[ DzoA @ 13.12.2004. 22:11 ] @
Imam nekoliko slucajeva za koje sam cuo da su se nalazili u liftu kad se sajla otkacila i lift je poceo da pada...
Dobro ovo moze da zvuci strasnije nego sto jeste... Za neupucene postoji opruga na dnu gde pada lift bas za takve potrebe... Normalno da se necete docekati normalno ali cete preziveti :) Sad znam da postoje savremeniji liftovi koji sa strane imaju sisteme kocenja bla bla bla trenje jos malo bla ne znam ni ja sta vec...
Ali ajde da posmatramo situaciju ovako:
Nalazite se u nekom dres liftu koji ima oprugu dole i lift se odkaci sa desetog sprata!
Sta raditi (ukoliko uspe neko da bude pribran u toj situaciji)? Znam da ce mozda izaci sed iz lifta i te fore sa nekim posledicama...
Da li bi bilo pametno da se legne kako bi bila veca povrsina prenosa ili vec mozda i lupam. Mozda bi bilo idealno skociti u trenutku kontakra sa oprugom ali je tesko ubosti trenutak a i ode glava...
Dobro ja sam sad malo lupao a sad ajde pametni a i vi filozofi da vas cujem :)
[ Divjak @ 13.12.2004. 22:31 ] @
http://www.straightdope.com/classics/a1_205a.html
[ ghost2k3 @ 13.12.2004. 23:40 ] @
Vec odavno postoje ti "sistemi sa strane" za zaustavljanje liftova. Mislim
da su se u pocetku stavljali kao neki klinovi koji jednostavno zaglave lift,
bez ikakve SF maste.
A da se sajla otkaci ne znam. Da pukne moze jedna, dve, tri, sve sem jedne i
lift ce normalno raditi. E sad da puknu sve sajle, to je mala verovatnoca,
sem ako ih nesto ne pokida. A i ako se to desi tu je onaj sistem sa strane.
Ako i on zakaze, onda nosi sa sobom u lift nesto da prekratis muke, a ne da
razmisljas o tajmingu :)
[ zaraza @ 13.12.2004. 23:44 ] @
to se mislim zove 'rudarska kocnica' :) ili tako nesto, dajkle dok god je lift pod opterecenjem, jedna opruca drzi da cuda skupljenja, cim pukne sajla, i nema opterececnja to cudo se rasiri i zaglavi lift tamo gde je pukla sajla...
[ sv3ta @ 14.12.2004. 00:07 ] @
Citat:
Mozda bi bilo idealno skociti u trenutku kontakra sa oprugom ali je tesko ubosti trenutak a i ode glava...

:)))))) u slucaju pada aviona, potrebno je samo iskociti u trenutku kontakta sa zemljom, ali sto dalje kako bi zastitio glavu ;)
[ zaraza @ 14.12.2004. 00:09 ] @
a to sa skakanjjem i ne bi bilo mogucee, cak i da znas kad da skocis, jer da bi se spasao morao bi da skocis 150-250km/h brzinom u vazduh, da neutralses tu brzinu slobodnog pada....
[ SBSL @ 14.12.2004. 00:12 ] @
Ljudi pazite malo na gramatiku, ovo je ipak ozbiljan forum.. hmmm, moze se reci da je ozbiljan.. ali ima par smesnih tema (cak i ja poneku otvorim)..

Citat:
Odkaci se lift...


poZDrav
[ DzoA @ 14.12.2004. 00:32 ] @
Znam imam jednog druga koji je bas pao tako i docekala ga dole opruga a sad kako je to uspelo da sve pukne ili se kuka otkacila ili sta vec provericu sutra pa cu vam javiti. Nego tema svega ovoga sta raditi ako se nalazite u jadnom lifut (a ima ih dosta u ovoj zemlji) po opisanom principu u prvom postu?
[ Ivan Dimkovic @ 14.12.2004. 07:50 ] @
Gines 50%, lomis noge 50%... sanse variraju od visine :)

Opruge nema, komsija je uzeo oprugu, trebala mu za gajbu...

A rudarske kocnice su skinuli monteri lifta i prodali ih na buvljaku.
[ BytEfLUSh @ 14.12.2004. 08:16 ] @
Uh, Ivane, jesi ti uvek takav optimista? :)

Zamisli sad gomilu [es] članova kako satima stoje ispred lifta u zgradi, bojeći se da uđu unutra jer su se setili šta je Ivan Dimković rekao na ovoj temi... Ili još gore - krenu stepenicama!! Stepenicama??!! ;)

Ajde ljudi da malko mislimo pozitivno... Verujem da će nas čak 90% preživeti sledeći ulazak u lift... :p
[ jablan @ 14.12.2004. 08:28 ] @
Idite peške, zdravije je. Ja sam jednom pričao sa nekim mašincem koji mi je objasnio da noviji liftovi uglavnom nemaju te "kočnice", već se koristi sistem više sajli, koje nikad ne pucaju u isto vreme. Obično se kidaju lagano, čak ne pukne ni cela sajla već samo neki od "konaca" od kojih je sastavljena. To se periodično proverava, ili bi bar trebalo da je tako. Pre će biti da je veći problem šta se desi kad pukne čekrk na kome su sajle okačene.

Inače, odnekud mi je u sećanju informacija da su negde eksperimentisali sa sistemom "vazdušnog kočenja", tj, da vrata lifta dovoljno zadihtuju da se lift zaustavi (ili barem ne ubrza preterano) na sabijenom vazduhu u prostoru ispod. Mislim da eksperiment nije uspeo.
[ Ivan Dimkovic @ 14.12.2004. 08:38 ] @
Jeste, bio je taj eksperiment - i to vrlo davno.... sve je bilo savrseno na papiru, medjutim vrata na nekom spratu su se ipak otvorila, i svi u liftu su poginuli.

To ti je predratna verzija extreme engineering-a, ali nisu imali kompove da simuliraju :-)
[ miokus @ 14.12.2004. 08:41 ] @
Tesko da moze da se skoci jer se radi bestezinskom stanju (mozda je moguce neko malo odbacivanje), no onaj ko to ipak izvede UMANJIO je izglede za prezivljavanje.

