[ acatheking @ 13.11.2004. 13:32 ] @
Priča kreće ovako:
Pre izvesnog vremena pojavio mi se problem na autu, da se pri većem opterećenju ili na uzbrdici iz motora čuje "lupanje" ventila. Kada je motor hladan, sve je ok ne čuje se ništa, ali posle izvesnog vremena nakon zagrevanja, kreće "udaraljka". Na ravnom putu, auto se ponasa ok, problem je samo na nekoj uzbrdici. Ulje ne troši, motor se ne pregreva... U pitanju je Fiat Punto, 1242 ccm, '98 godište. Svi su mi govorili da je problem možda do zupčastog kaiša ili da su ventili razdešeni. Sve sam to proverio kod majstora, naštelovao ventile, ali problem i dalje postoji. Kao zadnju mogućnost ostavio sam da je kvalitet bezolovnog benzina na našim pumpama loš. Sipao sam gorivo na X pumpi, ali problem se nije rešio. Da li je prilog svemu, što se tiče kvaliteta goriva, i činjenica da je potrošnja na autu skočila sa 7 na 10 litara na 100 km.
Ne znam više u šta da sumnjam.
[ Sija @ 13.11.2004. 15:13 ] @

Radim za jednu firmu koja u BiH uvozi gorivo iz rafinerije u N.Sadu i prije dva dana smo poslali bezolovni na analizu i svi parametri su bili pomjereni tj. kvalitet je katastrofa.
[ dinke @ 13.11.2004. 18:16 ] @
I ja imam Fiat Punto 60 (1242 ccm), takođe koristim bezolovni i nemam takvih problema. Kvalitet našeg bezolovnog benzina jeste katastrofa, od čega koliko se ja razumem u automobile najčešće strada deo koji se zove katalizator, a ne klipovi motora. Da sam na tvom mestu, odvezao bih svoj Fiat u zvaničan servis.

Inače, katalizator možeš izvaditi i zameniti sa nekim delom (vidi sa majstorima) tako da auto troši Super a ne bezolovni, mnogi ljudi koje poznajem su to već uradili.
[ acatheking @ 13.11.2004. 20:36 ] @
Tu priču oko katalizatora mi je i lokalni majstor pominjao, mada ga nisam bas nešto razumeo (čitaj slušao).
Koja je uloga katalizatora u motoru? Da li to ima veze sa tim što motor ima direktno ubrizgavanje? Još jedno pitanje, da li se zamenom katalizatora nekim drugim delom, motor izlaže većem zagrevanju i bržem propadanju, jer super ima veću oktansku vrednost od bezolovnog?
[ stil @ 13.11.2004. 21:36 ] @
Uloga katalizatora u izduvnom sistemu je da intenzivira oksidaciju CO i HC ili redukciju NOx i njihovo pretvaranje u neškodljive produkte potpunog sagorevanja.Proces istovremene redukcije i oksidacije je jedino moguć ukoliko motor radi sa precizno održavanom teorijskom smešom (λ=1).Zbog toga je danas veoma aktuelna elektronska regulacija obrazovanja smeše i održavanja stehiometrijske smeše pomoću povratne sprege,merenjem sastava izduvnih gasova i korekcije ubrizgane količine goriva u cilju održavanja λ=1.0

Olovni oksidi koji se javljaju kao posledica prisustva antidetonacionih aditiva u gorivu (super) prave talog u katalizatoru-neutralizatoru toksičnih sastojaka u izduvnom sistemu i time smanjuju njegovu efikasnost (zapuši se).Moraćeš češće da ga menjaš.Mnogi ga izbace i zamene parčetom cevi.

Pozdrav.
[ acatheking @ 18.11.2004. 22:18 ] @
@stil
Može li malo jednostavniji opis rada katalizatora, tj. kakvu on povratnu spregu radi? Da li to znači da kada katalizator primeti da je povećano prisustvo tih nesagorelih materija u izduvnom sistemu, on vrši direktan uticaj na sistem za ubrizgavanje goriva ili šta već? Da li skidanje katalizatora uopšte ima uticaj na povećanost/smanjenje potrošnje?

