sa "EE only" oznakom, uključujući i ENGINE MAIN relej.
[Ovu poruku je menjao kole19 dana 01.07.2023. u 15:25 GMT+1]
[Ovu poruku je menjao kole19 dana 01.07.2023. u 15:26 GMT+1]
[ Darko Nedeljković @ 01.07.2023. 15:01 ] @
Možeš li alternator da testiraš tako što mu povežeš neki potrošač van automobila - uzmeš sijalice i vežeš direktno na alternator novim kablovia, a svu instalaciju automobila odspojiš (izuzev tog IGN) bez kog motor ne radi. Tako ćeš znati da li je nešto na instalaciji neispravno, ili alternator nije sposoban da napaja dve sijalice bez pregrevanja. Pri tom testiranju trebao bi obavezno da skineš klemu sa akumulatora, jer sa povezanim akumulatorom nećeš primetiti ako napon sa alternatora luduje, akumulator sam po sebi to sve ispegla, čak i po cenu da povuče ogromnu struju. Ako ti tokom testiranja sijalice eksplodiraju našao si problem - alternator (regler) daje nenormalno visok napon, a nema akumulatora da ga optereti i obuzda povlačenjem ogromne struje. Nasuprot tome, ako se alternator greje i sa odspojenom komplet instalacijom automobila, samo sa tim sijalicama, onda ćeš znati da uzrok problema nije skriven na instalaciji već je u alternatoru. Jedino tako možeš locirati problem bez nabavke ampermetra.
Ajd još iz predostrožnosti da pitam za to zujanje - jel ti znaš kako zuji anlaser npr. kad ga zeza bendiks? Pretpostavljam da bi sigurno morao znati kako bi to izgledalo kad se motor pokrene, a anlaser još uvek okreće vukući 100-200 ampera... Ako ne znaš, onda da se prvo fokusirano na tu mogućnost?
[ kole19 @ 01.07.2023. 15:57 ] @
-Dakle, razumem sve što si rekao @Darko, ali skoro pa je nemoguće da alternator ne valja, jer je ovo TREĆI po redu koji pregoreva odnosno otkazuje mu faza ili nešto drugo pa zuji iako puni, a SVI SU ORIGINAL DENSOVI za baš tu corollu. Dakle probao sam sve živo i ubeđen sam da ima neko opterećenje van svih potrošača ili neki spoj jednostavno ga je preteško naći pa zato pitam za pomoć, a što se tiče bendiksa, sigurno nema veze sa anlaserom jer je ispravan skroz i nema taj zvuk kada bendiks otkaže, ovo sa alternatora je baš klasično i bučno zujanje, čuje se kroz kabinu i traje SVE VREME dok se alternator obrće odnosno dok motor radi ili dok je alternator povezan, taj zvuk NESTAJE KADA SE IZVADI UTIKAČ alternatora, jer je naravno otkazao alternator ali pitanje je šta tera alternator da pregori (stator, rotor ili bilo šta zbog opterećenja, ako je više uopšte to) jer je opet kažem meni ovo TREĆI montiran ISPRAVAN (bio) alternator, a sad mu čak više ne svetli ni lampica za punjenje na instrument tabli pri kontaku, iako su svi osigurači za alternator i motor ok. Bukvalno sam, kao što sam sve opisao gore, proverio sve živo i sve izgleda ispravno od instalacija, nisam još našao neki spoj, a ubeđen sam da ima neki kvar negde u instalaciji.
[ veselinovic @ 01.07.2023. 16:13 ] @
Ako nesto nisi previdio, dvije stvari mogu ubiti alternator.
1. neispravan akumulator koji povuce ogromnu struju - ima u njemu neki kratak spoj koji se pojavi tek pri vecem naponu ( preko 14V) - to je samo teoretski moguce, a meni nije poznato da se zaista desilo.
2. Neispravan dio oko lampice za kontrolu rada alternatora - e to je vec vise moguce.
Alternator ima 6 velikih dioda koje ispravljaju struju za akumulator/potrosace i 3 manje diode koje ispravljaju struju za regler. E na te tri manje diode je spojena instalacija lampice.
Ako se nekim slucajem desilo da se taj napon uslusuje krene velika struja i eto problema.
Ajde pogledaj malo tu lampicu, nece ona da pregori tek tako.
I da, ova sema koju si postavio ne valja nista puna je gresaka.
[ kole19 @ 01.07.2023. 18:10 ] @
Citat: veselinovic: Ako nesto nisi previdio, dvije stvari mogu ubiti alternator.
1. neispravan akumulator koji povuce ogromnu struju - ima u njemu neki kratak spoj koji se pojavi tek pri vecem naponu ( preko 14V) - to je samo teoretski moguce, a meni nije poznato da se zaista desilo.
2. Neispravan dio oko lampice za kontrolu rada alternatora - e to je vec vise moguce.
Alternator ima 6 velikih dioda koje ispravljaju struju za akumulator/potrosace i 3 manje diode koje ispravljaju struju za regler. E na te tri manje diode je spojena instalacija lampice.
Ako se nekim slucajem desilo da se taj napon uslusuje krene velika struja i eto problema.
Ajde pogledaj malo tu lampicu, nece ona da pregori tek tako.
I da, ova sema koju si postavio ne valja nista puna je gresaka.
-što se tiče akumulatora, kao što rekoh, testirao sam ga čak dvaput u tri dana i sve je savršeno, tester kaže health 92%, charge 100%, 13.00V, 406CCA od 440CCA, 7.1mOhm unutrašnji otpor, u pitanju je Varta B18, 45Ah, 440A.