Najoptimalniji polozaj tela pri udarcu lifta u tvrdo (ili u oprugu) je biti ledjima priljubljen podu.
[ Sundance @ 14.12.2004. 08:58 ] @
Citat:
miokus: Najoptimalniji polozaj tela pri udarcu lifta u tvrdo (ili u oprugu) je biti ledjima priljubljen podu.


I pri tome paziti na "letece" objekte iznad sebe :)
[ salec @ 14.12.2004. 09:14 ] @
Da li ste ikada culi ili citali u vestima o ijednoj nesreci u kojoj je kabina lifta pala sa putnicima sa visine? Ja nisam.

Koliko se secam price o tome, liftovi su poceli da se koriste za prevoz opste populacije ljudi (ponovo, posle prvih nesreca!) tek kad je izmisljena ta kocnica (pronalazac je bio neki Otis, koji je osnovao kompaniju Otis, ali nazalost upamtio sam samo prezime) koja reaguje na prestanak zategnutosti sajle. Otis je sam demonstrirao princip tako sto je usao u kabinu, dao nalog pomocnicima da ga podignu, a zatim preseku uze!

[ Sundance @ 14.12.2004. 09:33 ] @
To mora da je bio neki skroz stari lift na par katova...Vidio bih ga ja danas kako bi se on otkacio sa nekog koji pici 200km/h.
[ Java Beograd @ 14.12.2004. 12:59 ] @
Ja sam, licno i personalno, bio u liftu kad je pukla sajla. Pre puno godina. Naravno, nisam ni znao da je pukla sajla, zato sto se lift istog momenta zaglavio, "zakopao" tamo gde je bio. Ni malo nije propao. Samo se cuo jak prasak. Tek kasnije sam saznao da je zapravo pukla sajla. I evo, malopre sam proictao o rudarskoj kocnici.
[ jablan @ 14.12.2004. 13:11 ] @
Citat:
salec: pronalazac je bio neki Otis, koji je osnovao kompaniju Otis, ali nazalost upamtio sam samo prezime

Elisha Graves Otis, zahvaljujući Guglu:

http://inventors.about.com/library/inventors/blelevator.htm
[ Atos @ 14.12.2004. 14:01 ] @
Citat:
to se mislim zove 'rudarska kocnica'


Serviseri liftova ih nazivaju "mackice"
[ Mihailo @ 14.12.2004. 14:16 ] @
http://arhiva.glas-javnosti.co...00/02/12/srpski/r00021101.shtm
[ DusanSukovic @ 14.12.2004. 14:51 ] @
U novom sadu je znam bio slucaj..ruknuo je u zgradi lift sa desetog ..nije bilo sajli kocnica,nicega..veliki prasak, srecom nikog nije bilo u liftu. Dzabe ti sigurnosni mehanizmi..koje niko ne provjerava. Ovdje u danskoj imas na masi liftova kad je provjera izvrsena i do kada vazi. Valjda za cijeli grad je bio do skoro nadlezan neki lik sa prezimenom Hofnar ..sto znaci "Dvorska Budala" :D Ziva istina...:)
[ Stefano @ 14.12.2004. 15:00 ] @
mislim da ipak imam neke blagodeti time sto zivim u visokom prizemlju pa nekorisitm lift :))))
[ twix @ 15.12.2004. 09:59 ] @
Zanimljiva tema,..

U mojoj zgradi (12 spratova, neki kazu soliter ;) ove godine se otkacio 3 puta lift (cini mi se), zadnji put je ortak bio u liftu i zavrsio je u podrumu, kako mi on rece, samo je puklo nesto i posle je zavrsio u podrumu, sva sreca kabina se spustila sa negde 4og sprata i posle mu je 2 dana zujalo u glavi od onih sajli. Posle su dolazili neki majstori i vadili ga. Ne znam sta da kazem, nisam bio sa njim u liftu pa da kazem da li lupa ili ne, ali u svakom slucaju nije mi jasno sta rade ovi kad popravljaju liftove. Iako je zgrada stara 30 godina, mislim da imaju neke kocnice, kako sa strane, tako i u prizemlju.

U susednoj zgradi (koja je identicna mojoj) pre nekih 15tak godina, zeni se otkaci lift sa 8 sprata i polomila je i ruke i noge, mada je dan danas vidim citavu.

Medjutim za ovaj lift se vezuje jos jedna prica. Naime, pre nekih 10 godina, jedna profesorka engleskog jezika zivela je na 9 spratu u mojoj zgradi, i jedno jutro kada je krenula na posao, cekala je lift i posto ga nije bilo, krenula je peske i na 8 spratu vidi otvoren lift (pritvorena vrata) i valjda po inerciji zena otvori lift i udje, medjutim nazalost unutra nije bilo kabine, i zena je sa 8 sprata pala u podrum, tragedija. Secam se kad sam se vracao iz skole, cela zgrada se okupila, vadili profesorku, nisam mogao da verujem.

Znaci nije najveca tragedija kad pukne sajla, vec kad se neko dokopa kljuca i otvori lift, a ti zamisljen udjes,... i onda prestanes da mislis ;) tj postojis.

Strasno,..
[ HerQl @ 15.12.2004. 10:34 ] @
boze svasta!!!
[ Stefano @ 15.12.2004. 13:15 ] @
ja sam kao klinac imao strah od lifta bas zbog takvih stvari...posle vise nisam,posto sam mislio da se to desava samo u filmovima,ali po ovim vasim pricama ipak vidim da toga ima i u zivotu.