@dinke
Da li si i ti skinuo katalizator i kolika ti je potrošnja inače na automobilu sada?
[ dinke @ 19.11.2004. 00:14 ] @
Ne nisam ga skinuo, i ne nameravam. U slucaju da se pokvari zamenicu ga drugim. Auto trosi onoliko koliko je propisano u manualu, oko 6-7 litara po gradskoj voznji i 5 - 7 na otvorenom putu (u zavisnosti da li ga teram 80 ili 150 hehe).
[ Dr.sima @ 19.11.2004. 06:00 ] @
Ma benzin je pun vode. Ja sam radi probe ostavio flasu benzina (koja inace stoji u gepeku jer ne radi merac goriva ) celu noc da se slegne. Na dve litre je bilo oko 150 - 200 g vode!!!
[ Java Beograd @ 19.11.2004. 08:03 ] @
Pazi ovako:

1. Benzin jeste loseg kvaliteta, ali to nije uzrok tvojih problema
2. Katalizator nema bas nikakve veze sa radom motora (osim ako je zapusen, naravno).
3. Preporucujem ti da odes u neki servis gde imaju aparate (kompjutere) za dijagnostiku rada motora.
[ cyberm @ 19.11.2004. 08:16 ] @
Proveri bregastu.
Oktanski broj nije mera za energetsku vrednost goriva. Veci oktanski broj znaci vecu otpornost ka samodetonaciji (samozapaljenju). Ovo si mogao da primetis za vreme "godina raspleta" kada si u automobil koji trosi super (98 oktana) sipao obican (86 oktana). Tada se desi da ugasis auto i izvadis kljuc, a motor jos uvek trakelja.
[ Nebojsa Milanovic @ 19.11.2004. 08:47 ] @
Imam Fiat Punto sa motorom te zapremine ali sa 75 KS (75 SX), koji je mnogo osetljiviji na los benzin nego tvoj, ali nisam imao do sad takav problem.

Benzin jeste katastrofalan (vise puta sam cuo da bezolovni ima 82-85 oktana), ali sreca je sto vecina novih automobila ima knock-sensor koji detektuje detonaciju i nakon toga koriguje ugao pretpaljenja onoliko koliko je potrebno da do nje ne dolazi.

To dovodi do toga da motor sam sebe stiti od veoma stetnog uticaja detonacija, ali mu je zato snaga manja od deklarisane i to utoliko vise ukoliko je stepen kompresije veci (a noviji motori imaju sve veci i veci zbog bolje optimizacije sagorevanja, peglanja krive obrtnog momenta i veceg stepena iskoriscenja).

Greska je sigurno u tvom motoru (lambda sonda, ili pak centralna jedinica za upravljanje paljenjem i ubrizgavanjem) i moras otici u servis da ti ga prikljuce na racunar i provere parametre.

Verovatno ce trebati da se menja neki sklop za upravljenje uglom pretpaljenja (ukoliko naravno, nije u pitanju veci kvar tipa izlizana bregasta zbog zapusene pumpe za ulje)
[ acatheking @ 19.11.2004. 11:29 ] @
Hm, koliko vidim, 100 ljudi, 100 mišljenja, što je i normalno.
Što se tiče bregaste, ja mislim da bi ona trebala da bude u redu. Auto pali gotovo trenutno kako okreneš ključ. Na osnovu položaja bregaste, elektronika "baca" struju na na svećice i tu mi deluje sve OK.
Mene više zanima priča oko lambda sonde i katalizatora. Katalizator je neka vrsta rešetke kroz koju prolaze sagoreli gasovi? A lambda sonda daje povratnu spregu na sistem za ubrizgavanje? To bih voleo da mi neko objasni kako radi.
Isto bih molio da mi neko na private (da ne bude reklama) preporuči neki DOBAR i PROVEREN servis za Fiat u Beogradu, jer mi je pun k...c ovih majstora koji, osim što ulože u servis da im izgleda kao fabrika automobila, a od znanja nemaju ni to, da kada ti na autu odvrnu šraf, da ne umeju da ga zavrnu.
[ Java Beograd @ 19.11.2004. 12:00 ] @
Citat:
acatheking:  Mene više zanima priča oko lambda sonde i katalizatora. Katalizator je neka vrsta rešetke kroz koju prolaze sagoreli gasovi? A lambda sonda daje povratnu spregu na sistem za ubrizgavanje? To bih voleo da mi neko objasni kako radi.