-Za lampicu nemam pojma šta može biti neispravno pošto su osigurači svi ispravni, a i ona je tek danas otišla kad sam upalio kola, kako sam pre opisao, niti se preterano razumem u elektriku nažalost :(
-u šemu koju sam postavio se ne razumem mnogo ali je ona iz zvaničnog tojotinog uputstva za 2E motor.
-evo inače uprošćena šema bar kako se generalno vezuju alternatori na tojoti, a na slici je baš i moj alternator.
[ Darko Nedeljković @ 01.07.2023. 18:14 ] @
Citat: kole19:
jer je ovo TREĆI po redu koji pregoreva odnosno otkazuje mu faza ili nešto drugo pa zuji iako puni, a SVI SU ORIGINAL DENSOVI za baš tu corollu.
Meni crkne svaki električni motor koji ostavim preko zime na otvorenoj terasi ili u podrumu punom vlage. Radi nekoliko minuta i kraj. Ako sam dobro shvatio pričamo o original delu starom nekoliko decenija, skladištenom u vlazi i polivanom vodom? Ili su alternatori novi?
Citat: ubeđen sam da ima neki kvar negde u instalaciji.
Tada probas neko opterećenje dok je celokupna instalacija otkačena i ubrzo ćeš znati jesi li u pravu.
A mala je šansa za takvo nešto. Ne možeš da imaš oštećenje koje vuče 50 ampera a da osigurači ne reaguju. To može da povuče akumulator u situaciji kad alternator podivlja, a kad povuče onda mu obori napon sa nekog nedajbože visokog na razumnih 14v. Možda se i akumulator greje...
[ kole19 @ 01.07.2023. 18:26 ] @
Citat: Darko Nedeljković: Tada probas neko opterećenje dok je celokupna instalacija otkačena i ubrzo ćeš znati jesi li u pravu.
A mala je šansa za takvo nešto. Ne možeš da imaš oštećenje koje vuče 50 ampera a da osigurači ne reaguju. To može da povuče akumulator u situaciji kad alternator podivlja, a kad povuče onda mu obori napon sa nekog nedajbože visokog na razumnih 14v. Možda se i akumulator greje...
-Jesu svi original, polovni doduše, možda se može reći da je vlažno okruženje jer su kola bila 2 meseca u garaži gde se ponekad taložilo malo vode posle kiše. Alternatori nisu inače polivani vodom, sem prvog koji je otkazao, i majstor ga je polio vodom da vidi jer se pregrejao, naravno nakon što je otkazao, odnosno što mu je pregoreo stator, tako da je bio gotov već, inače kažem nisam vodu nigde koristio uopšte kod instalacije naravno.
-Da osigurači ne reaguju i meni je čudno, ali sa + kleme na akumulator idu dva paralelno vezana osigurača od 60A i 30A tako da ipak možda opterećenje ne prelazi njihovu graničnu vrednost gde pucaju ali je dovoljna da optereti alternator. To kažem jer kad sam gledao po netu i forumima, nije baš bio redak slučaj da tako starija kola "jedu" alternatore. :/ pojma nemam više očajan sam, ništa ne znam šta da proverim više (proveriću samo jer lampica sigurno pregorela, samo se prespoji L sa utikača i masa), bio sam kod svih električara u gradu, ili su zauzeti ili nemaju pojma šta je, opet kažem ubeđivali su me da je sve ok pa sam stigao do evo trećeg alternatora, stvarno ne znam više, poslednja ste mi vi nada ljudi :D
[ Darko Nedeljković @ 01.07.2023. 22:41 ] @
Javi kako je prošlo testiranje sa spoljnim potrošačima i odspojenom instalacijom i bez akumulatora, pa da idemo dalje. Ne možemo dalje testirati barem dok je akumulator priključen. Kako da znamo je li akumulator povukao tih 50A da bi oborio napon sa 30V na 14V? Nikako. Svestan sam ja da kad izvadiš akumulator onda neispravan alternator može da spali nešto, ali daj mu neke sijalice pa ako je dobar neće im ništa biti.
Inače, jedan od nas dvojice ima pogrešno ubedjenje o čuvanju polovnih alternatora pre prodaje - viđao sam slike po internetu gde alternatori stoje na livadi u travi, a ti tvrdiš da nema šanse da su nekad pokisli.
[ kole19 @ 01.07.2023. 23:35 ] @
ovako, probaću to možda ovih dana samo sa sijalicama uključenim i ventilatorom, ako uspem da spojim alternator lepo sa sijalicama
-Isto tako, (i da nije povezan akumulator), dok rade kola i uključene su sijalice inače ne verujem da postoji veliki pad napona zbog sijalica ili bilo kog potrošača, zato što je taj pad napona zbog potrošnje, iako prisutan, mali, svega oko 1-2V za baš jake potrošače pri leru, ali kažem opet, probaću test koji predlažeš @Darko. Svakako pominjem opet da su kola dugooo radila po letnjim temperaturama sa sijalicama i klimom i ventilatorom a alternator se nikad nije niti grejao a kamoli ikad pregoreo, bukvalno je original na njemu bio do sad.
-Inače, u pravu si da polovni alternatori umeju da stoje na kiši, ali sve koje sam uzimao sam sam skidao sa corolla na otpadu, bili su pokriveni haubom, tako da sam bar tu bio siguran. Hvala na savetima, javicu ako nesto primetim da se desava.
Copyright (C) 2001-2024 by www.elitesecurity.org. All rights reserved.
|