btw.ja zivim u 5-spratnici sa liftom staroj 15 godina,sva sreca sam u visokom prizemlju(nesto kao izmedju prizemlja i prvog sprata po visini,posto je zgrada tako gradjena) pa mi lift ne treba nikada.
E sada mi u zgradi odrzavamo lift.Doduse on bude par puta godisnje zaglavljen,ali se kucni savet(matorci uglavnom) dogovorio da se lift jednom godisnje odrzava...secam se da je letos bili neki likovi u majstorskim kombinezonima koji su ga celog dana nesto gledali,menjali nesto...sta ti ja znam,samo je na vratim lifta pisalo "Ne otvaraj,radi se".
[ SBSL @ 15.12.2004. 13:24 ] @
ja imam strah od malog-zatvorenog prostora ! tako da se nikad u svom zivotu nisam vozio liftom.. prosto da ne verujete !!
nisam ni zakoracio u njega...
[ shumar @ 15.12.2004. 13:52 ] @
Koliko ja znam, lift pada slobodnim padom, a poshto pada slobodnim padom unutar njega je besezinsko stanje. Shta mislite zashto je u svemirskom brodovima koji orbitiraju oko nebestkih tela bestezinsko stanje? Nije zato shto u medjuplanetarnom prostoru nema gravitacije, nego jer se orbitiranje i medjuplanetarni let smatra za vrstu slobodnog pada. Dok lift pada, covek unutra je u bestezinskom stanju, a kad lift padne, na telo deluje sila F=(m1+m2)*g (proizvod zbira mase tela coveka i mase lifta i intenziteta gravitacione sile). Drugim recima, ako ti pukne sajla u liftu bez zashtite, you're knocking on the heaven's door!
[ stil @ 15.12.2004. 20:59 ] @
U vezi sajli.

Vešanje lifta je projektovano sa stepenom sigurnosti 6.To znači da svaka od šest sajli kada bi se našla sama (ukoliko sa pokidaju ostalih pet) mora da izdrži težinu lifta.
[ admiralxy @ 15.12.2004. 21:05 ] @
ima amortizere na dnu. ako dodje do njega jer ima kocnice u slucaju pada
[ Nemanja Jakovljevic @ 16.12.2004. 09:35 ] @
Ja sam bio u rupi ispod lifta.... kakve crne opruge.... samo gomila smeca koji ljudi bacaju iz kabine kroz ventilacione otvore.... bio sam tamo zato sto mi ispali kljucevi dole.... jedva ih nadjoh
[ Stefano @ 16.12.2004. 11:47 ] @
Ja sam "najvecu litf-traumu" doziveo kada sam imao 10 godina.Bio sam to leto 1993 u Milanu(Italy) u jednom hotelu i to sa 5*...ulazim u jedan od liftova(posto je hotel veliki i imao je 10 tak liftova) secam se da je samnom bila Mama,bilo mi je odmah cudno kako se u liftu necuje muzika(u ostalim se cuje) mi pritisnem taster za valjda 14-15 sprat(ne secam se vise tacno samo znam da smo bili pri vrhu) lift 10s ne krece,ja se us*o od straha...keva me tesi lift krene na par sekundi i stane odjednom-nije se zaglavio i polako se spustio u prizemlje i otvorio vrata...naravno brze bolje smo "istrcali"...vise u liftove u tom hotelu nisam ulazio:) vec sam isao do 15 sprata pesaka :)
Ima li neko ideju sta li se to desilo,posto me i sada kopka taj dogadjaj iz ranog detinjstva
[ vindic8or @ 16.12.2004. 13:25 ] @
ay bre stefano, sta se tripujes, pa uopste ti nije neki narocito traumatican dozivljaj :)

ja to ne bih ni primetio, sa 10 godina...

mislim da je izbegavanje voznje liftom, slicno bilo kom drugom panicnom strahu...
npr ima ljudi koji mogu da izadju na otvoreno (nisu agorafobicni) ali se plase da idu ulicom, jer misle da ce im nesto pasti na glavu (komsija baca djubre sa 15. sprata) ili da ce ih nesto zgaziti (kamion od 25t) i sl. sranja.

eto tema za razmisljanje, sta bi vise voleo da te zgazi.... jugo 45 pri brzini od 60kmph ili kamion od 25t (sa sve prikolicama-hladnjacama) pri istoj brzini... hm...

[ vidor @ 18.12.2004. 17:46 ] @
ovo nije normalno vec odavno se nisam tako dobro smejao ko sada,dobra tema nema sta .bas bi voleo to da probam mozda je bolje od skakanja padobranom i od slicnih gluposti,samo sto nemam lift u blizini
[ StORM48 @ 18.12.2004. 22:42 ] @
Opruge, kočnice, sistemi sigurnosti, bla, bla, truć!

U Grčića Milenka 1 na Vračaru se otkačio lift i tresnuo: 1) prvi put sa 18., 2) drugi put sa 10. sprata.

1) lift je raspalio o dno tolikom silinom da ga je uterao oko pola metra u zemlju i "kutija" lifta se složila na nekih 70cm, pa vi vidite. Zvuk je bio toliko razarajući da su ljudi počeli da izleću iz zgrade kao da je bombardovanje (desilo se negde 95-96.)Verovatno su "kočnice" bile bez ABS-a, a oprugu su prodali na onom buvljaku odozgo. U liftu nije bilo nikoga, na sreću.

2) Pao drugi lift (ima ih 3) sa desetog. Spljeskao se dosta manje nego prethodni, ali je ovaj put malo usporio i to zbog usputnog zaglavljivanja (opet ništa od kočnica). Sreća u nesreći je da je, u trenutku kada se otkačio, iz njega izašao bračni par koji je došao da pogleda stan u toj zgradi. Pogodite da li su kupili stan?

Inače, liftovi su bugarski (Daka ili takvo što), pa je možda u tome odgovor oko onih kočnica i opruga.