Jeste, katalizator je resetka pored koje prolaze izduvni gasovi, i deluje kataliticki (kako li je dobio ime ? ) na hemijski proces u kome se otrovni CO pretvara u bezopasni CO2. Dakle, ekologija mu je jedina namena.

Lambda sonda meri procenat CO u izduvnoj grani, i na osnovu tih podataka utice na ubrizgavanje goriva.

Imas servis u Mirijevu. Ninić, 011/343-01-32 Gazda je relativno ozbiljan lik, nije hohstapler. Letos je dijagnostika bila 2.000 din.
[ acatheking @ 29.12.2004. 22:33 ] @
Hocemo li malo da osvežimo ovo pisanije...
Posle izvesnog perioda, otišao sam u jedan servis i ustanovili da su svećice bile katastrofa loše. Zamenio sam ih, ali "lupanje" ventila se nije izgubilo, mada je bilo slabije. Tamo mi rekoše offtopic, da je motor ok, bla bla, i da ga slobodno vozim na većem broju obrtaja, jer je mašina "visokoturažna". Zaista, vozim auto tako da mu obrtaji budu oko 3000-3500 rpm i "lupanje" se skoro ne primećuje. Da li ovo može biti rešenje problema?
[ cicika @ 29.12.2004. 23:23 ] @
Da je proizvodjač tako hteo tako bi i bilo. Mislim da treba da potražiš i drugo mišljenje.
I nemoj da zaboraviš da vozeći na 3000-3500 obrtaja trošiš više goriva.
[ acatheking @ 18.01.2005. 12:18 ] @
Citat:
I nemoj da zaboraviš da vozeći na 3000-3500 obrtaja trošiš više goriva.

Zaista nisam primetio da je potrošnja veća.

Treba mi odgovor na par laički postavljenih pitanja.
1. Da li se detonacije u motoru, tj. samozapaljenje goriva dešavaju usled toga što je smeša prebogata vazduhom ili u drugom slučaju, prebogata gorivom?
2. Pravljenje smeše direktno utiče od parametara koje sistemu šalje lambda sonda?

Pošto još uvek nisam (potpuno) rešio problem (vidi prvi post ove teme), ja kao laik, došao sam do konstatacije da je verovatno lambda sonda sje*ana. Dok je motor relativno hladan, verovatnoća da se i onako neuravnotežena smeša sama zapali, je mala. Kako temperatura u motoru raste do neke normalne, radne, veće su šanse da se smeša zapali sama od sebe, što se i dešava.
[ stil @ 18.01.2005. 16:04 ] @
Blago bogatija smeša najlakše detonira.Bogata smeša znači da ima u smeši goriva i vazduha malo više goriva nego što bi to bilo u idealnom slučaju.

Pravljenje smeše zavisi od dosta faktora pa i od lambda sonde jer sonda samo pokazuje dali je smeša onakva kakva treba da bude .Daje povratnu informaciju računaru.



Citat:
acatheking:

Pošto još uvek nisam (potpuno) rešio problem (vidi prvi post ove teme), ja kao laik, došao sam do konstatacije da je verovatno lambda sonda sje*ana. Dok je motor relativno hladan, verovatnoća da se i onako neuravnotežena smeša sama zapali, je mala. Kako temperatura u motoru raste do neke normalne, radne, veće su šanse da se smeša zapali sama od sebe, što se i dešava.


Tako je.

Radni faktori koji mogu biti uzročnici detonativnog sagorevanja:

Ugao pretpaljenja.
Režim rada.
Sastav smeše
Stvaranje taloga u komori.

Nemam sada puno vremena.Ispitni je rok.
[ acatheking @ 20.01.2005. 19:44 ] @
Ok... hvala na odgovorima, nemaš potrebe opširno da pišeš, dovljno mi je i ukratko, "narodskim" jezikom.
Zanima me još sam malo teorije, pa da napravim i moju :-)
Zašto se detonativno sagorevanje (u mom slučaju ili uopšte) dešavaju na usponima ili na dodavanje naglog gasa. Da li su u tom slučaju, klipovi na većem opterećenju, stvara se veća kompresija ili šta već? Takođe me zanima i na koji način talog u cilindrima može uticati na samodetonaciju? Talog je pretpostavljam ostatak od sagorelog ulja i "kvalitetnog" goriva?
[ zei @ 22.01.2005. 11:30 ] @
Zašto se detonativno sagorevanje (u mom slučaju ili uopšte) dešavaju na usponima ili na dodavanje naglog gasa.