Pozdrav
[ salec @ 20.12.2004. 09:18 ] @
Te zgrade u G. Milenka su zloglasne, kao da su proklete. Ne znam šta ih nije snašlo. Svojevremeno, malo je falilo da kupim stan tamo, jer su bili neverovatno jeftini za taj deo grada.
[ LightBow @ 21.12.2004. 05:31 ] @
Jeftini, a?
[ salec @ 21.12.2004. 11:35 ] @
Bili... relativno, u odnosu na ostale u tom kraju.
[ Mitrović Srđan @ 21.12.2004. 14:45 ] @
brate ja se extra bojim liftova :p
[ sander @ 29.12.2004. 23:12 ] @
Malo se kasno ukljucujem ali evo mog doprinosa.
Nikad se kabina lifta nije otkacila i pala ni na kakve opruge postavljene na dnu voznog okna. Lift mora da ima najmanje 4 nosive sajle. Ako pukne sajla uvek pukne 1 jer se nikada ne moze ravnomerno zategnuti sve. Kod otpustanja bilo koje sajle povlaci se poluga koja aktivira kocne klinove koji se urezuju u sine i nedozvoljavaju da kabina ide na dole. Da bi se kabina "otfanglovala" potrebno je da se pomeri na gore. Ljudi su skloni preterivanju pa kad im se desi da lift ne stane ravno u stanicu to objasne pucanjem sajli ili propadanjem kabine a ne da recimo treba podesiti el.magnetnu kocnicu na pogonskoj masini. Koliko je meni poznato niko nije poginuo u liftu uspled pada kabine. Gine se iskljucivo zbog ljudske gluposti, tipican primer je da trouglasti kljuc za prinudno otvaranje vrata moze svako da ima pa se desi da budu vrata otvorena a kabina bude negde drugo. A da, za vece brzine postoje specijalne kocne kutije sa postepenim kocenjem. Kao sto se i na automobilima vrsi tehnicki pregled 1 godisnje tako se i na liftovima, tu se i probaju svi ti sigurnosni sistemi i izdaje se sa sertifikat koji vazi godinu dana.
[ rajco @ 29.12.2004. 23:58 ] @
Da da.. pre neki dan ja kod druga ono ispred zgrade hitna. Ja unutra i pogodite sta se desilo lift se otkacio sa treceg sprata.
Povrede nisu bile teze prirode [mislim da je dvoje ljudi bilo u liftu] ali toliko o kocnicama i ostalim sigurnosnim uredjajima u nasim liftovima.
[ StORM48 @ 16.01.2005. 21:45 ] @
@sander

Niko nije poginuo? Čitaš li ti šta sam ja napisao gore? Ni u pomenutim slučajevima niko nije poginuo, ali zato što nikoga nije ni bilo unutra. Kompletan lift se prvi put složio u veličinu veš mašine, a pogodi šta bi bilo sa ljudima da su bili unutra?

Što se sajli tiče... Problem u većini slučajeva i nije u sajlama, već u konzoli koja nosi te sajle (osovina remenice), pa kada tu nešto zakaže, ode ceo lift.
[ zei @ 22.01.2005. 12:40 ] @
sto se tice tih liftova u grcica milenka tamo je poginuo neko kad je upao u okno lifta(lift je bio negde iznad valjda) a sto su u takvom stanju to je kriv kuci savet!!!
liftovi su jako sigurni ako je ispostovan nas standard pri ugradnji i pustanju u rad.
posto je rec o liftovima kod nas ima jedna situacija koja mi je delovala smesno a tice se opruga na dnu prostora kojim se krece lift. zamislio sam jedan lift kod nas od recimo 25< godina kako pada na te opruge i onda savet nekog od ranije da bi trebalo lezati u tom trenutku na ledjima .... lift padne ali zbog starosti materijala opruge probiju kabinu i udju u putnicki prostor...
cak i da ne udju u putnicki prostor i da uspe da lezi na ledjima pomislih sta bi bilo sa unutrasnjim organima..... isto kao pri sudaru u krutoj karoseriji sa zakocenim pojasom (sva sila se prenosi na unutrasnje organe-zurkaaaa)
dakle resenje je da se redovno atestira lift a mislim da zakon kaze svakih 10 god mora imati atest (ne servis)!u protivnom iskljucuje se iz upotrebe dok se ne ispune uslovi....kucni savet...odrzavanje liftova...
srecno
[ ton_majstor @ 28.01.2005. 16:42 ] @
Gospodo, predsednik sam kucnog saveta u mojoj zgradi (privatna) i imamo lift (noviji - 5 godina), sest spratova i sami ga odrzavamo.

1. Lift je prevozno sredstvo i mora da ima GODISNJI atest, kao auto tehnicki pregled...

2. Ima tri sajle i kocnice koje upiru u shine koje ga vode po pravcu...

3. Motor-diferencijal u slucaju kvara sajli prepoznaje razliku i pokrece svoju kocnicu extra...

4. Dole ima AMORTIZER...

5. Ne valja da se gasi svetlo u liftu kada ne ide, jer zaista moze da se upadne unutra. Ne kod i mene, jer svetlo gori NON-STOP (2 neonke od po 15 w, jeftino)...

6. Nema brava na vratima lifta! Kakav kljuc? Od vrata pakla?

7. Majstor me naucio nekoliko trikova, pa ga sam shtelujem i poznajem osnovni princip rada...

8. Daka je "David Pajic-Daka" inace odlicni domaci liftovi... (ne valjaju "privatnicki" liftovi, jer se shtekaju sa kvalitetom materijala, pa se cesce kvare)

9. Otis je FENOMENALNA firma, ima i neki Schindler, koji je super. OTIS je vozio na vrh pokojnog avalskog tornja... WOW, kako je to ishlo!!!

Pozdrav!
[ StORM48 @ 28.01.2005. 17:58 ] @
Daka su, koliko ja znam nisu liftovi, nego servis, a većina liftova kod nas su bugarski , a ne naši (možda grešim, ali tako mi se čini), a drugo - nisu svi domaći liftovi krš. Pogledajte recimo, HONEX. Njihove liftova je pun Menhetn (!) i još mnoga druga znamenita mesta, jer su EXTRA kvalitetni. Na primer, u City Passage-u je njihov lift, u tržnom centru Millennium takođe, u Mercatoru (čini mi se).

Pozdrav
[ ton_majstor @ 01.02.2005. 13:50 ] @
Sada je mozda, samo servis, ali nekada su i pravili komponente za liftove...
[ bobale @ 02.02.2005. 10:45 ] @
Izlazim iz zgrade, i ispred mene idu dva servisera jedne poznate Beogradske firme (ne bi bilo ok da kazem koja je) i vode razgovor. Ja nacujem da pricaju o liftu u susednoj zgradi, pa pridjem malo blize da cujem o cemu se radi. I cujem ja sledece (i zabezeknem se): '"Radi li zracna?", a ovaj drugi ce "Ma jok", prvi "Pa da je popravljamo?", pa ce njemu drugi "Ma ko ih j**e".
E kad sam ovo cuo, stvarno mi je postalo jasno kakvi su serviseri u nasoj zemlji. Strasno!

Pozdrav
[ Mikky @ 02.11.2006. 10:40 ] @
Citat:


Ekipa Hitne pomoći doživela dramu u Beogradu
Lift pun ljudi propadao sa desetog sprata



BEOGRAD - Lift sa četvoro ljudi juče je oko 16 časova propao sa 10. sprata u Gandijevoj ulici broj 73 na Novom Beogradu. Tom prilikom povređena su dva radnika Hitne pomoći koji su krenuli da pomognu jednoj starijoj ženi u toj zgradi, a njen sin i njegov kum čudom su ostali nepovređeni.

Drama je počela kada je majci Predraga Ječmenice (36) pozlilo, pa je on pozvao Hitnu pomoć i pošao da ih dočeka ispred podrumskog ulaza u zgradu. Predrag je sa svojim kumom i ekipom Hitne pomoći u lift ušao u podrumu. Zatim su se zaustavili na prizemlju, gde je u lift ušao i Vaso Popović. Petoro ljudi bezbedno se prevezlo do sedmog sprata gde je Popović izašao. Međutim, umesto da lift stane na 10. spratu, lagano je počeo da propada do petog sprata, i tada je usledila drama. Lift se otkačio i velikom brzinom počeo da ponire, a zaustavio se tek kada je snažno udario u beton podruma zgrade.

- Kum i ja smo mahinalno čučnuli i nekim čudom ostali nepovređeni. Medicinski tehničar je pao i polomio nogu. Ne znam šta se tačno dogodilo s doktorkom. Ona je ležala na podu lifta i žalila se na bolove u kičmi. Nismo smeli da je pomeramo dok nije došla ekipa Hitne pomoći - priča Predrag Ječmenica, prebledeo od šoka. On je još dodao kako u toj zgradi živi 25 godina i da se nikada ništa slično nije dogodilo.

Predragov otac, koji je vidno uznemiren sedeo na stepenicama, s cigaretom u ruci, rekao je da je zastrašujući udarac, ženski vrisak i lupanje u liftu čuo dok je u stanu iščekivao da neko pomogne njegovoj supruzi.

- Kada sam strčao u prizemlje, neko je lift već otvorio. Moj sin i kum su izašli napolje. Iz stana u prizemlju uzeo sam ćebe kojim sam pokrio doktorku koja je ležala na podu do dolaska Hitne pomoći - priča Ječmenica.

Ubrzo posle nesreće stigla su troja kola Hitne pomoći. Dve ekipe ukazale su pomoć povređenima u liftu, a jedna je došla da bi konačno pomogla gospođi Ječmenici, kojoj je bilo pozlilo. Policijska ekipa se ubrzo pojavila i obavila je uviđaj na licu mesta. Stanari koji su prolazili s nevericom su slušali šta se dogodilo njihovim komšijama i radnicima Hitne pomoći. Jedna komšinica, vidno zabrinuta, samo je prokomentarisala kako je njena ćerka s bebom, koja je u gotovo istom trenutku krenula kući, mogla da se nađe u tom liftu.

- Sreća je što su ti ljudi ostali živi, a mogao sam i ja da se nađem s njima - kratko je, uz uzdah, rekao Vaso Popović.

Uspaničeni članovi skupštine stanara zgrade tražili su objašnjenje od Gojka Kovačevića, radnika firme zadužene za održavanje njihovih liftova, i kažu da im je on rekao samo da je to „vanredna, normalna situacija“.

Čak 520 liftova u Beogradu je opasno koristiti, pokazao je nedavni tehnički pregled Gradskog stambenog preduzeća. Zamena lifta novim preporučuje se nakon 25 godina, a prosečna starost lifta u Beogradu je 35 godina.

A. Stevanović
Izvor: Blic



http://www.naslovi.net/rd/2399...udi-propadao-sa-desetog-sprata
http://www.naslovi.net/rd/2399...-se-otkacio-cetvoro-povredjeno
http://www.naslovi.net/rd/240162/lift-pao-sa-10-sprata
[ tdjokic @ 02.11.2006. 12:59 ] @
Ja nagadjam da je do petog sprata radila ta "rudarska kocnica" ili mozda sajla nije bila pukla, nego kvar u vucnom mehanizmu, pa se lift polako spustao jer su ga pridrzavali razni zupcanici, koji su prirodno pruzali otpor ubrzavanju. A onda se ili pokvarila "rudarska" ili je vec od desetog bila pokvarena pa se onda i sajla prekinula ili se oni zupcanici otkacili i poceo je slobodan pad. Ukratko, vrlo ruzna situacija, koja pokazuje koliko smo generalno propali.

Crni humor: padaju oni tako a negde oko cetvrtog proleti neko pored prozora nagore: "Odakle vi?" "Mi sa desetog, odakle ti?" "ja iz Paracina!" brrrr.....

Najstrasnije je to, da nista vise nije pouzdano. Za sve kao postoje neki nadlezni, a nesrece se desavaju kao da niko ni o cemu ne vodi racuna. Ja vec poduze stalno razmisljam o nasim mostovima - ko ih odrzava, ko ih pregleda, u kakvom su stanju "na papiru" i u stvarnosti?
[ StORM48 @ 02.11.2006. 15:19 ] @
Evo sad ćemo imati još jedan most kao predmet zabrinutosti. Gradski čelnici istrajavaju u nameri da podignu novi most preko Ade, čija će visina pilona biti 204m. Pošto je predviđen samo jedan pilon, most će biti "nategnut" pomoću 320 tačaka oslonca, povezanih čeličnim kablovima.

Već su u startu priznali da je konstukcija izvedena do krajnjih granica opterećenja, koja jeste sigurna, ali koja će se "održavati redovno". Kako je opšte poznato stanje/održavanje mostova koji izgledaju tek kao jeftine dečje igračke u odnosu na ovo čudo (koje će, uzgred, koštati koliko i 3 obična mosta, ukupno 210 miliona evra), mož' misliti na šta će to ličiti kroz 10-15 godina. Biče kvota u kladionicama, kad će da pukne... :(

Što rekoše... Srbijatm.