Režim rada.
Sastav smeše

Takođe me zanima i na koji način talog u cilindrima može uticati na samodetonaciju?

talog se zapali -detonira
Sastav smeše
dovoljna kompresija (kao dizel motor)
lose svecice (ako su suvise tople.... broj svecice..)
ispravan elektro sistem (samo detonacija kad iskljucis kontakt..)

pogledaj priv. poruku.
[ hopilgoforium @ 23.01.2005. 19:14 ] @
idi u Bogunovica proveren servis,a i znam coveka
[ acatheking @ 23.01.2005. 21:11 ] @
Citat:
idi u Bogunovica proveren servis,a i znam coveka


Tamo sam bio i više nikada neću otići.
Otišao sam sa mojim pomenutim problemom. Rekli su mi tamo da je potrebno odraditi dijagnostiku motora, da bi eventualno videli o čemu se radi. Ja sam naravno pristao. Sutradan me zovu iz servisa, kažu da su našli problem. Naravno pitam koliko me sve košta, a lik mi kaže "kada dođeš po auto, dogovorićemo se" (!?). Odem lepo po auto, i problem je (po njima) bio u lošim svećicama, i da nisu imali potrebe da rade dijagnostiku, ALI mi tamo lik, ispod ruke, kaže da je morao da flash-uje kompjuter (kojem se softver s*ebao od loših svećica ???). To je radio kod kuće u privatnoj režiji, jer to oni u servisu ne rade, i da me to košta 4000 din.
Pošto imam poznanika koji radi sa dijagnostikom motora (de se ne setih njega tada), ustanovio je da komjuter nije NI PIPNUT i da je taj pokušao debelo da me nasamari. Platio sam im zamenu svećica i rekao im zbogom.
Dakle, bogunović nikako.
[ stil @ 26.01.2005. 09:59 ] @
-Ugao pretpaljenja je važan radni parametar koji može izazvati ili sprečiti detonaciju.U principu,pri ranijem pretpaljenju,veća je mogućnost pojave detonacije,jer su tada pritisci i temperature tokom sagorevanja veći.

-Pojava usijanih mesta u komori(užareni talozi,vreli izduvni ventili,usijane elektrode svećice i drugo)pospešuje stvaranje centara upaljenja odnisno izaziva detonativno sagorevanje.
[ zei @ 26.01.2005. 10:13 ] @
Citat:
acatheking: Tamo sam bio i više nikada neću otići.


jos jedan nezadovoljan vozac....
a poznajem ih jos mnogo koji imaju isto misljenje za njih - deraci (za ono sto rade) i naplacuju vise nego sto su radili...
a to bi trebao biti ovlasceni servis...tuga...
mozda bi trebalo da se sastavi jedno pisamce nekome ko bi mogao da ih kontrolise?
[ Java Beograd @ 26.01.2005. 10:36 ] @
Citat:
zei: jos jedan nezadovoljan vozac....

+ Moja malenkost.

Mene nisu zavrnuli kao prethodnika, ali su me odrali ! Bilo je to oko 2000. god. kad su još bile nemačke marke. 1 DM = 30 dinara.
Na računu je prva stavka bila "Prijem i pregled vozila" (pazi, ne dijagnostika, nego samo pregled) i to je koštalo 3.000 din. Brate 100 maraka ! ONIH para !
Tad i nikad više !
[ acatheking @ 26.01.2005. 22:16 ] @
Ma mene nisu ni stigli da oderu.
Možda bi me odrali za tu dijagnostiku koja je oko 2500 din, ali me nervira što mi tamo lik traži pare za nešto što nije odradio + što je to uradio privatno!!!. Bilo je tipa: "ne moraš da platiš dijagnostiku, ali ja sam ti sredio (flashovao) kompjuter kojem se program s*ebao od loših svećica". Nisam toliki poznavalac mehanike, ali ovo za kompjuter me je tada baš iznerviralo. Kao kada bio neko rekao "morao sam da ti flashujem bios na računaru, jer se s*ebao od floppy-ja". Kontam, ako je taj "bios" automobila bio s*eban, ne bih mogao ni da upalim auto. Možda sam ga previše poistovetio sa računarom, ali meni sve to tako deluje.