Pozdrav
[ tox master @ 02.11.2006. 21:54 ] @
niste trebali da ozivite ovu temu...
ni ovako nisam voleo liftove i ne pamtim kada sam se vozio liftom a te posle ovog sto sam procitao neverujem da cu ikad vise i uci u lift, mozda kada bi otisao u neku drugu drzavu gde se malo vise vodi racuna o ovakvim stvarima...

mada nesto mislim sad...kad bi se tako razmisljalo ne bi se trebalo voziti ni gradskim autobusima ni kolima posto svi znamo u kakvom su stanju vozila prosecnog vlasnika na ovim prostorima.
ja licno vozim kola stara 20 godina i u relativno ispravnom su stanju i ponekad vozim po 150-160km/h i retko kad da mi padne na pamet sta bi bilo kad bi recimo pukla guma,krajnica,letva volana,homokineticki zglob ili nesto slicno.
a zamislite situaciju da sa kolima udarite u nesto pri nekoj normalnoj brzini od 80km/h,koje su sanse za prezivljavanje a da ne govorimo o mogucim povredama...
iako je to sve tako i sansa da lift propadne bas kada se neko od nas bude vozio u njemu mala ja cu se ipak drzati podalje od liftova.
bilo bi zanimljivo kada bi se svi clanovi es-a izjasnili da li su imali neko negativno iskustvo sa liftom pa da vidimo statistiku.
jer ne znam gde je moguce vise ljudi skupiti na jednom mestu nego ovde.

Citat:
Već su u startu priznali da je konstukcija izvedena do krajnjih granica opterećenja, koja jeste sigurna, ali koja će se "održavati redovno". Kako je opšte poznato stanje/održavanje mostova koji izgledaju tek kao jeftine dečje igračke u odnosu na ovo čudo (koje će, uzgred, koštati koliko i 3 obična mosta, ukupno 210 miliona evra), mož' misliti na šta će to ličiti kroz 10-15 godina. Biče kvota u kladionicama, kad će da pukne...
mislim sta reci osim.....strava i uzas!
[ EagleOne @ 02.11.2006. 23:12 ] @
... neku drugu drzavu :) :)

Drugarica dobije posao u nekoj bolnici u usa, 5-6 dan posla, na nekom spratu vidi vec otvorena vrata lifta potrci ka njemu, udje i pritisne dugme za prizemlje. Pre nego sto bi lift inace reagovao na komandu, poceo je da propada, ubrzo se ugasilio svetlo. I tako lift je propadao nekih 7 spratova do podruma gde se skucao, nije bio bas slobodan pad, kazu da je vazdusni jastuk ispod kabine usporio lift. Na srecu prezivela je, bez preloma ali sa teskim povredama kicme. Zavrsilia je na lecenju u istoj bolnici, zatim je i otpustena, drugarski. Inace lift je bio pokvaren i namerno je ostavljen otvoren na tom spratu, i ispred ulaza u lift je stajala tabla sa obavestenjem o kvaru, ali neki radnik cistac, je sklonio tablu jer mu je smetala kada je cistio pod. Nije kriv jer je mentalno retardiran i nije kapirao sta radi, izgleda da nije znao ni da cita... uglavnom sve osobe koje rade taj posao imaju neku vrstu invaliditeta, politcko/socijalna korektnost ili ih zaposle jer rade za male pare, eeee...

[Ovu poruku je menjao EagleOne dana 03.11.2006. u 02:10 GMT+1]
[ Skandy @ 28.10.2007. 18:53 ] @
Iako je post malo obajatio, moram da se nadovezem. Sve do sada pomenute price o propadanju liftova su urbane legende. Lift moze da propadne, ali samo u teoriji ili ako neko strucan odluci da se to dogodi. Da bi lift propao potrebno je da se zadovolje sledeci uslovi:

1. Lift je nosen sajlama, minimum 4 +, precnik sajli je od 6mm pa na dalje, sve je isprojektovano tako da je jedna sajla dovoljna da izdrzi tezinu lifta sa punim opterecenjem i kontra tegom. Znaci gotovo nikakve sanse da dodje do pucanja, jer su opterecenje maksimalno 1/4 tereta koji mogu da nose. Na samim sajlama je lako uociti kada im je vreme za zamenu.

2. Serviser ili lice koje kontrolise tehnicku ispravnost lifta je ovlasceno da iskljuci lift iz upotrebe ukolko primeti bilo kakav nedostatak, koji moze ugroziti bezbednost lica koji ga koriste.
Ako se neko pita da li serviseri savesno obavljaju svoj deo posla, budite 100% sigurni da po pitanju bezbednosti DA. Razlog: odgovornost za bezbednost je na servisu, a finansiranje odrzavanja na stanarima. Znaci niko nije toliko blesav da snosi odgovornost za za nesto sto ne finansira on sam.

3. KOCNICA LIFTA. To je sistem koji radi na principu centrifuge, kada brzina kretanja lifta premasi 30% od definisane ( redovne) brzine sistem reaguje i koci lift, automatski dolazi i do gasenja motora koji pokrece lift. Da bi ste lakse shvatili kako sistem radi, mogu ga uporediti sa zatezanjem sigurnosnog pojasa u automobilu, kada ga povlacite polako, on se izvlaci, kada to pokusate brzo, on blokira.
E sada sto se tice same funkcionalnosti tog sistema i njegove pouzdanosti mogu da dam jednostavan primer na koji nacin sistem radi. Znaci ne radi se o sistemu kocnica kao na automobilu ili raznim drugim sistemima, gde inercija moze jos neko vreme da nosi koceni objekat. U jednom od odgovora sam video da je neko pomenuo klinove za kocenje, radi se upravo o tome. Posto se lift krece po vertikalnim sinama, uz pomoc tih klinova, lift postaje siri od sina po kojima se krece i naravno kretanje postaje nemoguce, jer siri objekat se ne moze kretati kroz uzi. Ovo sam malo slikovito opisao, ali u praksi je odprilike bas tako, momentalno zaustavljanje.

Nesrecni slucajevi se ipak desavaju, ali to su najcesce upadanje u okno lifta, zbog otvorenih vrata, kada lift nije na tom spratu.

Postoje i hidraulicni liftovi, njihovo pokretanje je omoguceno pomocu klipova koji guraju kabinu odozdo, oni nemaju sajle, ali imaju pomenuti bezbednosni sistem.

Dakle, koriscenje lifta je daleko sigurnije od koriscenja stepenica, daleko je veci procenat povredjenih u padovima niz stepenice nego u okno lifta.
Mada ja dajem glas za koriscenje stepenica kada god ste u prilici, mnogo je zdraivje.

Pozdrav.
[ StORM48 @ 31.10.2007. 19:57 ] @
Citat:
Skandy: Iako je post malo obajatio, moram da se nadovezem. Sve do sada pomenute price o propadanju liftova su urbane legende...


Hoćeš da kažeš da ja ne znam da li je u mojoj zgradi pao lift? I to dva puta?

Mislim, daj bre... Većina stanara je bila kod kuće i to je puklo kao da je bomba pala. BUKVALNO su se zidovi tresli. Pao je levi od dva manja lifta i okno je stajalo prazno godinama, dok nije zamenjen pre par godina.

Sva sreća te više ne stanujem tamo.

Malo se raspitaj šta se (i gde) dešavalo, pa posle kvalifikuj događaje u "urbane legende".

Pozdrav

[ srki @ 31.10.2007. 22:12 ] @
Storm, on zivi u Holandiji.
[ StORM48 @ 01.11.2007. 14:32 ] @
Video sam to, ali on nije rekao da njegovo viđenje ne važi za Srbiju.
Okvalifikovao je sve priče kao "urbane legende", a mi svo ovde pominjali sve liftove osim holandskih.

Pozdrav
[ Skandy @ 01.11.2007. 23:06 ] @
Ok, naravno da verujem da se to dogodilo. Posto dobro poznajem temu, smatrao sam da je nije moguce da se tako nesto dogodi samo od sebe, a da nije uzrok namera coveka. Sistem zastite je krajnje jednostavan, a samim tim i veoma pouzdan.
Ono sto sam zaboravio da kazem je sledece: 90% liftova u Srbiji se pokrecu sajlama, tako pokretani liftovi sa jedne strane imaju Kabinu za prevoz putnika, a sa druge strane kontra teg. Kontra teg ima nesto vecu tezinu od kabine kada je opterecena maksimalnim brojem putnika. U slicaju otkaza pogonskog elektro motora, ili kocnice koja radi kada lift miruje, sila gravitacije koja jace deluje na kontra teg, jer je tezi, ce kabinu vuci na gore.
Ukoliko dodje do pucanja svih nosecih sajli, kada kabina pocne da propada, u 99.99% slicaja ce ista biti ukocena od strane bezbednosnog sistema. Ono sto nece biti ukoceno je upravo pomenuti KONTRA TEG, koji nije obezbedjen takvim sistemom ( u liftovima novije generacije jeste). Udar samog tega od zemlju je mnogo silovitiji od udara kabine, jer je i pomenuti tezak nekoliko tona. Ne sumnjam da bi se u tom slucaju tresla cela zgrada, pa mozda i zgrade u okruzenju.

Jos jednom da pomenem, da mi prilokom davanja odgovora na ovu temu, nije bila namera da bilo koga uvredim ili napravim ludim. Opet ne tvrdim da se u nama dragoj drzavi i nije dogodilo da upravo kobina padne, a kontra teg ostane, jer kod nas je sve moguce. Da nije zalosno, bilo bi smesno.

Pozdrav svima.
[ StORM48 @ 02.11.2007. 15:08 ] @
OK, sad se razumemo!

Ustvari, ja ne znam šta se desilo sa tegom (nije mi ni na pamet palo ništa na tu temu). Znam samo da od kabine ništa nije ostalo i da prvi put nikoga nije bilo unutra. Verovatno je i teg pao... otkud znam.

Najgore je što je, prilikom drugog pada, u liftu bilo dvoje ljudi (bračni par) koji su BAŠ taj dan razgledali stan za kupovinu.

Sreća u nesreći - odlično su prošli, a da li su se odlučili za stan? Hehe, pogodi!

Pozdrav
[ sander @ 25.11.2007. 01:17 ] @
Ja sam pre izvesnog vremena govorio da nemam saznanja da se neki lift stvarno otkacio i pao. Za taj slucaj padanja ekipe sa 10 sprata znam pouzdano da nije pao jer sam razgovarao sa vestacima iz Instituta zastite na radu iz Novog Sada koji su ucestovali u vestacenju. Lift je sa regulisanim pogonom i ono sto se desilo je da nije usporio na vreme i da je naseo na uljne amortizere u dnu voznog okna. Sistem za prinudno kocenje se nije aktivirao jer brzina nije ni prelazila 20% od brzine lifta. Znaci nista se nije desilo sto nije u nekim situacijama i ocekivano da se desi usled otkaza nekog dela iz automatskog upravqanja, e sad sto ce 10 ljudi ispricati 10 razlicitih prica.... Da se razumemo sigurno nije bilo prijatno ali nije ni onima kada se usled sudara aktiviraju vazdusni jastuci ali takve stvari su predvidjene i ono sto je dobro da za sve ove godine nemastine ipak nije dolazilo do velikih propusta u sistemu atestiranja i tehnickih pregleda liftova kakve smo vidjali kod drugih prevoznih sredstava (automobila). Jos nesto kabina nikada i ne udara u nesto nego ram koji je nosi i tesko da bi se kabina pod nekavim uslovima presovala jer bi udar pretrpeo ram koji je kod starijig liftova radjen od jakih UNP profila (nekada se nije stedelo).
[ sander @ 25.11.2007. 02:18 ] @
>Gospodo, predsednik sam kucnog saveta u mojoj zgradi (privatna) i imamo lift (noviji - 5 godina), sest spratova i sami ga odrzavamo.
>1. Lift je prevozno sredstvo i mora da ima GODISNJI atest, kao auto tehnicki pregled...
>2. Ima tri sajle i kocnice koje upiru u shine koje ga vode po pravcu...
>3. Motor-diferencijal u slucaju kvara sajli prepoznaje razliku i pokrece svoju kocnicu extra...
>4. Dole ima AMORTIZER...
>5. Ne valja da se gasi svetlo u liftu kada ne ide, jer zaista moze da se upadne unutra. Ne kod i mene, jer svetlo gori NON-STOP (2
> neonke od po 15 w, jeftino)...
>6. Nema brava na vratima lifta! Kakav kljuc? Od vrata pakla?
>7. Majstor me naucio nekoliko trikova, pa ga sam shtelujem i poznajem osnovni princip rada...
>8. Daka je "David Pajic-Daka" inace odlicni domaci liftovi... (ne valjaju "privatnicki" liftovi, jer se shtekaju sa kvalitetom materijala, pa se > cesce kvare)
>9. Otis je FENOMENALNA firma, ima i neki Schindler, koji je super. OTIS je vozio na vrh pokojnog avalskog tornja... WOW, kako je to
ishlo!!!

1. Kao i sva prevozna sredstva obaveza vlasnika je godisnji tehnicki pregled.
2. Mislim da mora da ima najmanje 4 za putnicke liftove. Ako je elektricni ima el.magnetnu kocnicu na pog.masini i sistem za
prinudno kocenje.
3. Motor-diferencijal - Pogonska masina ne moze da prepozna kvar sajli, moze komandna tabla da dobije informaciju o labavom
ili prekinutom uzetu ali je sigurno ne dobija od pogonske masine nego od kontakta na konzoli gde se zavrsavaju sajle na
kabini.
4. Ne mora da ima, zavisi od brzine, za manje samo gumeni odstojnici za vece brzine uljni amortizeri.
5. Zavisi od tipa lifta, kod litova sa automatskim vratima svetlo mora da bude uvek upaljeno. Kod svih tipova mora da postoji
nuzno svetlo koje se aktivira po nestanku stuje.
6. Naravno da ima brava na vratima, kako bi inace po dolasku kabine u stanicu na istoj vrata bila otvorena. Kod
poluautomatskih bravu aktivira el.magnet preko pokretne letve, kod automatskih mehanizam kabinskih vrata. Svaka
vrata/brava mora da ima mogucnost
prinudnog otvaranja specijalnim kljucem.
7. Tako su i poginula dva penzionera skoro igrajuci se majstora, upali u vozno okno farbajuci prilazna vrata.
8. Liftovi proizvodnje David Pajic su pre 30 godina mozda i bili takvi ali sam podatak da ta firma jedva obitava poslednjih 20
tak godina i da za poslednjih 15 nije napravila ni jedan lift sigurno ne ide u prilog toj konstataciji. Svakodnevno se srecem sa
ljudima koji dizu u nebesa Pajiceve liftove, masine itd. obicno stari Pajicevi majstori pa mi je prilicna muka od toga, tehnika
je stalno u napredovanju i dok se u Evropi koriste liftovi bez masinskih kucica i liftovi bez reduktora mi velicamo tehniku od
pre 30 godina. Mozda i neki privatnici i fulserisu ali takvi vrlo brzo ostaju bez posla, medjutim fama u javnosti je zbog neceg
drugog. Naime uvek kada istupaju u javnost direktori Javnog stambenog, Daka servisa i slicnih doskorasnjih uzivaoca
monopola krive privatne firme za lose delove, lose izvodjenje
radova itd. a ne govore da su kod njih pojedini delovi skuplji 10 puta i te delove nabavljaju od preduzeca (privilegovanih)
koja ih lose prave kao i to da su oni vredni i dobri majstori odavno otisili iz njihovih firmi i otvorili svoje radnje i preduzeca i
da je ostao samo onaj koji nema gde da ode.
9. Jeste ali i Kone, Tisen itd. Pajic je radio u saradnji sa Sindlerom i samo tada kada je pocinjao (pre 30god.) imao i kvalitet.
R.Koncar je saradjivao sa Tisenom i otuda slicnost sa jednim i drugim.
[ Marenovajlijaa @ 26.09.2008. 13:44 ] @
Eh, taj lift... Nikako da se rastanem od njega! haha

Dok sam ziveo sa roditeljima u zgradi (tj. soliteru ) na 9 spratu jedan lift (od 2) se jedne noci otkacio i vise od godinu dana im je trebalo za popravku... (bilo je to negde oko 2004.).

A sad zivim u drugoj zgradi na 7 spratu a lift je star starcat, ima sigurno vise od 20 godina! Kad sam se doselio tamo, cuo sam da je pre 7-8 godina jedna zena upala unutra, valjda svetlo nije bilo upaljeno i zena upade u podrum sa 6 sprata! ne znam dal je prezivela, i da jeste vise ne zivi tamo. Ja se dnevno najmanje 5 puta spustim liftom,pa popnem,... a ove vase price me prilicno plase,ahaha

ne bih da se nadjem na mestu tih ljudi
[ nick2 @ 28.09.2008. 19:34 ] @
Ljudi, kod mog ortaka u zgradi liftovi su stari oko 15-20 god. i kada dodje do 10 sprata pocinje da se trese i ljulja i cuju se meni neobjasnjivi zvuci skripanja, eto realnosti a mi se vozimo i ladno niko ne obraca paznju a od servisera ni traga a i niko se bas i ne interesuje od komsija......eto sta reci
[ Marenovajlijaa @ 02.10.2008. 21:09 ] @
Ma, strasno! Bas sam malo pre dosao kuci, znaci premoren sam, a ono ni mali ni veliki ne rade u zgradi! Mali je pokvaren, a veliki malo radi-malo ne .xaxa. tako da sam morao peske do 7, a kad sam stigao na 6 sprat, veliki lift proradio... xaxaxa znaci nevidjeno koji sam baksuz.!xaxa:) Juce se komsinica zaglavila unutra. Znaci svake druge nedelje ili se pokvari ili se neko zaglavi, nevidjeno. A imam druga na 12 spratu, ne znam da li je jednom za 5 dana izlazio iz stana (on kaze da nije, al' mu ne verujem :)xaxa.) jer nije radio lift. Mislim da je to stvarno neozbiljno. U poslednjih godinu dana nije se desilo da 1 mesec radi bez prestanka!!! !
[ barons @ 11.01.2009. 10:19 ] @
http://www.snopes.com/horrors/freakish/elevator.asp
[ Extradan @ 13.01.2009. 17:39 ] @
Marko, lift se oTkači a ne oDkači.
[ ptak 13. @ 19.01.2009. 01:53 ] @
Nista ako se lift odkaci onda ces se docekati tako da ce ti kolena doci u usi :D:D:D:D

Sada je to savremeno ima raznih kocnica, i nisam cuo da se negde dogodilo ?!